Minns i november...

...den ljuva...juli blir det i min version!

Tänk så fort tiden går, om en vecka är det första advent och sen minns vi väl alla hur fort det går fram till jul? Då går helt plötsligt tiden mycket snabbare...åtminstone om man är vuxen!!!
Som barn minns jag att december var hur lång som helst! Framförallt dagen innan julafton...men kanske inte av samma anledning som många andra.



Min mamma var perfektionist när det gällde julstädning och hade kanske inte det bästa tålamodet så det var faktiskt med ett visst mått  ångest den dagen nalkades.
Hon skulle städa på precis vartenda ställe...alla garderober...alla bokhyllor...varenda låda...all koppar skulle putsas och det riktigt ordentligt...grisen skulle slaktas och allt vad där hör till..stoppas korv, rullas köttbullar, leverpastej...ja, Ni hör ju själva...därtill jobbade hon heltid!!!!

Jag och min generation brukar emellanåt säga att vi är den första generationen kvinnor som dubbeljobbar men min mamma tillhörde definitivt den också!! Kanske itne så konstigt att också hon gick in i den vägg som vi mött många av oss!
Förresten så minns jag att min mormor också jobbade ...som sömmerska...men det ber jag att få återkomma till på måndag!!!

Ja, nu var det inte riktigt det jag hade tänkt skriva om men ibland bestämmer man inte själv utan då går fingrarna sin egen gång!! Vill bara tillägga att jag inte är lik min mamma i det fallet....jag städar lagom...gör den mat jag tycker är rolig att göra, vilket i och för sig är ganska mycket men jag är ju hemma...jag har tiden och jag känner en stor njutning av det! Förra året jobbade jag fram veckan före jul...då blev det mycket färdigt...det gick det också!

     


Jaha...det blev ltie tankar om..inget och mycket...precis som en blogg kanske ska vara...eller vad säger Ni????

Kommentarer
Postat av: Anna

Haha det är bara att hojta till ;)



Vi skulle ha städat i lördas morse men han hörde inte av sig, å jag tänker då inte göra det själv! Inte mina kläder =P

Postat av: Ingrid

Jag minns när vi var nygifta och jag väntade barn, Eva, som föddes den 2 december. Min svärmor var väl som din mamma och som min också för den delen, det skulle städas och fernissas golv och trappor, bakas, bryggas och slaktas och stås i till jul.



Eftersom jag var gravid satte vi igång i god tid och allt var färdigt tills jag skulle på BB.



Och så närmade sig då julen. På julaftons morgon kom svärmor på att det var en garderobsskrubb som inte blivit städat och började röja ur den - då grät jag!!



Ta det lugnt i julstöket!

Kram Ingrid

2008-11-21 @ 23:10:06
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Anna

Precis, jag håller med dig!

Men min andra fråga då? När fasiken kan ja börja julpynta? Vill ju dra fram allt nu, till och med gran j*veln =P

2008-11-23 @ 14:10:31
URL: http://lindblom86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback