Oumbärlig eller behövd?

Nu har snön kommit till Västerås och det gillas åtminstone av mig, däremot tycker jag det är trist att se på termometern som visar plus 0,4 för då gissar jag att det försvinner under dagen och så kommer detta slask och plask.

Idag ligger jag hemma i sängen eller jag borde åtminstone ligga i sängen men det finns saker jag måste göra ändå, jobbrelaterade saker och det är här jag börjar tänka...

Att vara oumbärlig, vad är det?

Jag känner mig absolut inte oumbärlig, jag vet att jag på många sätt och vis är lätt att ersätta men någonstans finns det också en bra känsla i att att vara behövd. Som Ni alla vet så har jag under så många år "bara" varit behövd här hemma i familjen, vilket givetvis inte är att förakta, och nu har jag ett jobb där jag känner mig behövd.

Det jag "behöver" göra idag skulle nån annan kunna göra helt utan problem men det skulle ta lika lång tid att sätta in någon annan i det som att göra det själv alltså väljer jag att göra det själv för jag är inte dödssjuk.

Är det att göra sig själv oumbärlig eller är det att välja den lättaste vägen och ändå känna att man är behövd?

Jag tycker att det är två olika saker som man inte ska blanda ihop, alla behöver känna sig behövda!

Kommentarer
Postat av: Pia

Jag tror att skillnaden är hur man själv känner det.



Känns det helt okej att göra det själv eller är det någon som kräver att man måste göra det?



Det första kan dock leda till att man faktiskt blir oumbärlig. Jag tror att det är viktigt att det finns fler som kan göra samma saker som en själv. Att man kan vara hemma sjuk utan att ens behöva fundera på hur "det" ska lösas..



Det är viktigt att känna sig behövd. Att känna att man gör nytta.



Kram på dig!! Och krya på dig!



Postat av: Gun

Har fått höra på AF att jag ska göra mig oumbärlig där jag jobbar timmar, men jag undrar hur det ska gå till, med två funktionsnedsättningar och timvik. Jag gillar det inte, ingen är oumbärlig på sitt arbete, och är man det är det något som är fel enligt mig. Då kan man ju aldrig vara sjuk utan dåligt samvete.

Att vara behövd är en annan sak och mycket viktigare. :)

2011-12-07 @ 10:15:26
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Du känner väl till talesättet: "Kyrkogårdarna ligger fulla av oersättliga människor, ändå går livet vidare". Vi vill nog tro oss vara oumbärliga, men för allas bästa, så bör man nog kunna vara hemma utan att behöva bekymra sig över arbetet. Man måste kunna koppla av det!!



Krya på dig och tack för dagens svar!

Kram Ingrid

2011-12-07 @ 11:01:10
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Ellen - LCHF och mycket annat

Svar: Hejsan! Kul att du kikade förbi :) och roligt att du med äter LCHF. Visst är det bra att kunna kika in pa andras bloggar och se vad de äter! Det gör jag varje dag. Alltid hittar man nagot nytt recept eller annat kul.



I vissa matbutiker finns det en 1kg's "hink" med turkisk yoghurt med 10% fett. Den heter Gazi jogurt och "hinken" är gul. Finns även en bla, men den har lägre fetthalt. Jag vet att den bland annat finns att köpa pa Rewe, men har sett den pa andra butiker ocksa. De brukar sta vid de andra yoghurtarna och syns rätt bra, i alla fall om man vet vad man letar efter ;-) Hittade en bild pa nätet: http://www.gazi.de/nc/produkte/produkt/g/stichfester_sahnejoghurt_10_1kg.html



Hoppas du njuter av din kvällsmat! Här blir det nog en pone med palägg. Ha det sa bra!

2011-12-07 @ 18:57:22
URL: http://ellastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback