Jag får ledigt!!!

Kanske är det så att vid en viss ålder börjar man summera livet och i morgon når jag en speciell milstolpe i livet och jag har lagt märke till att jag tänkt tillbaka på livet extra mycket sista tiden.

Vi har vårstädat torpet under mars dels för att vi alltid gör det på våren men också för att min födelsedag ska firas härute. Tanken var att vi skulle åka till Tyskland med alla barnen men det har varit en ganska tuff vinter för familjen så vi ställde in det tidigt i år och sen började ju min rygg krångla så det var nog tur. När det gäller ryggen så verkar doktorn prova sig fram först var det ett ryggskott, sen ett diskbråck och nu tror man på borrelia så jag ska medicinera mot det men det börjar vi med nästa vecka för man får inte dricka vin och jag tänker inte fira min födelsedag utan vin!!!!

När vi höll på och plockade härute så hittade jag en broderad tavla som jag fick av en tant som bodde på andra sidan gatan hos mormor och morfar. Tant Rut gick jag ofta hem till och fick lite saft och bullar hos och satt ofta och småpratade, jag var kanske fyra-fem år när jag började gå dit. Ibland satt vi ute i trädgården och ibland tog vi små promenader, jag gissar att hon var hemmafru för farbror Ture jobbade. Tavlan är kanske lite lustig att ge till ett litet barn men det lilla barnet blev väldigt lycklig.



Nu ska tavlan ramas in och sättas upp på väggen här i torpet!! Jag fick för mig att jag skulle kolla om tant Rut fortfarande levde och döm om min förvåning 87 år gammal bor hon fortfarande kvar på samma adress så nu ska Blivande få ta ett foto av mig och tavlan och sen ska jag skriva några rader till henne för hon var en stor del av min barndom.

Ett annat minne som dök upp var när vi flyttat ut på landet och Tessans pappa fyllde femtio. På Gotland ( och kanske på andra ställen) så fanns det en tradition att busa med den som fyllde jämnt. Jag tror att vi skulle fylla elva år Tessan och jag så vi gick väl i fyran eller femman. På natten när klockan drog sig mot tolv så smög sig karlarna i vänkretsen hem till grannen och ställde sig i ett hushörn precis nedanför jubilarens sovrumsfönster och även Tessans fönster och sköt 50 rejäla skott med gevär....som Tessan sov sig igenom!!! Inte jag dock som bodde några hundra meter bort!!

Till mitt förtret fick jag lov att gå till skolan den dagen medan Tessan fick vara ledig och jag har fått berättat för mig att jag klagade högljutt hos mamma och pappa och krävde att jag minsann skulle få vara ledig när pappa fyllde femtio ( 7 april 1990)!!! Det fick jag men då var jag tvåbarnsmor!!!

I morgon är det min tur och det är långfredag så jag får vara ledig men jag har permission idag för det får man när man fyller femtio!!! I morgon har jag valt att ha en retrofödelsedag men öppet hus på eftermiddagen och jag har gjort det mycket enkelt för mig genom att beställa färdig planka och nyss upptäckte jag att jag glömt elvispen i stan så nu blir det färdigköpt tårta och jag kan gå ut och njuta av dagens sol....fiffigt va?!

Dessvärre verkar jag inte få lika vackert väder som när min mamma fyllde femtio den fjärde april 1991 för då sken solen och vi kunde vara ute i deras trädgård det trots att jag redan i februari beställde fint väder hos en vän som jobbar på SMHI ;)

På lördag kväll har vi en liten enkel middag för de som inte kunde komma i morgon och trots att jag i flera år haft vånda för denna födelsedag så börjar jag se fram emot den!!!!! En av anledningarna till att jag ser fram emot dagen är att jag då får träffa en god vän från Gotland som gör sig besväret att komma hit, sånt värmer hjärtat!! Det som är ännu mer roligt är att på den tiden det begav sig så umgicks aldrig vi två ensamma utan det var alltid i sällskap med gemensamma vänner, jag tror kanske att vi aldrig gav varann chansen eller så...ja, jag vet inte. För några år sen så hittade vi varann på Facebook och helt plötsligt så kändes det bara så rätt och så känns det fortfarande så nu ska det bli spännande!! Jag vet att ytterligare en vän till som jag inte träffat så ofta de sista tio åren kommer att dyka upp och det är såna möten som gör att födelsedagen känns lättare. Sen ser jag naturligtvis fram emot att träffa alla andra som kommer!!!!

Kommentarer
Postat av: TT

Jag önskar dej en toppendag!! Det var inte så farligt att bli femtio som jag trodde heller, men nu när jag skrev 51 på ett papper kändes det för jävligt, haha.

Stor födelsedagskram för imorgon sitter jag i bilen hela dagen.

Postat av: Majsan

Kikar inom och säger HEJ!! Det är inte så ofta jag surfar runt utan gör bara det där lilla jag behöver på nätet. Har ju valt bort internet i och med flytten och ångrar det inte.



Det innebär inte att Du och familjen försvunnit från mina tankar, för det har ni inte.



kram och god forstättning på våren

2012-04-18 @ 15:51:07
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Majsan

F'låt rodnar Jag har ju missat Din stora dag!! (så blir det när man stänger internet ;) ) Stort grattis så här lite senare!! antercknar i boken



KRAM KRAM KRAM

2012-04-18 @ 15:54:10
URL: http://www.chattens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback