Vi håller oss ovan jord!!

Nu har vi bestämt oss - vi ska äta mer fett! Vi lägger om vår kost till LCHF.

Vi har provat många varianter av viktnedgångskurer men alla har baserats på att inta få kalorier. Vi har jagat oss stora för att bli små och åtminstone jag har saknat vissa kalorier. Jag vill inte ha dåligt samvete i september när jag och Blivande varit ute på en lyckad kantarelljakt och jag står vid den sprakande vedspisen och gör en härligt krämig gräddkantarellsås som sen serveras till en bit mediumstekt ryggbiff!

De senaste veckorna har jag alltmer börjat uppmärksamma och uteslutit kolhydraterna i vår mat, inte direkt målmedvetet utan snarare omedvetet och vi blev båda förvånade igår kväll när vi steg upp på vågen och den visade en del minus!

Jag är övertygad om att vi kommer att trampa i många fällor de närmaste månaderna för att vi har genom åren lärt oss att undvika fett och att frukt och grönt är den bästa melodin för kroppen. Nu ska vi nästan göra tvärtom, klart det kommer att skapa en förvirring i förståndet!

Självklart kommer vi att äta grönsaker även i fortsättningen men på ett annat sätt. Ganska enkelt - bara grönsaker som växer ovan jord.

Här uppstår dock ett dilemma - vi har för första gången ett rejält potatisland. Men "problem" är till för att lösas!

Gör vi detta enbart för att gå ner i vikt kan man fundera över?! Nej, för min egen del vill jag se om min kropp kan må bättre. Senaste året har den rent fysiskt blivit sämre, rejäl värk varje dag vilket också innebär dagligt intag av värktabletter. Men min mentala hälsa ligger på toppnivå och jag vill se om det går att förena dessa båda.

En av anledningarna till att jag fått upp ögonen för just LCHF är att flera i vänkretsen anslutit sig till denna livsstil och fått stora hälsovinster och vem vill inte bli en vinnare?

Det är inte nåt snabbt beslut utan detta har växt fram under det senaste året men jag har sett en del hinder och dessa hinder har jag nu raderat genom att läsa på och lärt mig mer. Det kommer att kräva en hel del mer planering till att börja med men det är ju alltid så när man gör förändringar. Vi känner ett lugn och en tillfredsställelse inför denna förändring och jag kommer med jämna mellanrum att rapportera hur det går för oss, hur vi mår och vad vi äter!!!

Kommentarer
Postat av: TT

Jag tror att det passar många bra med LHCF men jag är lite nyf på hur man ser inuti kroppen efter en period med mycket fett.

Själv mår jag toppen av GI men jag är inte stenhård utan unnar mej det jag är sugen på ibland.

Postat av: Svorskan

Det låter som att ni har en vettig inställning, särskilt detta med att det tar lite tid att lära sig. Till att börja med var jag förvirrad, det kändes som att jag inte kunde äta "något alls". Om ni kör strikt, som ju LCHF ÄR, så kan man känna sig lite yr och få huvudvärk första veckan. Väldigt många har blivit av med olika typer av värk, men det tar självklart lite tid. Själv har jag alltid haft mycket vätska i kroppen, särskilt benen, men med LCHF försvann det. Så fort jag tar en fuskis-dag så kommer det igen, men försvinner efter ett par dagar. Vad roligt! Lycka till!

2011-06-17 @ 17:23:28
URL: http://svorskan.se
Postat av: Guggelutt

Har oxå hört mycket gott om LCHF. En väninna har gått ner 25 kilo och blivit av med långtidsvärk... Janne har anammat denna diet fast med rotfrukter minus potatis. Jag tänkte haka på på riktigt när jag blívit van att jobba 100%... en sak i taget. Men jag tror att man kan ta det lite lugnt med fettet, samt hellre använda oljor än härdat fett. Lite måste ju förståndet få haka på!

2011-06-17 @ 23:00:44
URL: http://guggelutt.blogg.se/
Postat av: Micke

Du har väl en iPhone va?



Jag har haft besök här en vecka av nån som kör/kört detta (även om hon fuskat här hos mig) som visat mig appen "LCHFtabellen". Den var intressant söka olika saker i..

2011-06-19 @ 10:43:56
URL: http://kludd.se
Postat av: Eva

Härligt Ia! Äter ju själv den kosten, LCHF!



Det var den 10 december 2010 som jag fick en nystart på livet och en spark därbak att jag kunde inte fortsätta som jag gjorde. Diabetiker som äter sött.. Nej nej.. Idag har jag gått ner 9 kg. Det går lite upp och ner, men just nu är det mest ner!

2011-06-21 @ 20:25:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback