Sextrakasserad!

Hela dagen har vi som är trogna radiolyssnare kunnat höra på nyheterna om de kvinnliga skådespelarna som blivit sextrakasserade av manliga kollegor. Min första tanke var...varför anmäls det inte?

Men sen började mina tankar vandra och jag drog mig till minnes. Jag jobbade ju under många år som postkassör och då på brevbärarkontor vilket innebar att vi servade våra manliga kollegor som var bland annat lantbrevbärare. I den gruppen fanns det några stycken som man faktiskt undvek att hamna i små förråd eller bankvalv med. En av dessa herrar fick sig faktiskt en rejäl tjongablängare av mig vid ett tillfälle vilket i fortsättningen innebar att jag fick förvisso vara ifred men jag blev också ganska illa behandlad av honom...men det var det värt!!!
Jag minns med fasa den gången jag skulle lära mig "hans" linje, vi skulle tillbringa ungefär fem timmar i en bil som skulle färdas både genom samhälle och skog. Det gick bra men jag var glad över att bara behöva "öva" med honom en dag då det var hemmaplan för min del och jag redan kunde hans linje i princip!!!

Ja, varför anmälde jag det inte??? Därför att jag hade inte blivit tagen på allvar, vi var många kvinnor som upplevde samma sak men ingen kom ens på tanken att anmäla!

Det finns en allmän inställning om att man får tåla och att vi kvinnor ofta överdriver saker och misstolkar! Vi ska vara glada att männen uppskattar oss!!!

En sak är i alla fall säker, skulle detta hända mig idag så skulle det inte gå obemärkt förbi!!!


Kommentarer
Postat av: Ingrid ♥

Jag tänkte samma som du när jag hörde det på radion.

sen när jag läser din erfarenhet så tänker man kanske en gång extra. Men nu frågar jag mig VARFÖR ska männen göra så ?? Har vi inte kommit längre ?

Varför måste vi lyssna på sånt ?

Varför måste vi stå ut med sådant ?

Kram Ingrid

Postat av: Nancy66

Bedrövligt rent ut sagt, ja man hoppas ju att kvinnorna anmäler, men förstår samtidigt då det fortfarande är sådan ojämlikhet än idag.

Många är nog som sagt rädda att inte bli betrodda och att bli mobbade på sina arbetsplatser om de anmäler.



Men min stubin så skulle de karlarna inte komma långt,,,grr



kramen



2010-02-15 @ 19:34:46
URL: http://nancy66.zoomin.se
Postat av: Majsan

Att kvinnor tas för att överdriva, att det nog inte var så farligt osv har med saken att göra att det är MÄN som sitter i makten att avgöra hur vi känner: Domare, försvaradvokater etc.. Inte undra på att vi inte orkar anmäla och anmäla och anmäla.. Vi vet ju också att folk har en förmåga att lova att "visst ställer jag upp när det gäller... men backar av rädsla för vad andra skall säga..



Så många kvinnor förstör för andra kvinnor.. för att inte tala om alla de kvinnor som PÅSTÅR att de är utsatta för sexuella övergrepp/trakasserier... och inte är det..



Kram på Dig

2010-02-15 @ 20:25:27
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Ingrid

Jag jobbade på ett sågverk några år och det vara bara jag och en tjej till. Snacket kom väl upp om sextrakasserier och då sa hon: En sak kan jag i alla fall säga om den här arbetsplatsen, det är alldeles för lite sextrakasserier här!



Skämt åsido, nog har vi väl alla blivit utsatta på ett eller annat sätt. När jag tänker tillbaka på min barndom minns jag att jag hade en manlig släkting som gillade att trycka och klämma, men inte tänkte man på att det var någon som borde anmälts.

2010-02-15 @ 21:25:33
URL: http://blog.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback