Kruppkaka!

Idag har det varit en del pyssel av allehanda ting.

Morgonen började med en dusch och sedan en kopp kaffe id en vänstra handen och sedan telefonluren i den högra och så blev det början till ett maratonsamtal med Gotland. En av mina bästa vänner flyttade ju tillbaka till ön förra sommaren så nu blir det kontakt per telefon med jämna mellanrum. Hon hade varit över på den här sidan och hälsat på barn och barnbarn i Närke. Dock blev vi abrutna av karlar som kom in för klucku tei...

Jag skalade då potatis för jag hade sedan länge ett paket rimmat fläsk liggande i frysen och tanken var att göra kroppkakor av det och nu var det dags. Lite inspiration fick jag i helgen då
Ingrid hade varit till Varfsholm i helgen i samband med Klinte marknad och ätit kroppkakor så idag var det dags!

Sedan satte jag igång med att städa och möblera om i vardagsrummet, vi köpte ju ett nytt rumsbord i går på JYSK och jag var lite ivrig att få det på plats. Det blev bra!
Om Ni bara visste vad lätt och enkelt det är att städa med ENJO's produkter och man känner verkligen hur rent det blir. Får Ni chansen att gå på en demonstration så gör det...det kostar lite men å andra sidan så har Ni i gengäld köpt Era sista rengöringsmedel. Jag är helt såld på dom och längtar nu till tisdag då jag ska få dammduken till min mopp...sen blir katterna också glada för då blir det minimalt användande av dammsugaren!

Det är också härligt att kunna städa så mycket och ändå vakna utan värk i kroppen i morgon, man städar nämligen med lätt hand, gnuggandet är över!!

Sen kom dotra hem så då var det dags att köra igång kroppkakekokandet! Det var längesen jag gjorde kroppkakor sist men ack så gott det smakade och då förstås med hemgjord lingonsylt och iskall mjölk! Sambon körde 20 frågor om hur man gjorde kroppkakor på Gotland, i Småland, på Öland och till sist satt dotra och jag och bara tjöt av skratt...det lät som om han skulle sätta igång med en vetenskaplig utredning och det enda jag kunde säga var att det finns ett grundrecept eller egentligen två. Antingen har man bara kokt potatis eller så blandar man med råriven potatis, själv har jag bara kokt potatis. Alla gör på sitt vis!

Sen tog sambon hand om disk och tvätt, jag fick lite dåligt samvete för hans rygg är inte riktigt bra men han hävdade att han ville och så himla envis är jag väl inte när det gäller detta!

Jag valde att gå in i rummet och njuta av det städade rummet samt av Go'kväll på teven...då börjar de prata om kroppkakor och nu kunde han få svar på alla sina frågor...vilken fullträff!!

Sen ikväll har vi då förstås tittat på Främmande fågel på TV4, jag gillar den verkligen men...och detta är ett typiskt men för mig. Jag tittar väldigt mycket på detaljer när jag ser film och jag blir lite frustrerad när saker och ting inte stämmer överens med verkligheten. I en scen ska det se ut som att de står på nån balkong på polishuset och pratar...den balkongen ligger en bra bit ifrån polishuset såvida de inte flyttat på ringmuren! Det finns fler detaljer men jag ska inte tråka ut Er med det och jag är fullt medveten om att det är film och på film är inte allt som på riktigt men...det får mig att tappa koncentrationen emellanåt. I rättvisans namn ska sägas att det är inte bara Främmande fågel utan många fler filmer och teveserier. En bidragande orsak kan kanske vara att jag jobbat med film....

Nu börjar det väl bli dags att dra sig mot sängen, i morgon är det dags fär en välbehövlig klippning...för hela familjen!

Kommentarer
Postat av: sussi

De väl som palt? Fast palt är runda med fläsk i?

2008-09-30 @ 22:35:31
Postat av: Ia

Så här står det i Wikipedia..



Palt en maträtt som tillhör den traditionella svenska husmanskosten, främst i norra Sverige.



Palt tillagas av rå, malen (eller finriven) potatis, som blandas med mjöl och salt till en någorlunda hård smet. Av denna smet formas runda bollar (paltarna) som fylls, oftast med fläsk men även andra fyllningar förekommer. Paltarna kokas i rikligt saltat vatten. Det går även att göra platta paltar utan fyllning, dessa kallas flatpalt. Palt görs oftast på enbart vetemjöl men även en blandning av vete och korn- eller rågmjöl förekommer, då oftast benämnd "pitepalt". Det finns ett flertal varianter på recept för palt.



I södra Norrland benämns maträtten kams, och där lagas den alltid på kornmjöl, är ofylld och innehåller i regel inte heller potatis. I trakter som ligger nära den norska gränsen äter man gärna kams med mese, messmör eller en sås som innehåller mesost. Kamsen har dock nästan helt försvunnit ur det moderna kosthållet, medan den nordnorrländska palten har överlevt.



Palt äts med smör och lingonsylt, på vissa håll även med sirap. Till palt liksom till många andra mjölrätter är mjölk en vanlig dryck. Ett sätt att äta palt är att skära av toppen på palten och ta ut innehållet (fläsket). Sedan fyller man tomrummet med smör som får smälta. Detta kallas smörbrunn. Överbliven palt kan antingen värmas i vatten igen eller skäras i tärningar och stekas. Palt har även, då det är rätt tung mat, givit namn åt den dåsighet (som kan inträffa efter väl tilltagen måltid), vilken lokalt (i övre Norrland) kallas paltkoma (i Piteå benämns detta paltschwimen).



Palt är besläktat med kroppkakor, men palten tillagas på rå, riven potatis, medan kroppkakor görs på kokt potatis, vilket gör att palten får en fastare konsistens än kroppkakorna. Palten innehåller normalt heller inte lök eller ägg, även om varianter förekommer.



Palt har heller ingen koppling till paltbröd eller annan blodmat, även om många blandar ihop palt och paltbröd och därför felaktigt tror att palt innehåller blod. Det finns dock en variant av palt som heter blodpalt, denna tillagas som vanlig palt med skillnaden att man även tillsatt blod till smeten. Blodpalt har förekommit i stora delar av landet men blir allt mer ovanlig, vilket är fallet med blodmat i allmänhet. Den äts dock fortfarande i de områden där palt är vanligt.



Själv har jag provat palt en gång...och jag kan inte säga att jag föll för det ;)

Postat av: Pia

Är uppvuxen med blodpalt(renblod)och konstigt nog är det den enda blodmat som jag äter överhuvudtaget.. Tror nog att man ska vara uppfödd med dem för min man, en värmlänning som äter det mesta, vägrar äta blodpalt(provat en gång). Pitepalt är godare än kroppkakor, tycker jag :o) men det är nog samma där.. det man vuxit upp med kanske smakar bäst!! När jag gick skola i Piteå så fick vi pitepalt en gång i månaden. Då klev mattanterna upp kl 4 på morgonen och rullade paltar i massor till oss ungar.. Det var en höjdpunkt och det fanns i princip INGA matrester de dagarna! Men då hamnade man ofta i paltkoma efteråt!! Hahaha..

Kram på dig!

2008-10-01 @ 00:00:04
URL: http://w
Postat av: Pia

Blodpalt görs av renblod, mjöl och salt.. Ev kan man pilla in lite fläsk i mitten och göra en boll av den alt göra platta paltar och steka fläsket på sidan. Paltarna kokas i ca 20 min och ätes med smör!! Mums.. Hade ju min mamma här i veckan och hon hade med sig renblod så nu har jag massor med paltar i frysen.. De passar jättebra till lunch på onsdagar då jag är ledig.

Börja titta på DHW och du kommer att fastna, jag lovar.. Så det är på egen risk du stoppar in den första skivan!! Hehehe..

Kram!

2008-10-01 @ 11:01:36
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Har aldrig hört talas om sådana demonstrationer, men får jag möjlighet så skall jag definitivt gå på en sådan. Din rosa burk finns i katalog 15 den kan du inte riktigt se på hemsidan ännu, men snart så. =)

2008-10-01 @ 20:41:38
URL: http://www.metrobloggen.se/nett

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback