Miljö!

Ju äldre jag blir desto mer tänker jag på miljön, vilket i och för sig är svårt att låta bli när man blir påmind jämt och ständigt via media men det verkar ändå som att en del inte låter sig påverkas av det!

Ska försöka att skriva ner några tankar jag har om saker som jag inte får ihop....

På en ö i Östersjön bor en för mig mycket kär vän och hon kunde för mig berätta för en tid sen om nåt jag inte förstår!
Konkurrens i sig är väl nåt positivt men jag tror bestämt att det är vår miljö som får stryka på foten tack vare den!

På morgonen kommer bilen som delar ut tidningen, lite senare på dagen kommer lantbrevbäraren och stoppar i posten ( han måste köra förbi alla lådor ännu så länge) och ytterligare senare på dagen kommer Citymail med sin del av snigelposten!!

3 olika fordon kör samma sträcka varje dag...var ligger ekonomin i detta...och vilken vinning är det för miljön undrar jag?

Jag förstår att man vill ha morgontidningen på morgonen, det ifrågasätter jag inte alls för jag är själv en av de första som gnäller när tidningen är försenad...här bärs den dock ut med hjälp av apostlahästarna!

För ett tiotal år sedan så gjordes det ett försök här i Västerås som då av någon anledning inte slog så väl ut, förmodligen var dom för tidigt ute! Men min pappa och ytterligare en lantbrevbärare körde då nattur. De körde ut tidningen och posten i samma tur. De startade från stan runt 3 på natten och kom tillbaka till stan lagom de övriga lantbrevbärarna gick ut.

Man sparade alltså runt 23 mil eftersom allt kom med samma bil....vad som då inte tillfredställde kunderna var värdeförmedlingen som man kunde uträtta med lantbrevbäraren..men som jag förstår så ska den tas bort om det inte redan gjort så ska det göras inom kort och då är ju inte det nåt hinder längre!

Nästa eventuella men skulle då vara att man väntar viktiga brev men jag undrar...är det nån som numera får så viktiga brev att de måste gå fram över natten? Man skulle då kanske kunna inrätta nån ny tjänst så man fick betala för den servicen...det skulle jag ställa upp på!

När försöket gjordes här i Västerås under andra halvan av nittiotalet så skickades det fortfarande viktiga brev men nu har väl mejlen tagit över det som brådskar gissar jag!

Detta var bara en tanke jag haft inom mig sedan jag fick detta berättat samt sedan i fredags då jag hämtade sambon vid arbetsplatsen...under den lilla stund jag väntade så hann först Posten komma med ett paket och sedan DHL...så..hur bra är det med konkurrens för miljön egentligen?




En annan miljötanke väckte min sambo hos mig häromdagen när jag stod och packade varor från ENJO i miljövänliga plastpåsar. Vi köper miljövänliga plastpåsar till en massa olika saker men sen sorterar vi det som vanlig mjukplast då spelar det ju faktiskt ingen roll!

Egentligen undrar jag till sist och syvende hur mycket av miljön vi sparar genom att sortera och ha oss...tidningspapper...vanligt papper...kartong...mjukplast...hårdplast....färgat glas...vitt glas...kompost...vanliga sopor.....metall...

Flera olika bilar som kommer och hämtar.....usch..nä, nu blev jag snurrig i huvudet av dessa allvarliga funderingar!

Däremot kommer jag att fortsätta att städa miljövänligt....där tror jag att vi alla kan bidra och att det ger effekt!!

Kommentarer
Postat av: Anna

Åååh italienskt =P Låter bra tycker jag..

Aldrig provat men heey, nu vågar ja prova nya saker ;)



Något som jag ska ta med mig?

Postat av: Tess

Jasså? =)

Jajjemensan, efter mycket bråk lyckades jag! En del smärre olyckor senare kom de på plats ;)

2008-12-01 @ 22:23:25
URL: http://tess021.blogg.se/
Postat av: Anna

Men jag måste ju bidra med något, ja förutom mig själv ;)

2008-12-02 @ 09:50:10
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag hörde just någon på TV, jag tror det var i PLUS som hade funderingar på hur mycket vi vinner på att sortera när glas och burkar ska vara rena och torra. Står vi och diskar och spolar ur dem med hett vatten går det hela med minus.



När det gäller värdeförmedlingen som man kan få med lantbrevbärarna så blir det en tjänst som man får betala för och samtliga i hushållet ska vara över 80 år. (om inte jag missuppfattat det hela)



Men visst är det ett fasligt körande med tidningar, posten och citymail, plus att på fredagar kommer bilen med direktreklamen också. Då är det 4 olika bilar som far omkring med försändelser!



/Ingrid

2008-12-02 @ 16:49:00
URL: http://dagbok.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback