Begränsa Homo Sapiens?

Jag har gått och funderat på en sak, en sån där filosofisk fråga som blir retorisk när man bloggar om det.

Vi människor verkar ha väldigt stor tro på oss själva och på vad vi har rätt att göra i världen! Vårt värde verkar var mycket högre än något annat levandes värde...och nu ska jag försöka komma till pudelns kärna.

Vi pratar om att vi måste begränsa antalet vargar, antalet björnar, rådjur, lodjur, älgar ja, det mesta som lever i skogen och har gjort minst lika länge som vi människor har gjort. Om vi inte begränsar antalet så blir de för många och det är skadligt för natur och människor...

Men aldrig hör jag talas om att begränsa antalet människor...nej, vi blir bara fler och fler...och ska jag vara ärlig så tycker jag nog att vi människor gör mer skada än djuren!


Kommentarer
Postat av: Nina

Håller FULLSTÄNDIGT med dig....det absolut störta/skadegörande däggdjuret...alla kategorier, är ju människan. Vad har vi för rätt att styra o ställa på detta sätt vi ändå gör??? Vi kanske inte ska skjuta folk, men en viss form av utrensning/begränsning vore kanske en GOD tanke.

2010-08-21 @ 09:27:33
Postat av: Ia

Nej, skjuta folk kan ju vara att gå för långt men...nåt annat kan vi väl hitta på :cool:

Postat av: Ama de casa

Tja, det är väl bara Kina som tagit tag i det men befolkningsbegränsning. En bra idé men det kan ju slå fruktansvärt fel också...

2010-08-21 @ 10:16:00
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Afrodite

Hmmm...känner mig lite skyldig OCH påhoppad...med de fyra ungar jag befolkat världen med...;)

2010-08-21 @ 10:37:43
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: Afrodite

Sv: Eller hur...;)

2010-08-21 @ 11:00:52
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: Stattinskan

... ja fast i Kina har man ju begränsningar. Jag tycker att man skulle sträva mot att alla länder, oavsett religion fick använda sig av preventivmedel

2010-08-21 @ 11:53:46
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Svorskan

Så rätt! Och dessutom tycker jag att det hade varit bättre om vi ändrade vårt levnadssätt så att vi inte behövde påverka naturens gång på konstgjord väg. Lever människan i ett med naturen och djuren, så behövs inget "rädda vargen"-tänkande.

2010-08-21 @ 13:49:28
URL: http://svorskan.se
Postat av: Ingrid

Det var verkligen en kontroversiell rubrik!Men visst försöker vi begränsa även människorna. Har du inte hört talas om det där med barnbegränsning?



Kram Ingrid

2010-08-21 @ 19:18:04
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Linda M

Mycket klok tanke! Allt detta med att tex rädda förtidigt födda barn ända ner till vecka 23 är ju absurt egentligen. Sådana barn skulle ju egentligen naturen rensa bort av någon anledning, men vi lyckas lura döden och rädda dom. Det hade annars varit en naturlig utgallring av människor.



/Linda

Postat av: Linda M

Ytterligare en tanke. Föreningen rädda barnen tar ibland sin propaganda lite för långt. Dom anser att alla foster har rätt att leva oavsett hur dom kommit till. Även dom flickor som blivit våldtagna ska föda fram sina barn för det är ett liv och det är mord om man gör abort i ett sådant läge. Det är ett sjukt sätt att lägga skulden på flickorna som inte kan rå för att dom blivit gravida.



/Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback