Julregler!

När får man börja pynta inför jul frågade en av mina läsare och det tänkte jag berätta nu!!!

För det första.....var och en gör som dom vill men så här gör jag!!!!

Till advent gör man i ordning advenstsljusstaken... den bör stå i vit mossa och i mossan bör det vara små konstgjorda flugsvampar!!

Man hänger också upp stjärnor i fönstret eller placerar ut elektriska adventsljusstakar. Själv har jag de senaste åren föredragit stjärnor av olika slag. I år blir det nog en ny stjärna som jag såg på IKEA!!

På Lucia äter man de första lussekatterna, man kan äta saffransbröd tidigare men inte lussekatter!! Själv är jag ju från Gotland...om nu det gått någon förbi...och där kan man äta saffran året om..så fort det är högtidligt på nåt vis!!

Dagen innan julafton...då kommer allt pynt som har med julen att göra fram...inte tidigare!




Det är på natten mot julafton som det ska pyntas, det är då alla förväntningar ska byggas upp...hos de barn som itne finns här längre...men ändå vet jag att den minsta i familjen fullkomligt älskar detta med jul ja, helger över huvudtaget så vi pyntar på!
Förra året gav jag efter och vi köpte oss en konstgjord gran men den är så fin så många trodde faktiskt att vi hade en äkta!!

Sen när julafton kommer då kör vi på för fullt lite beroende på var barnen är nånstans förstås...är det bara vi  "äldre" hemma då tar vi det bara lugnt. Oftast har faktiskt barnen varit hos sina "andra" föräldrar just julafton och så har vi haft julafton på juldagen....allt fungerar om man vill!
I år blir det åtminstone så att killarna kommer att vara här på juldagen då deras farfar är allvarligt sjuk och förmodligen upplever sin sista jul! Tråkigt men sant...

Ja...sen är det ju bara att glida på i julglansen...när tjugonda Knut kommer ja, då är jag glad att få kasta ut alltihopa!!

Ungefär så ser det ut hos oss.....ska försöka att lämna julrapport varje dag...vad jag gör och INTE gör!!!!! Men...nån hysteri får det absolut inte bli.,...julen ska vara något roligt!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Det är ordning och reda med dig! Precis så ska det vara. /Ingrid

Postat av: Anna

Haha tack Ia =) Jag vill ju som sagt börja pynta nu =) Det där med lussekatter kan ja köpa, det är ju lucia-bullar! Så får väl baka saffransbröd på söndag ist =) julgranen åker upp en vecka inna =) förra året var det en månad innan haha..

Tycker vi ska ses kring jul faktiskt.. innan det hunnit bli för mycket eller eftr allt ståhej =) Va sägs?

2008-11-23 @ 22:50:05
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi ska ses den här veckan!!!!!!!!!

Nu när jag har hittat ljuset igen så känner jag av min Annaabstinens ;)

2008-11-24 @ 08:33:43
Postat av: Anna

Hehe klart vi ska ses denna vecka =) Tänkte ju på lite julplaner med =P

Jag gör så att ja skickar ett sms till dig och kollar vad du gör ;)

2008-11-24 @ 11:38:10
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Giesela

Hej hej Tack för inlägget. Kom in till min sida och va med i min tävling ...

ha det så bra Mvh Giesela

2008-11-24 @ 13:08:14
URL: http://www.realrinse.se
Postat av: Pia

Vi hade nog inte så mycket kallare än er, men blåsten var inte att leka med.. Idag har det snöat hela dagen(och blåst) men tyvärr är det bara kring nollan nu, så det är bara att inse: snart är det sörja av alltihopa.



Jag pyntar med adventsstakar och julgardiner under 1:a advent-helgen.. Sedan kommer granen(ibland riktigt, ibland plast) in veckan före jul! Jag veet att det inte ska vara så men jag tycker det är så kul med alla paket under granen och jag vill ju se dem ligga där ett tag innan julafton. För när paketen är borta, ja då kan julgranen åka ut! Lussekatter äter jag inte, blää för saffran.



De senaste åren har vi varit hemma själva, äkta maken, jag och våra två barn. Förut reste vi alltid iväg med allt vad det innebär i packande, bilande och "hälsa på"-ande.



Vi har respektive släkt 50 mil norrut och 80 mil söderut.. Det är faktiskt himla skönt att bara vara själva. Då blir det mycket vila och ingen stress överhuvudtaget!



Oj, det här blev nästan som ett inlägg istället för en kommentar!! Sorry! :o)

2008-11-24 @ 19:39:26
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Cattis

vänner till mina föräldrar adventspyntar alltid till den 25...för när deras dotter föddes den 25 nov kan de ha varit 66...då var det advent..så enligt Birgitta är det kytym(lr hur de stavas men hon säger så) att adventspynta till Lena fyller..C yaa..

2008-11-25 @ 08:34:16
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: sussi

Öö..Hät åket julgranen upp dagen innan julafton..Julgardinerna vet jag inte en var de är..Vaddå grinchen hos familjen johansson..Saknar mina härlig ice stress jul hemma när jag bodde. Nybakt och nylagat luktade de i flera dagar, granen var äkta och paketen billiga..

2008-11-25 @ 15:33:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback