Tredje gången..

...är det idag som jag bakar surdegsbröd på riktigt!

Idag har jag valt att blanda i lite solroskärnor och linfrö....jag har ingen aning om hur mycket man törs improvisera när det gäller surdeg så kanske är jag ute på hal is nu.

Det är ju ett av mina stor fel...jag använder sällan recept! Jag tittar på ett recept och använder som bas...sen sätter jag igång och använder min kreativitet...det innebär att när någon tycker att dom får nåt gott här och vill ha receptet så uppstår en pinsam tystnad för jag har ju inget recept!!

Igår när jag gjorde citronpajen använde jag dock recept och jag tänkte dela med mig av det!


Citronpaj

Till degen:

3 dl vetemjöl
150 gram smör
1 msk vatten
3 msk strösocker

Till fyllningen:

3 ägg
2 dl råsocker
0,5 dl vetemjöl
1 citron

Rör ihop degen och tryck ut i en pajform (ca 24 cm) Ställ in i kylen en halvtimme.
Förgrädda sen i 15 minuter.
Vispa ägg och socker fluffigt och blanda sen i vetemjöl och citronskal och citronsaft, häll upp i skalet och grädda ytterligare tio minuter.
Servera ljummen eller kall med vispad grädde
Man kan förvara pajen i kylskåp i två dagar innan servering...om ingen äter upp den innan förstås!


Maten igår blev en kreativ historia igen men det blev så gott så jag måste nog dela med mig av den också, men här blir det inte några måttangivelser ;)

Kasslergratäng

Kassler i skivor
Philadelphiaost
soltorkade tomater
Basilika
Vispad grädde

Bred osten på kasslerskivorna (en och en) och lägg i gratängformen med hackade soltorkade tomater och basilikablad mellan. Sen på med den vispade grädden och in i ugnen tills det är klart :D

Till det serverade jag bulgur som är en favorit i vår familj!

Varför är det så mycket matprat idag...jo, jag var nyss ut och kollade surdegen och det ser INTE bra ut!! Jag försöker prata bort allvaret...vilket egentligen för in tankarna på det jag tänkte skriva om....Roy Andersson..men det får bli sen...och då ska Ni också få ta del av en okänd fobi jag lider av!!!!

Kommentarer
Postat av: Guggelutt

Hur gick det med surdegen?

Tror jag ska göra citronpajen till knyppelkvälen på tisdag. Har ingen lektion då så jag tänkte hälsa på :O)

Postat av: Karin

Åh, så mycket gott !

Jag blir ju riktigt sugen fgast jag har klappat i mig en massa sushi idag.

Det är också gott! :)

2010-10-10 @ 19:58:26
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: TT

Jag har ju märkt att den bästa maten blir när jag svävar iväg från receptet. :o)

Du har en award hos mej!

2010-10-10 @ 22:59:08
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Ellis

Du är som min mamma, man kan aldrig få recept ur henne då hon improviserar under bakining :O



sv: åh visdomständer SUCKS in all ways!!

2010-10-11 @ 01:51:50
URL: http://ellisu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback