Jättebonus!!!

Tänkte att jag skulle uppdatera lite om hur det går med vårt kostbyte!!

Vi mår fantastiskt bra och jag har blivit av med ungeför 80% av min värk och det känns fantastiskt härligt att kunna kliva ur sängen på morgonen utan att det gör ont överallt!!

För vår del var övergången ganska smärtfri eftersom vi inte hade något sockerberoende i bakgrunden. Blivande har mått strålande hela tiden medan jag andra veckan hade mycket värk vilket jag är säker på berodde på min kropps avgiftning. Det jobbigaste var nog just den andra veckan för vi sprang på toaletten som tokiga...och kissade!!!!

Den stora utmaningen kom i helgen då en av våra gäster hade med sig en burk med Pringles chips, den röda burken som är en av mina absoluta favoriter!!!! Men....de lockade mig inte. De var goda förr men nu kände jag inte minsta sug och det är det som är grejen. I mina tidigare försök att gå ner i vikt har det varit så många "ajaj, inte tillåtet" vilket har triggat mig och jag nästan tyckt synd om mig själv för att jag inte fått äta allt gott, nu är det inte ens lockande för jag får äta så mycket som jag älskar att äta så det spelar ingen roll. Mat och läckerheter har blivit avdramatiserade!! Vilket i sig ibland kan kännas lite tråkigt för förr kunde jag gå och längta efter att planera mat och äta, idag äter jag när jag behöver! Förr levde jag för att äta nu äter jag för att överleva skulle man kunna säga!!!

Sen måste jag göra ett tillägg till detta med att "får äta"...jag får äta allt men jag vill inte äta allt! Smaksinnet har förändrats vilket betyder att choklad lockar mig inte längre, det är för sött! Läsk likaså..... 

Tillsammans har vi tappat fjorton kilo vilket naturligtvis är en jättebonus både för kroppen och självkänslan. Trist bara att jag köpte mig ett par byxor som en vecka senare var alldeles för stora men det är trevliga smällar att ta ;)

Att detta är en kontroversiell livsstil är uppenbart för aldrig har så många haft så många åsikter om vårt försök att bli friskare och visst funderar man...är det hälsosamt med allt fett när man har kärlsjukdomar i släkten? Jo, jag tror det! Det är kombinationen av fett och kolhydrater som är farliga...inte det ensamma fettet! Det finns också de som säger att med LCHF blir man smal men dum eftersom hjärnan behöver kolhydrater....men det går inte att utesluta kolhydrater helt och hållet och då tar hjärnan det den behöver. Det sägs också att man behöver kolhydrater för att kunna motionera....jag undrar då...hur har det kunnat gå så bra för Björn Ferry efter att han gick över till LCHF för det var onekligen då han började skörda framgångar!!!

Men, det viktigaste av allt....detta är vårt val och det passar oss där vi är i livet just nu och alla gör sina egna val. LCHF passar inte alla och jag tänker inte propagera för att alla ska äta LCHF men om Du provar....stå ut några veckor innan Du ger upp om det känns tungt för kroppen behöver tid att vänja sig!!!!

Kommentarer
Postat av: Pia

Det är ju superbra att det funkat så suveränt för er.. Jag ska också prova nu när vi är hemma igen.. för det där med värkbortfallet lät ju intressant.. Jag har också funderat på det där med inre organ och fett.. men nog är det väl bättre att äta på ert sätt än att äta samma mängd fett som ni äter PLUS en massa kolhydrater(läs socker)!! :) Man kan ju liksom inte överäta bara fett.

Tack än en gång för god mat och pv-förvaring! Det var helt suveränt och det var så fantastiskt kul att träffa dig och HÖRA din gotländska stämma!! :)

Kram!!

Postat av: Svorskan

Många anser LCHF som en diet och undrar hur länge jag skall äta så, nästan lika många tror att det är en bantningsdiet och blir förvånade när jag berättar att de som är underviktiga går UPP i vikt, att LCHF normaliserar ens vikt naturligt. Jag kan tröttna lite på alla frågor jag får ibland, men samtidigt känns det bra att kanske kunna bidra med information till andra som kan ha glädje av LCHF.



Själv är jag i grund och botten sockerberoende och varje gång jag har fuskat har jag "tagit av" och vräkt i mig saker med socker i. Veckan som gick gjorde jag lite annorlunda när jag fuskade, jag fortsatte äta rätt mycket fett (har undvikit fett när jag har fuskat tidigare, för jag var rädd för att kombinationen kolhydrater och fett skulle göra att jag gick upp extra mycket i vikt). Det resulterade i att jag inte "tog av" på samma sätt och kände mig relativt nöjd. Gick upp två kilo på en vecka, mot tidigare när jag enbart har fuskat långhelger har jag gått upp 3-4 kilo. Så för de som vill fuska ibland rekommenderar jag att testa att äta fett även då.



Jag vill också höra din Gotländska stämma!!!! ;)

2011-07-14 @ 07:31:32
URL: http://svorskan.se
Postat av: Zarah

Grattis! Var och en blir salig på sin tro, heter det ju. Det här mår ni uppenbarligen bra av,så då finns ingen anledning att sluta.

2011-07-14 @ 08:26:03
URL: http://verandan.svenskablogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback