Hur gör Du när en brandvarnare tjuter?



Jag blev lite fundersam idag och förmodligen får jag skit för detta inlägg men det är jag beredd att ta för jag tycker man ska fundera till lite....hur fungerar detta med brandvarnare?

Jag satt i godan ro när jag helt plötsligt hörde ett våldsamt tjut men tänkte att det är nog på radion, men det fortsatte oavsett vad som hände på radion vilket fick mig att inse att det nog kan vara en brandvarnare. Vi bor högst upp så jag öppnade försiktigt dörren och kunde då konstatera att det inte var på vårt våningsplan. Gick in igen och funderade...vad gör jag nu? Jag gick åter ut i trapphuset och gick en våning ner och kunde konstatera att det var i en av lägenheterna på den etagen men jag kunde inte fastställa vilken. Stod och tänkte igen....ska jag ringa på...eller? Att öppna en dörr till en brand är ju livsfarligt, det väl alla?!

Jag gick upp till mig igen och ringde portvakten, han har huvudnyckel och borde besitta kunskap om hur man förfar. Visserligen kände jag inte brandrök men det är ju inte att lita på helt.

Portis svarade och på sitt karaktäriserade vis svarade han....Det brukar bli så där....Jag ska bara äta först så kommer jag sen! Kände hur jag stelnade till, för under oss bor en äldre dam och om det trots allt skulle vara rökutveckling så skulle hon inte klara sig så länge. Jag tog fram min myndiga röst och sa att...

Näe, Portis, så kan vi inte göra, tänk om det är på riktigt!

Äh,
sa han, det är nåt fel på en del...

Jag drog in andan för att säga vad jag tänkte men det behövde jag inte...han läste nog mina tankar för han sa...Jag kommer!

Detta fick mig dock att fundera på hur vi gör....vad gör Du om en brandvarnare larmar i Ditt hus (om Du bor i en hyresfastighet alltså)...vad gör Du om en bil larmar?

När en bil larmar måste jag erkänna att jag kastar en flukt för att se om det syns nåt konstigt och sen går jag vidare. När det gäller brandvarnare så var det tidigare så att de brandvarnare vi hade i vårt hus var opålitliga så man reagerade faktiskt inte utan kollade bara att de slogs av. De var så illa placerade så vi plockade till och med ner vår för så fort vi lagade mat lät den vilket gjorde att effekten blev densamma som sagan Peter och vargen...ingen brydde sig!
Men medan jag var ordförande i vår bostadsrättförening så drev jag igenom att vi skulle köpa in nya optiska brandvarnare till samtliga lägenheter och dessutom montera dom på bättre ställe än tidigare därför kändes det mer angeläget att agera idag. Nu visade det sig att kvinnan under oss hade kvar den gamla brandvarnaren och det var den som löst ut....men, jag kände att det var skönt att jag var lite påstridig...tänk om det varit på allvar?

Kommentarer
Postat av: Cattis

varför skulle du få skit för de inlägget? brandvarnare ja...eftersom vi lever parallella liv då så: been there done that..larmade på första våningen, de renoverade lägenheten dessutom o var inte hemma o efter påringning svarade de det skiter väl vi i...jojo men de bor ju flera i huset...så det ringdes faktisgt till 112, o de kom i full utrycknking...falsk larm då de användt vinkelslip o de dammet utlöste brandvarnaren...men lgh ägaren fick betala den utryckningen...men jag tycker ju hellre larma en gång fö rmycket än att inte larma...vågar inte tänka tanken om jag inte larmar o får reda på att de var på riktigt sen..

Postat av: Gunsan

Hej. Skriver som Cattis, varför skulle du som sagt var få skit för detta inlägg. Är väl bara bra att det finns folk som du som är uppmärksam och inte bara rycker på axlarna och struntar i allt. Handlar även om att man bryr sig om sina medmänniskor. Det kunde ju faktiskt varit så illa att det var en brand och stackars dam då som befann sig i denna lägenhet och kanske inget kunde göra. Fattar inte hur en del är funtade,,hur dem tänker. Han om någon borde väl verkligen ta tag i saken med en gång. Det finns för mycket av det här att man inte bryr sig istället för att tänka till. Jag skulle verkligen reagera och försöka göra något om grannens larm gick. Du gjorde rätt kusin vitamin :-)

2011-01-26 @ 14:20:10
Postat av: Diana

Jag tycker det var jätte bra gjort av dig! Vet inte hur jag själv skulle reagera, antagligen hade jag bara stört mig på ljudet om det var så att jag inte kände någon röklukt... vilket är ganska korkat.

2011-01-26 @ 15:29:49
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Stattinskan

För några veckor sedan luktade dte jättemycket brandrök i vår trappuppgång så då sprang jag runt och engagerade varenda granne. Det var någon idiot som hade svetsat inne i lägenheten :-/

2011-01-26 @ 18:21:34
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Ama de casa

Klart man måste reagera! Du gjorde helt rätt.

Att inte bry sig, det finns inte på kartan.

2011-01-26 @ 19:59:58
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Gun

Du gjorde rätt såklart, tänk om det vore på riktigt och tanten brunnit inne! Bra gjort tycker jag.

2011-01-26 @ 20:40:23
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Krönikören

Bra gjort! Fler skulle göra som du och agera istället för att rycka på axlarna, då skulle det bli lite vänligare i samhället.



Portis? Vi pratade om portvakter i helgen och kom fram till att de inte finns längre. Där hade vi fel...

2011-01-26 @ 22:58:53
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: TT

Ja vem hade kunna förlåta sej om det hade hänt en allvarlig olycka.

2011-01-27 @ 07:22:58
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback