Middagsutmaning!

Jag har en tid gått och funderat på att göra en egen utmaning, kunde ju vara kul att se hur länge den överlevde om inte annat! För några veckor sen så kom jag på hur den skulle se ut...så nu är den här!

Sambon och jag tittar varje fredag kväll, jo vi har passerat 40 ;) , på Go'kväll och går där på en fiktiv middag så nu tänkte jag skapa en egen fiktiv middag och sedan skicka den utmaningen vidare!


Var är middagen, vad ska Ni bjuda på och vilka bjuder Ni och varför bjuder Ni just dessa fyra personer?

Min middag ser ut så här...

Min sambo kommer att delta som 6:e person för att vi ska bli jämt antal personer vid bordet och han kommer också att stå för markservice under middagen. Jag vill ju kunna umgås med mina speciella gäster så mycket jag kan och trots allt så är det jag som har gjort förberedelserna

VAR:
Vi kommer att duka upp ett vackert bord ute i vårt torp. Det kommer att dukas med limegrön linneduk och svart porslin. Många ljuslyktor kommer att hänga i träden runt omkring oss och det kommer också att stå några på bordet förstås! Däremot kommer det inte att stå några blommor på bordet eftersom vi befinner oss i en blomstrande oas!

MENY:

Till förrätt kommer jag att bjuda på den utomordentligt goda ungerska vitlökssoppan med härliga brödkrutonger till!

Till huvudrätt serverar jag Engsögös som är fångad samma dag av min vän fiskaren. Det är filéer som jag rullar och sedan häller en blandning av grädde och champinjonkräm över. I varje fiskrosett lägger jag en sked svart kaviar, det får sedan gå in i ugnen. Till det serverar jag nyupptagen potatis och grönsallad.

Till dessert får vi Engsötårta som är en sorts kladdkaka serverad med svartpepparmarinerade jordgubbar och en klick vispad grädde.

Självklart kommer det att finnas öl, vin och alkoholfria alternativ för den som så önskar!

GÄSTER:

Tomas Di Leva är min första gäst. Honom vill jag bjuda för att jag vill få en chans att se vem han är. Ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag hans musik och jag skulle vilja veta mer om honom. Att få se om det är hans rätta jag som är i tv-studion eller om det finns en till som kanske är ännu mera avslappnad!

Hjalmar Söderberg vill jag bjuda för att kunna få tacka honom för alla underbara läsupplevelser han har givit mig genom åren. Jag skulle vilja veta mer om hur han tänkte och gjorde när han skrev Den allvarsamma leken som jag läst säkert sju gånger. Jag vill helt enkelt veta mer om honom än om det jag kan läsa mig till.

Hjördis Pettersson, hon är självskriven på min middag. Bagardottern från Visby, kvinnan som verkligen kunde konsten att spela ragata på film! Jag vill också höra om hon fortfarande "kan" prata gotländska eller om hon låter som en hybrid precis som jag!

Min sista gäst är en person som jag lärt mig att uppskatta mer och mer genom åren, en gång i världen fick jag rysningar när jag såg honom men numera högaktar jag honom för att verkligen våga sticka ut hakan och säga vad han tycker. Jag håller inte alltid med honom men Bert Karlsson från Skara ska var med på min middag! Blir han för intensiv ska nog vi, 2 rekorderliga fruntimmer från Gotland, kunna få ner honom på jorden igen!

Vilka går då min utmaning till...jo, Er fyra är jag nyfiken på...vilka bjuder Ni på middagen?

Ingrid

Anjocapi

chattens

Unika


Gör precis som i alla andra utmaningar, länka till den som utmanar Er!



Kommentarer
Postat av: Majsan

Detta tål att funderas på.. :D Men den är antagen.. Höll ögonen öppna!



Trevlig helg!

Postat av: Pia

Sv: Ja det var en otäck upplevelse, men allt gick bra.. tack o lov..



Oj, vilken utmaning. Måste snacka med äkta maken för det är ju han som är kocken i familjen!! ;o) O vilka jag ska bjuda?? Hm.. det kan nog ta ett par dagar innan min utmaning visas i tryck men den kommer..

Kram på dig!! Ha en skön helg!

2009-03-27 @ 11:20:49
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Tack för den utmaningen, den tål att kluras på, men nu här det ju helg, få se om inspirationen rinner till.

Ha en fin helg! /Ingrid

2009-03-27 @ 11:55:17
URL: http://blogg.stenstugu.com
Postat av: Ingrid

Nu är min fredagsmiddag klar! Det var en trevlig utmaning. /Ingrid

2009-03-27 @ 16:05:35
URL: http://blogg.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback