Rikedom!

Den här bloggen har legat och gnagt ett bra tag i mitt bakhuvud nu, jag bad ju Er redan förra veckan att fundera på vad rikedom är för Er!

Familjen är naturligtvis en rikedom för mig också, en rikedom som jag inte vill vara utan.

Men jag vill berätta om  en annan rikedom som gör mig så förmögen så den går inte att räkna. Jag har en vän som går utöver allt annat! Nästa år har vi känt varandra i 30 år vilket jag inte förstår hur det har gått till för jag minns det som igår när vi möttes!

Jag ska försöka att återge denna händelse lite kort!

En barndomskamrat och jag hade båda flyttat till Stockholm vid blotta arton års ålder, även om vi då ansåg oss som synnerligen vuxna, och nåt som inte var så vanligt att man gjorde som gotlänning var att åka på kryssning. För oss gutar var båten ett transportmedel att ta oss över den jobbiga östersjön ut i vida världen!
Nu skulle dock Å och jag åka på kryssning, ett problem var ju förstås att ingen av oss fyllt 20 som ju var åldersgränsen när man skulle kryssa men det gick ju bra det också!

Vi kom ombord på båten med namnet Prinsessan och träffade där ett killgäng från Västerås som vi umgicks med hela resan trevligt! En av dom, A, var så trevlig så jag faktiskt ett par år senare flyttade mina grejer och mig själv till Västerås!

En av killarna i detta gäng fyllde år samma månad som denna kryssning utspelade sig och vi blev då bjudna till hans fest. Å och jag var ju mest vana vid sk bonddanser från Gotland så vi kände väl oss båda lite trevande över att helt plötsligt gå på fest i stan och dessutom i en stad som var betydligt större än Visby!! PÅ en stol där satt en tjej som såg lika bortkommen ut som jag kände mig, nej det var inte sant men hon såg ut att gilla discomusiken lika mycket som jag och där började vår vänskap för vi kom fram till att dansbandsmusik var vår gemensamma nämnare!

Nå, vi tog oss igenom denna afton och jag för min del drog den största vinstlott man kan få....evig vänskap!! Jag träffade födelsedagsbarnets sambo K som genom åren blivit min absolut bästa vän i livet.

När jag flyttade till Västerås så bodde vi på samma gata, jag i höghuset på nionde våningen och K i låghuset på 3:e våningen. På grund av en viss höjdrädsla hos en av oss så umgicks vi mest hemma hos K!!
Vi hade båda sambos som var ute och reste i veckorna så vi umgicks mycket och vi hade, och har, mycket gemensamt!

Vi tyckte båda att vi vägde lite för mycket - idag skulle vi båda jubla om vi hade den vikt vi hade då!!!

Vi tyckte båda mycket om att handarbeta och jag blev snabbt upptagen i hennes syjunta som hon hade tillsammans med sin mamma och svärmor och svägerskor.

Vi älskade båda dansbandsmusik vilket vi nog var ensamma om i vänkretsen så bara där hade vi ett enormt stöd i varann!

Vi upptäckte snabbt att vi fyllde år med två dagars mellanrum om än lite olika födelseår.

Ja, det finns mycket mer att berätta men så småningom så separerade jag och A och av olika anledningar så blev jag kvar i gänget medan han drog sig undan, kanske ltie beroende på att han nu flyttade till Stockholm och där övertog flera av mina vänner! Vi bytte lite men har genom åren ändå setts på olika tillställningar och det är alltid lika roligt!

Nå 1985, ett år senare, så träffade jag då den man som skulle bli mina barns far och vänskapen bestod mellan mig och K och givetvis hennes sambo B. Hennes föräldrar kom från Österbotten vilket det skulle visa sig att min blivande man också gjorde så när vi fått våra första barn med ganska precis 3 månaders mellanrum, jag fick Kristian den 19:e januari och K fick Johanna den 17:e april, så blev det gemensamma resor till Finland.

1989 blev vi åter gravida med 3 månaders mellanrum och Joakim anlände till mig den 16:e november medan Erica kom den 20:e februari 1990. Jag har dock hävdat att jag hade det lite jobbigare med mina barn för de är fyra dagar tätare än K's...eller nåt åt det hållet!

Med andra ord hade vi ganska mycket sällskap av varandra under småbarnstiden även om vi geografiskt inte längre bodde så nära varandra. K och B bodde på landet när vi bodde i stan och vi flyttade till landet när de valda att återvända till stan!

Som personer är vi lika lika som vi är olika! Våra grundvärderingar är desamma men sen kan vi tycka otroligt olika om tingestar! En lampfot som jag tycker är häftig kan hon tycka är gräslig! Vi har sällan under våra 29 år haft lika kläder eller skor...jag minns ett par skor vi köpte helt oberoende av varandra som var lika....jag slet ut mina på dansgolvet tills det var hål under fotsulan medan K nog hade sina mest i garderoben...

Jag kan fortsätta och berätta om massor av våra likheter och olikheter men det roar Er knappast!

Men den vänskap jag har med K är för mig ovärderlig....hon har alltid ställt upp i tid och otid...alltid funnits när jag behövt nån som förstått mig och orkat lyssna på mig.

Vi behöver inte ens prata med varandra för att veta, vi avslutar varandras meningar. ja vi är helt enkelt nån form av tvillingsjälar och det vi inte vet om varandra är nog inte värt att veta! Men för att eventuella pojkvänner som läser det så har vi aldrig pratat sex åtminstone aldrig ingående så oroa Er inte Ni är icke utlämnade!!!

Kanske har det varit en outtalad regel för att vi alltid umgåtts tillsammans med våra respektive!

Vid våra respektive separationer så har vi båda ställt upp för varann så mycket vi bara kunnat med olika sorters hjälp...vi har kånkat och vi har burit...vi har svurit och vi har skrattat...vi har gråtit och vi har suckat...jag vi har nog gjort det mesta genom åren! Letat efter laxermedel i Österrike är bland annat en gemensam upplevelse... klättrat i tygberg i finska Finland..ja, jag kan göra listan lång!


Nästa år firar vi som sagt 30 år och hur ska det då firas....ja, kom gärna med förslag för jag tycker det är värt att firas!!

Eller vad säger Du K för jag vet ju att Du hittat hit även om Du ännu inte tordats kommentera!!!


Kommentarer
Postat av: Bettan

Självklart måste ni fira tillsammans, antingen en gemensam fest eller resa någonstans.

Jag tuggar för fullt för att bli trevlig:)

Postat av: Anna

Haha jo han va inte den piggaste imorse din son medans jag for runt där.



Han ringde och sa att det fanns hemma hos dig så tar det på torsda när jag kommer :)

2009-01-27 @ 19:32:22
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: CAT

Jadu...

Rikedom är nog som du säger familjen!

Trots att det är tungt många ggr så är man så lycklig över att man fått så fina barn och det finns nog inget som kan ge en mamma mer rikedom än så! =)

Men också som du säger,vänner!

Har också en vän som stått vid min sida i en 22 år kanske.

Även om vi största delarna av tiden bott på olika delar av landet så har hon alltid funnits där!

Jag har alltid kunnat vända mig till henne och tvärtom!

Nya vänner har kommit in i mitt liv de senaste åren och några av dem har fått en given plats i mitt hjärta!

Och så mammsen...

Skulle inte klara mig utan henne! =)

Du ser...

Rikedom handlar nog mest om den själsliga rikedomen!

Hoppas du har det bra!

Kram vännen

2009-01-27 @ 21:14:38
URL: http://catmalou.blogg.se/
Postat av: Unika

Jag tycker att ni ska göra något på tu man hand, något som ni båda uppskattar. Jag är också rik, för jag har en likadan vän som du. Vi har firat på Liseberg och Skara sommarland.

2009-01-27 @ 22:27:25
URL: http://mammajag.blogspot.com
Postat av: ingmarie

Tänk om man hade en sådan vännina men tyvärr så växer de inte på träd.....lycka till med er vänskap och hoppas ni fortsätter så

2009-01-28 @ 09:33:37
Postat av: Kusin Gunsan

Hejsan Ia. Kul att läsa din blogg. Du verkar vara en kreativ skrivare :-). Men,,tyvärr så får jag väl gå in i omgångar och läsa på din sida. Orkar ej läsa ifatt det du skrivit på en gång :-) Tack för din sista kommentar. Ha en bra dag. Kram

2009-01-28 @ 12:12:51
Postat av: Nancy66

En underbar återgivelse och härligt med en sådan vänskap..:-)

Ja, att ni inte tar en resa till något varmt land tillsammans, njuta och prata gamla minnen och om er framtida vänskap som säkert kommer vara i evighet,,,,kramen

2009-01-28 @ 20:49:42
URL: http://nancy66.zoomin.se
Postat av: Ingrid

Så underbart att ha en så god vän! Ni hittar säkert på något trevligt sätt att fira.



Kram Ingrd

2009-01-28 @ 22:57:35
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Pia

Vänner, det är verkligen en rikedom!! Men största rikedomen är ju familjen förståss!

2009-01-29 @ 22:44:25
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback