Underligt...

Igår var det då åter dags för mamma att kolla värdena samt göra en höftröntgen.

Hb:t låg på 91 vilket ju borde tala för en transfusion men nej, den för dagen behandlande läkaren säger att nej, Du får komma in nästa vecka och ta nya prov igen. Till saken hör att den läkaren är inte min mammas ordinarie läkare utan en som bara tar beslut när de andra läkarna är på semester eller av någon annan anledning inte kan göra en bedömning. Det var också denna läkare som istället för att ta reda på varför mammas blodvärde var så lågt (82) bara i hastigheten skrev ut järntabletter.........

 

Ganska snart efter detta så kom andra läkare på att hon led av just myelofibros. För kännedom så bör väl en kvinnas blodvärde ligga på ungefär 120 - 130 om jag inte är helt fel ute.

 

Nå, min svägerska, som emellanåt är guld värd och dessutom finns på plats rent geografiskt, ringde in till dagvården på Växjö sjukhus och såg till så att mamma fick komma in redan idag och få två påsar blod. Det är nämligen ganska viktigt att blodvärdet inte sjunker för mycket mellan gångerna för att patienten ska kunna upprätthålla en hyfsad livskvalité. Läste på nätet att patienten bör inte hamna under 90 och rent logiskt så är väl 91 nästan inte över.....

 

Nå, idag är hon inne och tankar som hon säger, jag hoppas hon svarar upp bättre denna gång.


Kommentarer
Postat av: Marit

Hei og takk for trivelig kommentar på min blogg! Håper din mor får det bedre og at dere alle har det godt. God helg!

Postat av: Iréne Kilén

Hej Kajsalisa

Gick in på din blogg i början av januari pga
att min mamma fått konstaterat att hon led av
myelofibros. Eftersom du inte skrivit efter
nyår undrar jag hur det gått för dig och din
mamma. Själv är jag orolig. Mamma skall till
sjukhuset idag för att tala om borttagning
av mjälten. Hon är inte säker på att hon vill
detta. Hon är 72 år.
Om du vill kan du väl skriva några rader till
mig så jag får höra hur ni har det.
Kram Iréne

2006-02-21 @ 10:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback