Den sjätte natten

av Annika Bryn.



Nu är jag riktigt glad igen...jag har hittat en ny svenska BRA deckarförfattare! Anledningen att jag hittade henne var att jag upptäckte att hon skrivit en bok som som hette Morden i Buttle.

Handlar det om mord måste det vara en deckare...och handlar det om Buttle så måste den utspelas på Gotland...så är det bara!

Sen är ju jag som jag är, jag kunde ju inte bara köpa Morden i Buttle som är den tredje deckaren i serien om kriminalinspektör Margareta Davidsson jag måste ju börja från början så i natt avslutade jag Den sjätte natten och påbörjade också nästa i serien som heter Brottsplats Rosenbad,

Normalt brukar jag inte gilla böcker som är politiskt "laddade" men denna bara sög till sig mig, jag var bara tvungen att fortsätta och läsa det var itne utan att jag var tacksam för min sjukskrivning.....

Den handlar om att flera personer som är tydligt antinazister blir mördade och en advokat blir kidnappad. Polisen Kent blir infiltratör i den nazistiska organisationen som byggt upp en egen "fästning" i en by i Norrland dit också den kidnappade advokaten förs under viss dramatik.

Frun och dottern till advokaten jagas under deras lilla Sverigesemester av märkliga män men lyckas alltid genom finurlighet komma undan. Även frun är advokat och har utan att veta om det fått information om denna organisation och naturligtvis är det den dom vill åt...samt att de vid nåt tillfälle också uttalat sig negativt mot nazismen i pressen.

Margareta Davidsson har en vad jag tycker ganska tillbakadragen roll i den här boken men rollen hon har är stark och visar på att kvinnlig intuition icke är att förakta!!!

Boken är skriven på en svenska som är enkel utan att vara simpel, språket som används är naturligt och skrivstilen lätt att ta till sig!

Jag rekommenderar den varmt och återkommer när Rosenbad är läst!

Kommentarer
Postat av: Pia

Angående lån av min mamma - ställ dig i kö!! Många står på listan redan.. Hahaha.. Min mamma är underbar!

Postat av: Ingrid

Annika Bryn har jag bara läst i följetongsformat. Morden i Buttle gick som följetong i GA för några år sedan. Jag gillade den, men sen blev det ändå inte av att skaffa några böcker av henne.

Ha en trevlig läsning!

Kram

2008-09-25 @ 15:04:36
URL: http://dagbok.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback