Krossa bimbon!

Det här inlägget som Du just nu börjat läsa har legat i mitt bakhuvud länge och grott men idag tror jag att jag ska kunna få till den och den känns inte mindre angelägen än när jag började grunna på den!

Jag har under de senaste åren sett en tendens som gör mig orolig och fundersam och dessutom på ren svenska förbannad och besviken på mitt eget kön!!

För Er som är riktigt unga kan jag förstå att 1921 känns som ett mycket avlägset årtal men själv kan jag känna att det är inte alls längesen. Min mormor föddes 1908 och min farmor 1898 och visserligen var de gamla i ett barns ögon men så här i efterhand inser jag att de inte var det!

Vad är jag ute efter? Jo, 1921 alltså för mindre än 100 år sen så fick kvinnor rösträtt i Sverige och jag kan bara ana hur länge man kämpat för detta. 

1845 : Lika arvsrätt för kvinnor och män
1864 : Mannen förlorar laglig rätt att aga sin hustru
1919 : Allmän rösträtt införs för kvinnor, efter att männen haft det i tio år
1921 : Första valet där kvinnor får vara  med och rösta
1921 : Kvinnor blir myndiga  vid 21 års ålder
1935 : Kvinnor får lika hög folkpension som män
1960 : Införs lika lön för män och kvinnor i lagen
1965 : Våldtäkt inom äktenskapet förbjuds
1970 : Jämställdhet skrivs in i läroplanen
1975 : Ny abortlag införs, kvinnan bestämmer själv  t.o.m. 18:e veckan
1980 : Lag mot könsdiskriminering i arbetslivet
1982 : Kvinnor får vid giftermål välja sitt eget eller mannens efternamn
1983 : Alla  yrken öppna för kvinnor
1994 : Sveriges riksdag är världens  mest jämställda , 144 ledamöter är kvinnor och 205 män
1998 : Lag om förbud av köp av sexuella tjänster
1998 : Lagen om kvinnofrid träder i kraft

Ovan här kan man se viktiga årtal för förändringar i jämställdheten. Läs och begrunda...

Tillbaka till min fundering....vad är det som håller på att hända i vårt samhälle just nu?

När jag ser mig omkring ser jag att det finns en massa kvinnor som håller på att förstöra det våra förmödrar har byggt upp. Många förfasades över Anna Anka när hon gjorde entré i våra teverutor tidigare i höstas men...jag gissar att det runt om i stugorna tyvärr satt alltför många och höll med henne lite i smyg!

Jag ser unga kvinnor som drömmer om att bli kända genom olika medier för att kunna träffa sina rika drömmän. Väldigt få verkar drömma om att bli kända för nån egenskap utöver utseende. De sitter i olika tevesoffor och slänger med sina långa hårmanar och fladdrar med sina mascaratyngda ögonfransar och naglarna...ja, de behöver vi väl inte ens prata om! Alla ser ungefär lika ut men det har Ni kanske redan lagt märke till när Ni går på stan?

Varför har det i en del kretsar blivit fult att vara kvinna och självständig? Varför har det blivit så svårt att stå för sina egna åsikter...eller att åtminstone leta efter egna åsikter?

Har Ni lyssnat på kvinnor på teve? Det är ett evigt fnitter och kackel!

Jag förstår inte? Visst jag kan också fnittra hejdlöst men jag vägrar att skrika när jag skrattar, känns inte naturligt och låter framförallt inte naturligt!

Att vi aldrig kan nå total jämställdhet är jag helt införstådd med och det tror jag inte heller är meningen att vi ska för vi är olika och vi har olika förutsättningar men vi ska inte sabotera det vi hittills uppnått!

Mellan mig och Blivande Maken finns ingen speciell uppdelning som bygger på vilket kön vi har. I torpet sommartid är det inte alls ovanligt att det är jag som klipper gräset och han som diskar. Jag målar och slipar...han dammsuger. Jag gräver i landen och han solar!

Det är helt okej!

Naturligtvis gör var och en som de vill men tänk efter innan Ni begär att bli behandlade som porslinsdockor kära systrar....var det detta som Era mormördrar och farmödrar kämpade för???


Kommentarer
Postat av: Majsan

Men det är långt i från alla lagar som följs.. inte ens lika lön för kvinnor och män.. bara för att nämna en..



Trevlig helg.

Postat av: TT

Vettiga och viktiga ord här, den självständiga starka kvinnan håller på att försvinna.



Vi fick biljetter via jobbet, har en kollega som fixat biljetter förr och hon får erbjudanden men jag tror man kan maila dem direkt.

2009-11-27 @ 16:11:38
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Väl talat Ia, jag håller med dig till 100%. Läs gärna mitt inlägg på temat jämställdhet.



http://blog.stenstugu.com/2009/11/19/veckans-bloggtema-jamstalldhet/



Ha en fin första advent!

Kram Ingrid

2009-11-27 @ 16:33:53
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Ingrid

Detta var mycket bra sagt och skrivit.

Jag är på din linje.....men många vill bara gå efter utseende, pengar och mode.

Jämställdhet får vi inte helt ända ut och det går inte heller men vi kan ta vara på det vi har.

Kram Ingrid

2009-11-27 @ 19:31:47
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Pia

Så otroligt bra skrivet!!! Håller fullständigt med dig.. De har kämpat för saker som många unga tjejer tar med en klackspark!

2009-11-28 @ 15:31:09
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: ~Kina~

Kanon bra skrivet!!

Sv: Tror dom flesta blev lite lurade;) Jag hade oxå klickat på pilen direkt om jag kommit till ett sånt inlägg. Jag är alldeles för nyfiken för att låta bli. Lägger till dig på blogglovin nu. Trevlig kväll!

2009-12-01 @ 16:06:17
URL: http://sandmellantarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback