Länkar vidare!

Ja, mitt första inlägg idag får faktiskt vara en länk vidare till en av mina vänners blogg. Det hon tar upp i sin blogg är viktigt...för oss alla!

Ungdomsvåldet!

Vi måste börja förstå att vi kan inte lägga allt ansvarstagande på våra ungdomar för att själva klara oss i från jobbiga beslut! Som sextonåring är man inte mogen nog att ta egna beslut om hur länge man ska vara ute på kvällarna, hur dags man ska gå och lägga sig på kvällen, var man får vara när man är "ute" osv.....

Hos oss har vi haft vad andra tycker ganska hårda regler men det har inte inneburit att de aldrig fått göra nåt. Däremot har det varit tydligt hur dags de ska komma hem på kvällarna och vi har i regel sett till att vara vaken tills de kommit...eller så har de fått väcka oss när de kommit hem för att vi ska veta hur de mår och vad de har gjort! Jag skulle till exempel aldrig kunna gå och lägga mig och bara sova och strunta i när mitt barn kommer hem!!

Många gånger har jag studsat upp mitt i natten för att kolla....har de kommit hem men glömt att rycka mig i tårna...nån gång var det soppatorsk i bilen som försenade...men hem har de alltid kommit!!

Vi föräldrar ska guida våra barn in i vuxenlivet....inte bara curla...de behöver krav och fasta regler. Även om de gnäller så är det faktiskt som så att de vill att vi ska hjälpa dom med att bestämma. Våra barn vet att vi har regler och bestämmelser för att vi älskar dom och bryr oss om dom!!!

De vet också att de alltid kan komma till oss och berätta allt...dessvärre/bättre så kan man ibland få veta mer än man behöver *eller hur min käre son ;)* men det är okej...hellre det än att inte veta nåt!

Tack älskade ungar för att Ni är så underbara!

Kommentarer
Postat av: Guggelutt

Tack för att du länkade mig! Och för respons. kram

Postat av: Pia

Håller fullständigt med dig! Våra tjejer vet att om de vill vara med kompisar längre än till kl 1 så måste de vara hemma hos oss.. Varken jag eller min man pallar att vara vakna längre än till typ kl 1(ja, det är nog åldern).. Så ofta har de filmkvällar här till 2-3 på natten.. De flesta blir hämtade av föräldrarna men sen finns det några som får gå hem själva den tiden på natten. Jag är alltid orolig för dem, trots att de inte är mitt ansvar..

Jag tror oxå på att prata med sina barn om sex, droger, alkohol, tobak och annat.. Många säger: nä, varför prata om det? Då kanske de får idéer..

Men min övertygelse är att vara "steget före".. De vet att de alltid kan ringa hem om något händer. DET tror jag är jätteviktigt!

2009-06-14 @ 14:07:25
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Du har så sunda och riktiga synpunkter på det här problemet, jag håller med dig till 100%. Det är upp till oss vuxna att guida ungdomarna genom tonåren. Inte bara passivt stå bredvid och titta på och beskärma oss över hur "undgomarna uppför sig". /Ingrid

2009-06-14 @ 14:28:00
URL: http://blog.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback