Hoppas det snöar i morgon!

Jag börjar med den här visan som säger så otroligt mycket fast den är framställs som nåt roligt!



I morgon är det valborgsmässoafton och jag hoppas på snöstorm! Varför? Jo, för alla våra ungdomar. I morgon är den dag som de flesta begår sin fylledebut på enligt statistiken men skulle det vara snöstorm så blir faktiskt fyllan mindre!

Jag har sista tiden hört så många märkliga resonemang runt just alkohol, det är ett laddat ämne. Jag är själv uppvuxen inom IOGT-NTO-rörelsen och om dem kan man tycka vad man vill men jag tycker nog att jag delvis åtminstone fick en bra uppfostran. Framförallt fick jag en unik föreningskänsla och jag fick lära mig att stå upp för mina åsikter och göra min talan hörd. Kanske är det därför jag idag inte har några större bekymmer med att tala inför folk *apropå gårdagens inlägg* Vad jag kanske idag inte är så bekväm med är de fördomar som också följer med en sådan uppfostran, precis som i alla rörelser av den här typen. Idag är jag inte organiserad och jag är heller inte nykterist men jag kan ofta känna att det finns negativa fördomar som väcks i mig i alkoholrelaterade sammanhang.

Vad jag vet är att ingen, ingen bör dricka alkohol före 25 års ålder. Först vid 25 års ålder är vi färdigutvecklade och alla droger har en negativ inverkan på vår utveckling...det är rena fakta!

Vi har varit väldigt tydliga i familjen med att det är inte okej att dricka alkohol innan lagen säger att man får det. Ingen av familjens barn har någonsin ens kommit på tanken att fråga oss om att köpa ut för de har vetat att det är nej!

De har vid något tillfälle fått smaka hemma, med delade känslor hos oss (jo, jag är medveten om dubbelmoralen hos mig), men det har varit under de villkoren att de inte gått ut till kompisarna efteråt och det har aldrig varit några stora mängder. Vi skulle aldrig bjuda på "grunden" hemma!

Men vad gör man när kompisarna har så "generösa" föräldrar att de köper ut istället??? Anmäler....ja, det ligger nära till hands.

Om Du nu tycker att det är okej att köpa ut till Din tonåring, trots att det är olagligt, reagerar Du då inte på den mängd tonåringen önskar? Femton öl och tio cider....är det den mängd Du tycker är lagom för Din tonåring att inta? Inser Du inte då att Din tonåring i sin tur langar till andra tonåringar vars föräldrar har en annan ståndpunkt till alkohol än Du har? Jag vill inte att Du förser min tonåring med alkohol!!!!
Är det okej för Dig att min tonåring kanske ligger i ett buskage redlöst berusad utan att nån bryr sig...vill Du ha det på Ditt samvete...eller har Du nåt samvete överhuvudtaget?

Hur resonerar man som förälder när man köper ut alkohol till sina minderåriga barn? Det är bättre att jag vet vad de dricker!! Jo, tjena...det fungerar inte så i realiteten. När det Du som förälder köpt ut är slut fortsätter de! Du har bara gjort dom en ekonomiskt tjänst och Du har givit dom grunden till fyllan.

Kanske tänker Du...Jo, men det är bättre att jag köper ut än att de vänder sig till nåt av de telefonnummer som finns inlagda i princip varje tonårings mobil idag. En kontakt de ringer och bestämmer träff med ofta inom en timme...snabb leverans kallas det! Min åsikt är att låt dom få jobba för det och betala för det! Ofta tar de runt 20 kronor för en liten burk cider och då får de inte råd att köpa lika mycket alkohol som Du kanske som förälder är beredd att köpa åt dom vilket leder till att de inte kan dricka så mycket. Det är ett större besvär än att få en kasse hemma av mamma eller pappa, det kan också vara en obehaglig upplevelse för de som sysslar med den här verksamheten är ljusskygga och obehagliga människor. (åter min erfarenhet som kommit till min kännedom genom ungdomarna själva)

Tack och lov har vi synnerligen förståndiga ungdomar i vår familj. Vi vet att dom dricker alkohol men vi kan inte gärna låsa in dom, däremot betonar vi mycket noga att det är INTE okej att de dricker förrän de uppnått laglig ålder för detta. De har gjort sina misstag det ska icke förnekas och fler lär det säkert bli för de är inte mer än ungdomar. De är däremot otroligt ärliga och står för det dom gör!!

Hur resonerar Ni runt detta?

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Detta är alltid en lika het potatis!



Jag håller med dig i allt :-)och vi har aldrig bjudit våra barn på alkohol hemma under deras uppväxt. Både jag och min man är uppväxta i hem där det i stort sett aldrig druckits starksprit utan bara öl eller vin vid festliga tillfällen, och möjligen likör till kaffet vid riktigt festliga kalas! Detta har vi tagit med oss och jag skulle nog vilja påstå att vi dricker lite mer än våra föräldrar för det brukar nog bli lite vin nästan varje helg!



Vid ett tillfälle när vi var bortbjudna en midsommarafton plockade värdinnan fram starkcider till dottern som gladeligen korkade upp. Men när jag fick syn på det och sa nej att det inte var ok att bjuda henne på detta blev det knäpptyst och väldigt tryckt stämning...Många tyckte säkert jag var dum men jag stog på mig att detta är mitt beslut och det får de respektera!!



Men sedan tycker jag det är svårt och dubbelmoral som är svår att hantera att det är 18-års gräns för inköp av sprit på restauranger men 20-års gräns på Systembolaget...Borde varit samma!



Att stå emot att bjuda till de fyller 25 år låter som ett önsketänkande men är nog väldigt svårt i praktiken.



Som sagt, alltid en het potatis!

2010-04-29 @ 13:59:23
Postat av: Em

Även om man inte är färdigutvecklad förrän vid 25, så tycker jag nog att jag inte skulle förvänta mig att Egoina väntade så länge, men efter vad jag förstår gör inte du det heller. Jag tycker heller inte att man skall köpa ut till sina barn, jag har aldrig gjort det, men det är antagligen också för att jag aldrig har behövt ta ställning till det då dottern aldrig frågade. Sen festade hon några gånger (säkert fler än vad jag vet om) innan hon hade åldern inne, men hon höll våra avtal och jag såg henne aldrig full. Då är det svårt att göra något åt saken om man inte leker polis. Men i och för sig, jag har inget emot de som agerar oavsett. Jag tycker nog att föräldrar får tycka och hantera det som de vill, men att köpa ut är INTE okej!

Postat av: Ia

Nej, man kan inte vara polis och vara överallt...typ leka plåster. Om man kan skapa en relation med förtroende för varann...då har man kommit långt!!



Och...näe, jag har inga förväntningar eller ens förhoppningar på att de ska vänta till 25..jag har ögon och se med och ögon att höra med...men, man hade ju kunnat önska ;)



Sen kan jag tycka att Du gjorde helt rätt Pernilla som gjorde som Du gjorde...att markera inför sina barn vad som gäller är bra...sen att det blev lite tryckt stämningen...det rättade Du nog till bra om jag inte missminner mig Din personlighet ;)



Men som sagt...potatisen är HET!!!!!

2010-04-29 @ 17:28:31
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Em

Sv: Vad underbart att känna så fortfarande efter nio år! Och då är nog chansen väldigt stor för att det håller i sig, antagligen vet ni hur man vårdar den också, eller rättare sagt, då ni VET hur man vårdar den. Dessutom får man så mycket annat att bygga på när man har varit tillsammans så länge. Det är guld värd, den känslan av tvåsamhet och lojalitet som man inte uppnår över en natt. Lyckliga du! ;)

2010-04-29 @ 17:44:20
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Pia

Ja det är en het potatis att diskutera alkohol. Jag har varit väldigt öppen med mina tjejer. Jag har sagt att jag vet att de förmodligen någon gång testar, men att jag hoppas att det dröjer och att risken är stor att de då får i sig för mycket.. Har tryckt på att det absolut viktigaste i det läget är att de ska veta att de kan ringa oss OCH att de har bra kompisar som inte lämnar dem i sticket(och självklart det omvända.. att de inte lämnar någon kompis vind för våg). Har även sagt att deras kompisar ska veta att de kan ringa oss vid problem. Vi har försökt uppfostra dem i att inte bara tänka på sig själva utan på andra oxå.



När de ev ska dricka för första gången så skulle jag faktiskt önska att det var politiskt korrekt att de gjorde det hemma! Då fick jag se hur de reagerar på alkohol och veta att de är trygga. Och de får veta hur de reagerar. Förstår ni hur jag menar? Första gången kan ju lätt bli med alldeles för mycket sprit, spec den bedrägliga cidern som smakar saft! Dessutom kan de hamna i knepiga situationer som man inte vill att ens barn ska hamna i.



Men det verkar inte vara något bekymmer i nuläget då bägge två gått med i UNF!! ;o) Det är jag glad för.



2010-04-29 @ 19:17:08
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Din önskan kommer nog att gå i uppfyllelse även om det kanske inte blir snö precis, så verkar det bli "hitväder".



Om föräldrar som köper ut sprit till sina barn tycker jag inte!



Ha en fin Valborgshelg!

Kram Ingrid

2010-04-29 @ 21:00:58
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Vicke

Jag tittar in för att önska dig en trevlig Valborgsmässoafton.

2010-04-30 @ 05:45:13
URL: http://web.comhem.se/animeramedvicke/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback