Skrytblogg!!

Den sjätte oktober satt Blivande och jag på båten till Sassnitz och det blåste alldeles förskräckligt, det kanske en minns! Men den sjätte oktober var också en stor dag för alla västeråsare, som vi hoppats i åratal att det som sen hände klockan 13.00 skulle hända.

Tomas Tranströmer fick äntligen nobelpriset!!!

Vare sig Blivande eller jag själv betraktar oss som några riktiga kultursnubbar men vi håller gärna lite koll på kultur och vi njuter till fullo när vi väl tar oss i kragen och besöker något kulturellt arrangemang. Men Tranströmer har väl knappast gått någon förbi? Själv blev jag uppmärksammad på Tranströmer när jag gick en kurs i Södertälje med ett gäng underbara människor 1995. Det var Elin, en ung och underbar tjej som påvisade några dikter för mig och sen dess har han en liten del av mitt hjärta (Elin också för övrigt även om jag är dålig på att visa det).

Jag är dålig på poesi möjligtvis för att när man läser poesi måste man ha en speciell fantasi eller känsla och den känslan saknar jag ofta. Jag är alldeles för mycket realist och har svårt att känna in poesi, jag läser det som står och kan ofta bli nedstämd för att jag misstolkar orden. Jag har ju två poeter i familjen som skriver mycket vackra dikter men jag väljer att inte läsa dom för de är så mörka och då blir jag orolig att dikterna speglar deras inre. Det hjälper inte att jag vet att det inte är så utan att det är såna poeter dom är.

Tranströmer förstår jag, oftast, och uppskattar mycket! Här i Västerås har man lagt ett antal gatustenar med några av hans haikudikter. Jag brukar stanna och läsa dom och då kommer nåt lugn i kroppen och så kan man vandra vidare i gatularmet.

Nåt annat som är häftigt är att jag faktiskt vid ett flertal tillfällen i början på 90-talet träffade Tranströmer och hans fru Monica. Jag jobbade på det postkontor där de var regelbundna kunder, kanske inte så personligt men dock ;) Jag har träffat och pratat med en nobelpristagare i litteratur!!!

Blivande slår mig dock med en hästlängd, han har till och med tagit honom i hand!!!!

Låter det som att jag skryter??? Jo, kanske men det tycker jag nog att jag kan unna mig ;)

Kommentarer
Postat av: Ellen - LCHF och mycket annat

Svar: Ja, det stämmer. Jag har tappat 35 kg med LCHF. Sa visst är det en bedrift i sig. Jag har absolut haft tanken att kroppen helt enkelt inte vill släppa mer utan tycker att det är bra sa. Men jag ligger fortfarande 6-7kg över BMI normalvikt och jag vill hemskt gärna kunna säga att jag har normalvikt. Malet är att komma strax under 70kg, vilket är knappt 10kg bort. Jag far väl kämpa för att komma dit helt enkelt. Kanske dags att börja gymma eller sa?



Saffransskorpor later gott, själv ska jag baka mjuk pepparkaka och knäck. Det förstnämnda är LCHF sa där far jag smaka, men knäcken är ajjabajja! Ska pa luciafirande med den svenska föreningen pa söndag, och jag har lovat att ta med julgodis.



Ha det bra!

Postat av: Ingrid

Klart man ska skryta!



Vi är alldeles för blygsamma av oss. Det är ju stort att ha tagit Tranströmer i hand, även om jag ju måste erkänna att jag inte är mycket för poesi och sällan läser det.



Min mamma däremot älskade poesi och skrev faktiskt lite själv i all hemlighet.



Ha en fin helg!

Kram

2011-12-09 @ 13:08:37
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: lyckligabarn

Hej!

Jag har varit inne och läst på din fina blogg och vill lämna ett avtryck och välkomna dig till vår blogg LYCKLIGA BARN. Där skriver barnpsykolog Hans Nyström om barn - besvarar frågor och berättar om olika metoder för att bemöta trots och andra vardagsbekymmer. Dessutom kommer jag att berätta om min vardag med fyra barn. Välkommen förbi!

Hälsningar Anna

2011-12-09 @ 15:57:53
URL: http://lyckligabarn.wordpress.com
Postat av: MISS ALICIA

Hej!



I nätbutiken missalicia.se hittar du accessoarer för dig och ditt hem. Perfekt för julklappsshoppingen!



Vänliga hälsningar,

Miss Alicia



PS. Just nu pågår en ADVENTSKALENDER med fina priser på vår Facebooksida! Gilla sidan för att kunna delta: http://www.facebook.com/pages/Miss-Alicia/118723208236702

2011-12-09 @ 17:47:59
URL: http://missalicia.se
Postat av: Gun

Det är ju jättekul, och inte skrytigt. Man får berätta saker utan att bli anklagad för skryt. :)

2011-12-11 @ 23:04:46
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Babs

Önskar dig en god jul och hoppas allt är bra med dig.

Kram

2011-12-24 @ 08:17:23
URL: http://blogg.amelia.se/babsblogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback