En dag i Stockholm

Ibland får man verkligen till fiffiga rubriker på inläggen ;)

Igår morse ringde klockan tidigt och vi gick upp och gjorde oss i ordning för att sätta oss på bussen och åka mot Stockholm. Måste här göra lite gratisreklam för
Axelssons buss, vi betalade 100 kronor var för ToR Stockholm...superbilligt! Snabbt gick det också...under en och en halv timme trots det halvrisiga vädret och en olycka på vägen upp. Nu menar jag inte att han körde för fort utan jag kände mig trygg och säker i bussen där jag satt fastspänd under säkerhetsbältet!



För säkerhets skull hade de satt upp skyltar lite här och där så vi skulle veta var vi var nånstans...känns också tryggt!!

När vi anlände så var vi ganska fikasugna och hastade snabbt mot Kulturhuset för att inta en kopp kaffe och kanske nåt smarrigt till...de öppnade först klockan tolv...det tyckte vi lantisar var alldeles för sent!!




Men vi tog oss vidare mot Kungsträdgården där vi hittade ett mycket trevligt café/restaurang, Piccolino, där vi intog en kopp kaffe och en stor härlig smörgås med salami, brieost och soltorkade tomater. Medan vi satt där kunde vi njuta av stockholmarnas konståkningskonster!!


Därefter tog vi oss till ett av våra mål med resan, Hallwylska Museét,  och den som inte har varit där har nåt fantastiskt att uppleva i framtiden. Den fantastiska lilla husmannen verkar vara en överlevare från husets storhetstid, han känns autentisk på nåt vis!!! Jag tog en hel del bilder men är Ni nyfikna tycker jag att Ni ska titta in på deras hemsida där det finns fantastiska bilder!

Sen tog vi oss en promenad mot Bamboo Palace för att äta den efterlängtade sushibuffén. Buffen består inte bara av sushi utan det finns massor av olika rätter att välja på men jag tror nog att det var mest sushi som slank ner i våra magar. Bamboo är ett ställe vi verkligen rekommenderar om Ni är sugna på buffé, på lördagar kostar den 155:- och då får man äta hur mycket man vill av deras mycket fräscha mat och glöm inte att smaka deras fantastiskt goda yakiniku ;) Jag tog en bild genom speglarna som sitter i taket men om Ni använder fantasin så ser Ni nog :P



Sen tog vi oss fullmatade vidare ut i julshoppingens karusell. Först till Blivandes favoritbutik...gardinaffären på Sveavägen där vi ganska snabbt kunde enas om en ny gardin till vardagsrummet! Sen gick vi i butik och ur butik och alla våra händer var upptagna av kassar när vi hamnade i min absoluta favoritbutik Drottninggatans Bok & Bild och naturligtvis fick några nya vänner följa med oss hem. Jag mutade Blivande med ett riktigt tjock Coelho så jag kunde köpa fem böcker till mig själv ;) De har nämligen ett fantastiskt erbjudande (och har alltid haft tror jag) köp 3 betala för 2...det blir lika bra pris som att beställa från Bokus.

Sen vände vi på klacken för då var det dags att ta sig mot bussen men på vägen fick jag en härlig vy i mitt blickfång men tanten börjar bli gammal och det är inte lätt att hålla en kamera stilla så länge så att det blir en bra bild i mörker men...jag tyckte den blev rätt käck ändå :D


(ser Ni tudorkatten som sitter som ersättning för de tre kronorna?) ;)

För den som inte ser så kan jag berätta att det är Stockholms stadshus och vad jag inte kom ihåg var att just när jag tog bilden så satt Ungsonen där och åt julbord i Stadshuskällaren!

Vi kom till bussen tolv minuter innan bussen skulle avgå och då tyckte vi att vi var ute i mycket god tid...men vi var sist!! Undrar om västeråsare trivs bäst hemma ;)

Väl hemma bytte vi bara kläder och sen gick vi på glöggparty men det är en annan historia!!!

Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Hallwylska är ett av mina favoritmuséer i Stockholm! Kul att det finns bevarat och en riktig tidsresa att gå runt där! :)

Postat av: Gun

Vilken rolig bild på Stadshuset! Tack för alla tips som jag inte varit på trots att jag är i Stockholm ganska ofta. :)

2010-11-28 @ 12:39:02
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Det blev ju en läcker bild på Stadshuset :)

Tack för tipset på museum, det museet har jag missat helt, fast jag bor här i Stockholm.

2010-11-28 @ 14:43:55
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Vilken trevlig utflykt och vilken bra avslutning på dagen, med glögg! ;)

2010-11-28 @ 15:53:59
URL: http://svorskan.se
Postat av: Krönikören

Så trevligt att få hemstaden beskriven genom någons positiva blick! Men varför är det små missbildade spermier på sista bilden?

2010-11-28 @ 23:25:57
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Ama de casa

Vilken braig utflykt!



Jag älskar buffén på Bamboo Palace :-)

2010-11-29 @ 15:45:32
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Linnea

Låter som om ni hade en toppen dag i storstaden. Kan inte låta blir att le 12minuter innan bussen skulle avgå det är i god tid tycker jag. Du ska se mig när jag åker på bussresa till Ullared,ska man vara vid bussen 15,30 så kommer jag 15,28 med en överfull kundvagn;-) Aldrig använder mamma mobilen så mycket som då;-)



Kram

2010-11-29 @ 16:11:58
URL: http://www.metrobloggen.se/aennil
Postat av: Heidi

Vilken härlig dag ni hade!! O tack för tipset på restaurangen, ska försöka komma ihåg det..i värsta fall frågar jag dig igen :) O en fråga, är gardinaffären verkligen Blivandes favoritaffär?? ;)

2010-11-29 @ 22:46:22
URL: http://webmum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback