Ryktesspridning

Visst är det fascinerande med skitsnack och ryktesspridning? Skitsnack och ryktesspridning är nåt jag försöker hålla mig undan för dels är det obehagligt att delta i det och obehagligt att bli utsatt för det!

Detta tror jag att de flesta håller med mig om men däremot verkar det finns vissa människor som hittar nån form av drivkraft i detta men jag brukar trösta mig med att de har ett tråkigt liv själva eller åtminstone är väldigt trötta på sig själva!

Men det var inte riktigt det jag ville belysa idag jo, ryktesspridning ska det handla om och ett ganska otäckt sådant!

De flesta är ju registrerade på Facebook nuförtiden och som Ni vet så har jag vid ett flertal tillfällen hyllat Facebook eftersom jag återknutit flera vänskapsband genom FB. Däremot så är det faktiskt så att vi har ett ansvar vi som är "reggade" där...vi måste tänka själva!

Igår cirkulerade ett meddelande på loggarna om en jeep med män med utländsk härkomst och snaggat hår som försökte locka med sig småflickor. Ibland var dom i Linköping, ibland Borlänge även i Köping var dom...meddelandet var påhittat och förändrades med vägen...precis som skvaller! Det här var bara ett i mängden!

Jag kopierar aldrig dessa meddelanden och skickar vidare såvida jag inte vet att det finns en sanning i det. I och med att jag skickar vidare detta meddelande ( utan att veta att det är korrekt) så deltar jag i smutskastningen och kanske till och med medverkar till att en oskyldig blir illa drabbad!

Klimatet i vårt land har hårdnat och blivit kyligt! I detta meddelande så ger man ytterligare glöd åt invandrarfientligheten och bara det får mig att dra öronen åt mig! Tänk Er själva om Ni är av utländsk härkomst och har en jeep och faktiskt har rakat huvudet men är totalt oskyldiga (vilket de flesta faktiskt är) och sen blir förföljd av människor som läst att Ni försökt locka in barn i bilen?

Om Facebook användes på rätt sätt i dessa sammanhang vore det ju ett utmärkt medie att få ut varningar eller rop om hjälp. Jag tänker på den pojke från Gotland som under askmolnet blev fast ensam i England men som tack vare Facebook fick hjälp att ta sig hem...det är bra och där kopierade jag vidare då jag visste att det var på riktigt!

Jag vill alltså uppmana Er att kolla sanningshalten innan Ni kopierar och skickar vidare så vi faktiskt kan ha glädje och nytta av Facebook och få hjälp den dag det faktiskt behövs!!

Kommentarer
Postat av: ingmarie

jag brukar aldrig kopiera sådant och skicka vidare man vet ju aldrig om det finns någon sanning i det.

Pojken som som satt ensam i england stod ju i expressen så det var ju som du säger sant

Ha en fortsatt bra dag

2010-09-08 @ 10:37:46
Postat av: Cattis

så sant så sant Ia..jag brukar av 100% av alla sänd vidare rata just 100%, men just i veckan gjorde jag ett udantag då det var/är en 41 årig som jag ytligt vet vem det är som är försvunnen...men..finns alltid ett men lr om...hade jag inte varit så snabb utan väntat nån dag så kom de fram annan information, visst personen är fortfarande inte hemma men de är omständigheter runt om som gör att jag nnog inte skullr ha sänt vidare..men men det är liksom ingen skada skedd.

Interner o forum är kanonbra i vissa lägen men jag börjar bli en gammal bakåtsträvare o tycka att de var nog lite bättre förr...

Kram..

Postat av: Ulrika

Jag håller fullständigt med dej! Oftast är det bättre att tiga än prata, åtminstone ska man vara helt säker på att det man för vidare är sant, dvs förstahandsinfo! Sen är det ju inte allt man behöver veta heller...;D

2010-09-08 @ 13:25:17
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Pia

När jag precis skaffat FB skickade jag såna saker vidare.. bara för att jag var så naiv att jag inte fattade att det var bluff.. Nu är jag otroligt återhållsam med såna saker.. Precis som du sa, FB kan vara ett superbra forum för att nå folk i olika saker, men kan också förgöra en människa på ett ögonblick!

Kram!



Säger också RESPEKT till deltagarna i BL!!! Det är så jävla modigt att ställa upp och vilja förändra sitt liv..

2010-09-08 @ 13:58:02
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag skickare aldrig vidare varken det ena eller det andra. Dels för att det är svårt att veta sanningshalten.



Jag skickar inte heller något av alla knasiga massmail som florerar. Jag vet att många sänder dem till mig av omtanke, men man tänker sig inte för när man sedan uppmanar nästa mottagere att skicka vidare till ytterligare 7 vänner. Inte undra på att mailservrarna klappar ihop. Nej såna mail hamnar direkt i papperskorgen.



Kram och ha en fin onsdag!

/Ingrid

2010-09-08 @ 14:23:17
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Ellis

Jag skickar väldigt sällan vidare saker jag får och de där har jag inte fått eller hört något om.



Men spridnigen av falska rykten är något jag fått smaka på, alltså rykten i MITT namn. Fattar inte dealen med folk som gillar o göra livet surt för andra.



sv: Jag vet fan inte va de är me vården men FY FAN vad den suger, blir värre o värre för varje gång!

2010-09-08 @ 15:04:52
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Diana

Usch ja, jag kopierar aldrig sånt... kopierar inget faktiskt när jag tänker efter.



Sv: Som dotter till en som väljer att ha sin katt i mobilen så säger jag ja -ha dåligt samvete! Det är liksom som om du säger att sönerna inte duger, men katten är söt. ;)

2010-09-08 @ 15:21:12
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Själv är jag inte med och har ingen koll på Facebook alls. Jag förstår utifrån det lilla jag vet att det kan vara roligt, men är av olika skäl inget för mig. Det du tar upp är jätteviktigt, vi MÅSTE tänka själva. Det gäller även när man läser saker i tidningen. Så länge man enbart har hört ena parten i en story uttala sig, så finns det ALLTID information som med STOR sannolikhet hör till, men som man inte har fått.

2010-09-08 @ 16:56:34
URL: http://svorskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback