Måndag i oktober!

Jag ljög i telefonen i morse...solen kom litegrann till Västerås idag!!!

Idag har varit en otroligt slö och slapp dag, jag skrev på Facebook att jag kände mig som en sengångare och det är sant! Jag kommer liksom inte igång. Jag har tittat runt lite i ett "fotobibliotek" som jag blev tipsad på skolan att ladda hem. De flesta av Er kanske känner till det men jag har inte engagerat mig tidigare. Google tillhandahåller ju massor av olika program som man faktiskt har användning för har jag upptäckt...bättre sent än aldrig!!!

Men..
picasa är faktiskt riktigt bra! När man installerar programmet så kan man välja att den letar reda på alla bilder i datorn...kanonbra! Här kan man dessutom göra små enkla redigeringar! Jag tycker det verkar riktigt bra.

Jag sitter nämligen och letar efter en riktigt bra bild som jag sen ska använda till att göra en förstoring som sen ska sättas upp på skolan. Jag vet inte riktigt hur jag ska designa den...det finns ju gott om möjligheter. Sen är man ju alltid väldigt kritisk till sina egna bilder.

Apropå program så för flera år sen så tittade jag och yngste sonen på Google Earth och tyckte väl att det var si så där....nu har jag laddat hem det och det är ju jättekul...men man får passa sig så man inte blir åksjuk!



Här har jag gjort en klumpig skärmdump men nånstans på bilden kan Ni se var jag är uppvuxen! Alldeles nyss satt jag och tittade på huset som morfar byggt..jättespännande! Tittade på torpet också men det såg faktiskt lite skumt ut..men har Ni inget att göra så tycker jag Ni ska ladda hem programmet och leka lite!!

Sen har jag också fått en förfrågan om hur jag gjorde de färgglada bilderna förra veckan. Jag är ju långt ifrån nån expert så det känns ju lite konstigt att jag sitter i min blogg och berättar men jag får väl se det som lite pedagogisk träning!!!

Så här ser Lisa ut innan jag gjort nånting med fotot.



Sen går jag in i menyn > Bild > Justeringar > Intensitet/kontrast. Jag får då upp en liten ruta med olika reglage som jag kan dra i och då förändras bilden.



Här har jag gjort bilden överdrivet ljus för att visa vad man kan göra.

Sen var det detta med olika färger i bilden...kan ske på många olika sätt men här är ett.

Gå in i menyn > Bild > Justeringar > nyans/mättnad. Åter kommer ett fönster upp med olika reglage sen är det bara att välja. Lek Er fram...det är jättekul!



I helgen fick jag också tips om ett bildhanteringsprogram som är gratis och där man tydligen kan göra väldigt mycket. Jag har inte provat det själv men ska tydligen vara ett fullgott alternativ till Photoshop. Här hittar Ni det!

Gimp eller Photofiltre 

Berätta gärna vad Ni tycker om dom Ni som kanske redan har provat på dom eller som gör det nu.


Kommentarer
Postat av: Cattis

vad skönt att även du fick lite solsken idag. fick nästan dåligt samvete för att jag hade så fint väder..Kram..

Postat av: Pia

Nice med några gratisprogram! Tack för tipsen!!

Kram på dig!

2009-10-19 @ 19:15:48
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag grejar mest i mitt lilla Irfanview jag. Men så gör jag inte så mycket åt alla foton heller.

2009-10-19 @ 22:11:42
URL: http://kludd.se
Postat av: ingmarie

Hej!

Det är jätte roligt att du kan skriva hur du gör i ditt program. gick in efter att det du sagt idagens blogg men det finns inget som hette justering osv. så jag ska sätta mig ner och kolla runt lite. Tack för all hjälp jag har fått

2009-10-20 @ 12:25:30
URL: http://mimmiros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback