Midsommarafton på Sätrabrunn 2010



Igår startade vi en ny tradition i familjen...vi åkte till
Sätrabrunn och firade midsommar. Sätrabrunn ligger en knapp mil från Jansbo och vi åker ganska ofta dit för att bara njuta av miljön och inta en kopp kaffe. Vårt favoritkaffeställe är tyvärr nedlagt men vi hoppas att det på nåt vis ska återuppstå!

Att det är en kurort kanske de flesta vet och jag länkar till Wikipedias information om Sätrabrunn så får Ni lite historia också! Det är faktiskt lika vackert där som det ser ut på bilderna...och en del av Er vet ju för vi brukar ta med oss våra gäster dit för att de ska få dricka av den hälsosamma brunnen!!

Vi har i sju år sagt att vi ska åka dit och fira midsommar men det har inte blivit av men i år då tog vi oss i kragen. Ungsonen och Svärdotra kom ut och vi åkte bort för vi hade ju hört på radion att de väntade dit massor med folk, runt 4-5000 glada midsommarfirare! Inga problem att få parkering!




När vi kom dit var det ganska folktomt men redan vid halv ett hade folk börjat placera sig runt midsommarstången som så småningom skulle resas av Bygdens starke män. Nästa år kommer det förmodligen att finnas starka kvinnor också eftersom lokalradion på förmiddagens sändning ifrågasatte jämlikheten!!!!


Ungsonen fick syn på ett minitivoli och sa genast...dit ska jag gå och vinna en chokladkartong. Själv gnällde jag lite över att detta inte passade in i miljön och jag försökte få honom att förstå att han inte borde spela bort sina surt förvärvade pengar! Men vem lyssnar på en förståndig mamma! Efter att ha tagit en promenad runt brunnsområden anlände vi till chokladhjulet och han satsade fyrtio kronor på detta i mitt tycke onödiga hjul...



Och han vann!!!! Ser han nöjd ut eller????? Så...kanske är inte mammor så förståndiga trots allt?!



Här har han dock kommit på att det är ganska jobbigt att släpa runt på två kilo choklad i sommarvärmen, det är ju inget man går och lägger i bilen precis!



Klockan tre avgick barntåget från socitetshuset och anlände sedan festplatsen där midsommarstången skulle resas. Kvalitén på filmen är dålig, jag är fullt medveten om det men jag vill ju ändå dela med mig av själva resningen!!!! (Jo, jag förstår att några av Er blev lite väl fantasifulla nu och har helt andra förväntningar på den här filmen)



Efteråt åkte vi tillbaka till Jansbo och åt sill och potatis. Tack kära ungar för att Ni underhöll oss gamlingar en stund och hoppas att Ni fick en fortsatt trevlig kväll!!!

Kommentarer
Postat av: Diana

Vad härligt ni ser ut att ha haft det! Batman och ungsonen hade verkligen valt samma kläder... samma goda smak antar jag. :)

Postat av: Gun

Åh vad roligt ni verkar ha haft det. Kul med en ny tradition också. Om du redan kallar det tradition måste det varit lyckat.:)

Jag är väldigt avundsjuk på sonen din, men det kanske är lika bra att jag aldrig vinner så där mycket choklad..;)

Ha en fortsatt härlig midsommarhelg. Kram

2010-06-26 @ 13:43:36
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Majsan

Vilken härlig dag ni tycks haft!!

2010-06-26 @ 13:58:07
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Karin

Åh, vad mysigt !

Tur han hade som vann, sonen ocksså, men jag förstår att han var lite trött på den där asken...

Jag har också släpat på en sån en gång, och den är ju inte direkt behändig att ha under armen. :D

Här firades i lugn och ro på min altan, med en väninna, min dotter och hennes en kompis.

Sill och nubbe ( för oss tanter ) på eftermiddagen, och sedan en stunds avkoppling, innan vi sattte igång med varmrätten. - Grillat med potatisgratäng och god sallad.

Dessutom en massa goda kantareller, som väninnan hade med sig. - MUMS !

Gissa om det var skönt att ha ungarna hemmavid, och inte rännande omkring någon annanstans !

En himla massa folk hade åkt till Öregrund, men se dit fick hon inte hänga med.

Tyckte de verkade rätt nöjda med tillvaron i alla fall.

Och vädret var ju helt okej ! :)

2010-06-26 @ 15:16:23
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Em

Vad mysigt och vilken ENORM choklad! Tur det inte var mig.. :D Fortsatt glad midsommar!

2010-06-26 @ 16:54:26
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Sv: Luz stod den icke-bloggande damen för (tror jag :D), jag hade med mig Gurra Gurra Creek, har du provat den? Ett ekologisk rött vin som är jättegott och och också prisvärt.

2010-06-26 @ 17:10:49
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: janne

Sätra-Brunn är vackert jag har varit dit och även testat vattnet, det kanske är nyttigt men inte smakade det gott det som erbjöds i "vattenhuset".

2010-06-26 @ 20:32:08
URL: http://ingehvit.bloggplatsen.se/
Postat av: Ellis

Åh vad mysigt de såg ut!



Kul att sonen vann, vissa har tur, vi firade möhippa en gång och alla vi satsade på varsin helplatta men möhippebruden kammade hem vinsten, sjukt kul att just hennes bricka matchade just då :D

2010-06-26 @ 23:57:05
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Åhh vad härligt det set ut på bilderna :)

Kanske ska göra ett försök förresten att ladda bilder ändå då.. Nån av delfinbilderna vore ju inte så dumt att få upp.

2010-06-27 @ 06:51:08
URL: http://rebeccaskog.blogg.se/
Postat av: Stattinskan

Ni har alltså firat en "riktig" midsommar med allt vad det innebär. Ska man vinna ska man göra det med besked ... synd att det inte var ett penninglotteri ;-

Gomorron

2010-06-27 @ 10:00:36
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Heidi

Haha..vilken tur att han inte lyssnade på sin mamma den gången iaf ;-) Ni ser ut att ha haft en underbar dag o din son o svärdotter är så fina..han är ju väldigt lik mor sin ;-)

2010-06-28 @ 17:50:07
URL: http://webmum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback