110 år!



Jaha, så var då helgen i antågande och jag hade räknat med en lång och solig helg i torpet tillsammans med darlingen och de två små lurviga!!
Just nu känns det väldigt avlägset med tanke på att jag har feber, ont i halsen och snuvig som tomtegubben!

Inte utan att jag har vissa önskemål om vädret denna helg!


Visst skulle vi kunna åka ut till torpet ändå men när jag knappt orkar ta mig till köket härhemma i vår lilla lya på 54 kvm så förstår jag ju inte hur jag ska orka ta mig till dass som ligger åtminstone 40 meter från huset!

Nå, jag har ju hela kommande natt på mig att försöka kurera mig!!

Idag skulle min rara lilla farmor Edla Johansson ha fyllt 110 år om hon fått leva....dock han hon fylla 93 år och det är inte heller nån dålig ålder!
Jag hade förmånen att få lära känna henne lite närmare de sista tio åren och framförallt efter att jag själv fått barn. Hon hade mycket att berätta om sitt liv och jag önskar att jag varit mer framåt då och haft mera tid att få teckna ner hennes berättelse.
Om hur det var att komma till Gotland från Småland som mycket ung och arbeta som piga. Att sedan bli mor åt 6 barn vare sig hon ville eller inte!
I mitt hjärta finns det sista mötet med min farmor väl bevarat och det kan ingen ta ifrån mig!

Jag och mina barn var på Gotland på semester och jag hade skrivit och berättat för farmor att vi skulle komma och hälsa på. När den dagen kom och jag och mina söner kom gående så hade hon satt på sig de finaste kläder hon hade, jag hade aldrig tidigare sett henne så fin, och hon hade beställt extra fin otendag (eftermiddagskaffe) för vår skull!
Dukat bordet med en duk som var så typisk min farmor, stora röda rosor!

Ett vackert minne!




Kommentarer
Postat av: Cattis

åh vilken omtanke från din farmors sida..tänk vad de tmåste h betytt för henne att få besök så där..kram..

Postat av: Pialotta

Så fina minnen du har av din farmor.. samma här men min mormor som oxså nn bli 93:-)

Bilderna på blogg.se som man använt innan kan man säkert nå via bakporten;-) Alltså genom bildarkivet och sedan ta koden där och klstra in..

Krya på dej.

2008-09-04 @ 15:49:38
URL: http://kakomaten.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Så vackert du skriver om din farmor!

Sov nu gott inatt, så att du piggnar till och får åka ut till stugan över helgen!

Kram

2008-09-04 @ 21:47:04
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Jeanette

Usch då.. Krya på dig!!

2008-09-05 @ 08:39:25
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Anna

Fina minnen =)

Själv har ja inget minne från min. Tror inte jgag har träffat henne nån gång =s

2008-09-05 @ 12:45:18
URL: http://lindblom86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback