Min första EVK!

Idag har jag varit på mitt livs första EVK - ElevVårdsKonferens.

Varför har jag det kan man undra eftersom det trots allt är sommarlov...jo, för att Styvdotra helt enkelt har hamnat på efterkälken.

För att ingen ska tro att jag klandrar henne kan jag berätta att om det funnits nåt som hette EVK när jag gick på gymnasiet i Säveskolan i Visby i slutet på 70-talet hade jag förmodligen klarat av flera stycken. Jag har aldrig haft svårt för mig i skolan vilket inte heller Styvdotra har men blir vi uttråkade så tappar vi intresset och då finns det roligare saker att göra! Själv tillbringade jag en hel del tid i kafeterian där alla killar på verkstadmekaniska fanns!

Jag fick dessutom jobb i andra årskurs och naturligtvis var det kortsiktigt mer inkomstbringande att jobba lite extra än att gå till plugget!

Jag upplevde redan då att man som elev fick ganska dålig respekt från en del lärare. Minns bestämt en lärare som hävdade att jag inte gjort nåt prov under hela Åk 2 trots att jag hade alla proven i min pärm...sådant får en inte att bli stimulerad.

En lärare är precis som vi föräldrar förebilder för våra barn och det är viktigt att vi tänker på det! Barn gör inte som vi säger utan som vi gör....de orden kan inte sägas för många gånger!

I vårt fall handlar det om en borttappad bok, den försvann redan i höstas men det kom inte till vår kännedom förrän vid juletid. Styvdotra fick då i uppgift att ta upp detta med läraren vilket hon också gjorde. Läraren lovade att återkomma med huruvida hon skulle få en ny eller betala för en ny. Helt okej....problemet var bara att han aldrig återkom med nåt besked!

Det handlar också om en stulen dator. Dotra gjorde vad som krävdes av henne (försökte polisanmäla och anmälde till skolan) och hon skulle få besked via den ansvarige på skolan....inget besked kom!

Naturligtvis ligger det på Styvdotra att påminna men jag kan tycka att om jag som vuxen lovar något så ska jag försöka hålla det för trots allt är det krav vi ställer på våra ungdomar. Det har varit flera sådana incidenter under detta första år på gymnasiet men jag stannar vid dessa två!

Det finns en sak till jag vill lyfta och här hoppas jag att Ni som är lärare kommer med kommentarer och eventuellt pratar mig tillrätta...för trots allt kan det tänkas att jag är fel ute!

Skolan som Styvdotra går på är med i projektet en dator till alla elever. De fick sina datorer i oktober och redan efter ett par dagar så tappade hon sin dator i golv och näe, hon är inte slarvigare än andra men hon har definitivt lite mer otur (slarv och otur behöver inte gå hand i hand). Det fanns då ingen riktig handlingsplan så det tog många veckor innan hon fick den åter efter att ha betalat 1000:- i självrisk.

Men vad jag inte kan begripa är att man har ett forum som heter
Pluggnet, här ska all information kunna hämtas, de har sina egna mejladresser så de ska kunna kontakta sina lärare och tvärtom. Det finns ett schema för alla prov. Varför ska man inte kunna lägga in alla läxor där?

Jag antar eller förutsätter att alla lärare skriver upp vilka läxor de ger sin elever någonstans och hur svårt vore det att lägga in det på Pluggnet varje kväll? Jag är fullt medveten om att en lärare har inte bara en klass men det kan knappast vara fler än 6-8 klasser per dag och med ett väl fungerande system borde det inte ta alltför lång tid på kvällen att skriva in detta(det går att bifoga filer från word)! Som lärare skulle jag dessutom tycka att det vore toppen att kunna hänvisa till pluggnet när det kommer en elev som säger....Jag visste inte!! Hade vi det i läxa? Det har Du aldrig sagt!

Om lärarna vore konsekventa och använde pluggnet så skulle eleverna snart lära sig att varje dag söka information där och de skulle också lära sig att det skulle inte gå att komma undan vare sig läxor eller prov!

Jag har däremot en teori, lärarna är för dåligt utbildade på datorer och internet! Inget klander mot lärarna men åt ledningen, det ska inte bara se bra ut i statistiken och på papperet....det är verkligheten som ska se bra ut!

Vi kan inte hålla oss undan detta, datorer och internet är här för att stanna och för mig är det självklart att man som lärare ska lära sig att använda detta medie. Vi kan inte bara slänga ut datorer till lärare och elever och tro att de kan allt...de måste få utbildning!

Jag skulle aldrig ge mina barn en bil och sedan förutsätta att de bara lär sig av sig själva att köra!

Nå, nu har Styvdotra en fantastisk klasslärare och vi kommer att lösa detta under sommaren för det var inte superpanik utan man har tagit tag i detta i tid! Jag och Styvdotra kommer att plugga italienska i sommar...hej och hå!

Till nästa sommar kommer jag att med ljus och lykta söka nån form av sommarjobb i Italien till henne....har Du nåt att tipsa om så hör av Dig!! Allt är av intresse!!!

Kommentarer
Postat av: steffy

MYCKET MYCKET bra skrivet :)

Postat av: Frela

Gud vad du och jag har mycket gemensamt!!

Bra skrivet!! Håller med om allt!

2010-06-14 @ 15:22:23
URL: http://www.trumsamumma.blogspot.com
Postat av: Em

Jättebra inlägg! Sen skulle jag nu kunna säga allt jag blev frustrerad över när Egoina gick i skolan, men förlåt för att jag avhåller mig. Det hade tagit hela eftermiddagen. :D



Jag måste ändå säga en sak, ALLA lektioner borde börja med att läraren säger till eleverna VARFÖR de skall lära sig just det som de får lära sig på DEN lektionen. Men detta var lite utanför det du skriver..

2010-06-14 @ 16:40:14
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Heidi

Mycket mycket bra skrivet..man blir så irriterad på att en del o skolan fortfarande agerar som för 200 år sedan..ungefär..utan aga :) Har en kompis som har några resturanger i Italien men jag tror att deras barn jobbar där hela somrarna.

2010-06-14 @ 17:08:06
URL: http://webmum.blogg.se/
Postat av: janne

Som vanlig arbetare i skolan har jag märkt att många med akademiska examen är väldigt rädda för det som kan underlätta för eleverna, "så här har vi alltid gjort och det har gått bra" är ett mycket vanligt uttryck. Man kan också sätta och älta i timmar med en kollega hur mycket undervisningstid man har och hur lite tid till merkantilt arbete. Varför tar man inte till sig de möjligheter som faktiskt finns, det finns alla möjlighater att skicka information, läxuppgifter, salsbyten med mera via nätet och man kan faktiskt även skicka grupp-SMS om det skulle komma plötsliga byten så att eleverna inte behöver irra runt i lokalerna och hamna där dom inte skall vara, många hamnar på en buss ner på stan eller ut till IKEA.

Jag är ju inte teknikrädd trots att jag enligt alla åldersparametrar borde vara det. Nu är det i alla fall bara två dagar kvar sen får även jag sommarlov =)

2010-06-14 @ 17:10:21
URL: http://ingehvit.bloggplatsen.se/
Postat av: Ulrika

Jag saknar också en webkontaktsida där man kan gå in och kolla läxor och prov! När man som förälder vill vara ett stöd och hjälpa och påminna vore en sån sak till mycket god hjälp! Hoppas att allt ordnar sig för Styvdotra, att hon får ett långt, skönt sommarlov och att studiemotivationen återvänder lagom till höstterminen.

Kramar!

2010-06-14 @ 17:37:19
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: soffie

jättebra skrivet,jag hade tur när min son höll på att hamna snett den mentorn mailade mig varje vecka ang.läxor och hur han skötte sig detta blev ett mycket bra resultat i slutändan,

hoppas det går bra för din styvdotter,

kram

2010-06-14 @ 20:01:46
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Gun

Det är jättebra med en webbkontakt med skolan. det hade vår son när han pluggade på Fryshuset i Stockholm. Vi föräldrar fick egna inloggningsuppgifter och kunde också hålla koll på prov, schema, frånvaro mm.

2010-06-14 @ 21:36:25
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Karin

Det behövs ju verkligen, och skulle ju vara fantastiskt, om det bara fungerade !

Ta in lärarna på kurs, och kläm in i skallen på alla att läxorna ska skrivas in där, så borde det ju funka mycket smidigare !

Säkert ingen billig tjänst det där pluggnet, så varför inte utnyttja det ?

Spännande att plugga italienska tycker jag !

Buena notte ! ;)

2010-06-14 @ 22:55:54
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback