Det är kul med kommentarer!

De leder en osökt vidare i tanketräsket...först började jag fundera över strömming.....sen blev det per automatik snöväder....

Strömming är en av mina favoritfiskar...man kan göra oändligt mycket gott med denna lilla söta fisk som så fort den passerar Kalmarsund helt plötsligt blir en sill!! Medan jag bodde på Gotland så åt vi mycket fisk men framförallt var det strömming som dominerade!

Hem till mormor på Länna så kom det varje vecka en farbror på flakmoppe och sålde fisk, jag minns att det var jättespännande och tänk så behändigt...det var säkert en av anledningarna till att man åt fisk oftare förr...den kom till dörren!




Jag kan dock inte låta bli att leka med tanken apropå min blogg igår om att få lära sig att göra chokladmousse på pulver på hemkunskapen...undrar om fröken ens kan filea strömming? Jag vet att jag kunde det redan när jag gick på mellanstadiet. Pappa hade väl nån form av kontakt så han fick köpa billig strömming och den skulle ju fileas...det var bara att filea!
När min fd svärmor fyllde 60 så befann vi oss i Vasa i Finland, som är mina barns pappas ursprung, och hon hade bestämt att hennes middag skulle gå i strömmingens tecken...så vi fileade två hinkar med strömming dan innan...pinfärsk....det var inte kul!! Den som fileat fäsk strömming vet att den är hård och icke samarbetsvillig...men det gick det också...så jisses vad strömming jag har fileat...men jag är också glad över att jag har den kunskapen!

Idag måste jag erkänna att jag oftast kostar på mig att köpa färdigfilead strömming!

Sen var det då detta med snöstormen som jag påmindes dels om i början på veckan då det var snöstorm och sedan då jag läste Ingrids blogg från igår, då väcktes verkligen minnen om hur det var att vara insnöad på Gotland!! Ni kanske tror att det inte kommer nån snö på Gotland...men det kan jag berätta att det gör det! Dessutom,  när det kommer så blåser det i regel så mycket så det blir otroliga vallar och man kommer inte fram nånstans!

Det hände nog nästan en gång per läsår att man faktiskt var insnöad och slapp gå i skolan...föräldrarna kunde inte komma in till jobbet och man fick en fantastisk dag framför den öppna spisen med dom...med andra ord det var rätt kul!!



Bilden ovan är från i lördags då vi tog oss en promenad på förmiddagen!

Att bli insnöad på Gotland var också nåt som kunde gå ohyggligt snabbt! Minns en lördag då mamma och jag skulle åka in till stan, Visby, för att handla. Det var vår i luften så vi åkte i vårkläder vilket bland annat innebar platåträskor, 70-tal med andra ord, och vi uträttade det vi skulle och åkte in förbi morfar på vägen hem. Ringde pappa som var hemma med lillebror och talade om att nu åker vi hem...Ja skynda Er, sa han, för det är oväder på G. Vi började åka mot Hogrän från Visby men vid bryen i Vall så var det första stoppet. Det låg massor av snö över vägen och jag fick gå ut i mina svarta platåträskor och skjuta på bilen. Nå, vi kom vidare...förstår att mamma kämpade nog rätt hårt där bakom ratten men det var inga sura miner utan mest bara skratt...det var ju vår när vi åkte hemifrån!!!

Vi tog oss förbi Hogrän kyrka och sen var det bara några hundra meter...sen var det tvärstopp! Där satt vi stenhårt fast i en snödriva! Det var bara att kliva ur bilen, ta sig till närmaste hus i våra vackra träskor, jag hade svarta och mamma hade naturbruna minns jag, knacka på om be att få låna telefonen. Eftersom Hogrän är en liten socken och pappa dessutom var lantbrevbärare i densamma så kände ju vi varandra. Det dukades upp med kaffe givetvis medan vi väntade på pappa som fick låna grannens traktor för att ta sig fram till oss och sedan transportera hem oss med den. Bilen fick ju stå kvar tills dagen därpå! Själv fick jag låna ett par seglarstövlar....som om de skyddade så himla mycket mer än träskor kan man ju tänka så här 30 år senare!
Till saken här att vi bodde  i ett hus som låg längst ner i en kvia på 1 kilometer!!

Ja..det var den dagen det...oj, vad mamma och jag har haft skojigt åt den många gånger! Men det är ganska klassiskt för hur ett snöväder kan komma snabbt på Gotland!

Antar att en och annan av Er läsare nu har lite funderingar över ord jag använt som Ni inte känner till....tror jag ska låta Er fundera ett tag till och kanske be Er gissa lite på vad de kan betyda...vore kul att höra!! Dock vill jag be somliga att inte gissa ;)






Kommentarer
Postat av: Ingrid

Gissa vad det blir till middag i kväll? Strömmingsflundror (på färdigfileead strömming inköpt i fiskaffären i Hemse) och potatismos.



/Ingrid

Postat av: Anna

Haha får jag gissa?

2008-11-27 @ 19:08:46
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Mickan

Det lät trevligt att vara insnöad, hemma med familjen och slippa skolan och jobb. :D

Jag hittade två ord som jag inte vet vad de betyder: bryen och kvia. :P

Fina bilder!



Tack för filmtipset jag fick för längesen. Nu är jag igång med bloggandet igen, hoppas jag. :) Jag ska kolla upp filmen. :)



Kram

2008-11-27 @ 20:30:48
URL: http://angel-like.com
Postat av: Linnea

Helt plötsligt slog det mig att du kanske gått i samma skola eller något som mina 2 yngsta fastrar. De är bara några år äldre än dig och bodde på Gotland några år. Kram

2008-11-28 @ 19:42:28
URL: http://www.metrtobloggen.se/aennil
Postat av: Micke

..och av sill blir det då surströmming konstigt nog här i norr s



Jag får nog ta med ett par burkar till torpet nästa år :)

2008-11-29 @ 15:59:37
URL: http://kludd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback