Belöningssystemet bortkopplat!

Ja, åtminstone dagtidsliggande!!

Idag är jag på benen igen även om jag var helt slut efter att ha duschat på morgonen något jag inte orkat med sen jag blev sjuk. Det luktade säkert inte nyponros om mig ;) Under dagen har jag dock hela tiden märkt att jag blivit piggare men det var helt rätt val att stanna hemma idag också!

Nu blir det lite LCHF-prat så Du som tycker att det är jobbigt att läsa om det kan sluta nu!!!

I morse var det dags för invägning igen och eftersom så många uppfattar LCHF som en diet så är det väl bäst att jag börjar med vikten ;) Det verkar ändå vara mest intressant för omgivningen!!

Vågen visar nu drygt tio kilo minus sedan början på juni (15 veckor)!! Självklart är jag jättenöjd med det och nu är det "bara" tio kilo kvar sen är jag nöjd!!! Men....och här kommer ett stort MEN....det är inte jag som bestämmer vad jag ska väga!!!!

LCHF fungerar nämligen inte som diet eftersom det är en livsstil! Du väljer att välja bort kolhydraterna och äta Dig mätt på fett istället! Eftersom Du valt den livsstilen så är det kroppen som bestämmer när den nått Din idealvikt, då slutar den att gå ner i vikt. OM det skulle vara så att Du är underviktig så går Du upp i vikt om Du väljer att äta LCHF. Alltså....kroppen väljer vad den ska väga men jag hoppas att vi ska komma överens!!!!

Det känns i alla fall toppen att nu kunna kliva i kläder som är mer än två storlekar mindre än de var för ett halvår sen. Om fyra kilo ska jag belöna mig själv med nåt....i klädväg alltså!!

Just belöningen är det som är intressant med LCHF, jag har helt slutat med tröstätandet!!! Det jag tidigare tröståt ingår nämligen numera i min vardagskost!!! Dessutom triggar inte min hjärna igång belöningssystemet som den gjorde tidigare. Blivande påstår att vi blivit lobotomerade men det kanske är att gå lite väl långt ;)

Sen är det alltid intressant att höra vad folk tror att man äter! Jag får bilder uppmålade med en jättesliskig tallrik med en stor fet köttbit med massor av smör på och en fet gräddsås till och inga grönsaker. Visst det kanske finns människor som äter så också men det gör inte vi riktigt och dessutom så förändras ätandet med tiden när man äter LCHF. Tidigare kunde vi dela på en mindre fläskfilé medan den numera räcker till oss tre och kanske också en matlåda. Förut åt vi nån form av pasta, potatis eller ris till och sås men en mager sås....samt grönsaker, gärna mycket rotsaker!! Idag äter vi smörstekt filé med en gräddsås och kanske isbergssallad och det blir vi mätta på.

Till frukost äter jag en liten skål med mezeyoghurt och en mugg kaffe med grädde i och det håller mig mätt till fram emot eftermiddagen blir jag hungrig när jag kommer hem tar jag en tesked philadelphiaost och sen är jag mätt fram till kvällen!! Ikväll har vi som exempel ätit tacogratäng bestående av köttfärs, lök, tacokryddor (på gränsen men vi tog den smällen), creme fraiche, ost, grädde och ägg och jag lovar att den inte dröp av fett!!!!!!

Vi äter mycket mindre mat än vi gjorde tidigare vilket innebär att matkostnaden har minskat rejält. Mindre i omfång, mer plats i kylskåpet och mer pengar i plånboken....vi gillar det!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback