Löftet infrias!

Jag lovade ju att Ellis skulle få receptet som jag använt mig av när jag bakar surdeg. Receptet stod i Allers nummer 37.

Vetesurdeg

5 dagar

Dag 1: Blanda ihop 3/4 dl vetemjöl och ½ dl vatten i en bunke och täck över med plastfilm eller lock. Låt stå ute i rumstemperatur i två dygn.
Dag 3: Blanda i 2 dl vetemjöl och 1½ dl vatten. Låt stå i två dygn.
Dag 5: Häll bort en del av smeten så det bara finns 1 dl surdeg kvar. Blanda i 2 dl vetemjöl och 1½ vatten. Låt stå ett dygn. Nu är surdegen bubblig och klar att använda!

Levainbröd - 3 timmar

Ett stort bröd

10 gram jäst
5 dl kallt vatten
10 dl vetemjöl, 580 gram
1 dl grovt rågmjöl, 140 gram
2 dl surdeg, 200 gram
1 msk havssalt
olja till formen.

1. Smula ner jästen i en bunke och rör ut i vattnet. Tillsätt alla ingredienser utom saltet (saltet äter jäst)
2. Knåda degen tills den släpper från kanten, cirka fem minuter med maskin och en evighet för hand.
3. Olja in en form som är dubbelt så stor som degen. Lägg i degen och låt jäsa 1 timme.
4. Vik in kanterna mot mitten och tryck till degen försiktigt så den sjunker ihop något.
5. Låt degen jäsa till dubbel storlek (igen). Här är det dags att plocka fram tålamodet för det kan ta allt från 45 minuter till 2 timmar, men låt den verkligen jäsa ordentligt! Sätt ugnen på 250 grader.
6. Vänd försiktigt ut degen på en bakpappersklädd plåt. Sikta försiktigt på rikligt med mjöl.
7. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Spruta lite vatten med en blomspruta när Du sätter in brödet, det ger en extra god skorpa. Jag brukar sätta in en skål med vatten i botten av ugnen!

Innan Ni ger  Er i kast med detta så måste jag ge Er en varning...när man väl börjat baka detta bröd vill man inte ha nåt annat. Själv har jag nu bakat mitt bröd ungefär var fjärde dag och idag är det dags igen och idag blir det ett bröd med valnötter i!!!!


Kommentarer
Postat av: Helen

Hoppas att ni fick en härlig dag igår, väntar på fågelbilder! Ha det gott!

Postat av: Ama de casa

Baka är nåt jag INTE gör. Blir bara fel och jag blir jättearg!

Lugnast för husefriden att äta köpebröd :-)

2010-10-17 @ 18:36:25
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ellis

Imorgon skall jag starta degen! :D:D:D

Ser fram emot o lyckas och klå Diana haha

2010-10-18 @ 02:44:09
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Ellis

Degen är startad.. Men dag 5 fick mig o undra.. Varför hälla bort så man bara har 1 dl kvar? ba göra två satser av det då?

2010-10-18 @ 18:54:35
URL: http://ellisu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback