Värddjuret



av Marie Hermansson.

Jag gillar verkligen Marie Hermanssons böcker. Igår försökte jag beskriva hennes skrivstil för min sambo men kunde inte riktigt hitta rätt ord på hennes genre.

Jag har tidigare läst Musselstranden, Hembiträdet och Mannen under trappan, alla har fängslat mig otroligt mycket och så gör även Värddjuret. Så fort jag förstår varför den heter Värddjuret så känner jag åter just de där speciella kårarna som bara Hermansson kan framkalla hos mig. Fantasin sätter genast igång och jag börjar fundera på om jag kommer att vakna av mardrömmar!

Värddjuret handlar om en kvinna på väg in i den gyllene medelåldern som efter att ha brutit upp från en förhållande med en gift man reser till Borneo. Under en guidad tur i djungeln blir hon bestulen på sin väska och försöker jaga ifatt tjuvarna men kommer genast på avvägar och rullar ned för en slänt i djungeln och hamnar vid en vattenkant. Hon blir funnen av sin guide och allt är under kontroll, hon får tillbaka sin väska!

Väl hemma i Sverige upptäcker hon ett bett på benet som bara blir värre och värre, och det är ju här som  kårarna kommer...
Hon tar sig till sjukhus då det liksom rör sig som ett foster innanför ibland. Hon får pencillin men blir också skickat till en annan läkare som genast tar sig an henne.....och bettet..

Boken är spännande och härlig att läsa...dock blir jag lite besviken på slutet då det känns som att författaren tappade intresset för boken och bara avslutade den. Kanske är det nåt jag inte begriper?

Vill i alla fall uppmärksamma Er på denna författare.....jag tror inte Ni blir besvikna!

Kommentarer
Postat av: Tess

Har mannen under trappan hemma, Ska väl börja på den snart.

Postat av: Majsan

Tack för tipset!! DÅ har jag lite nytt att leta efter i bokhyllorna på stan.. :)

2008-08-22 @ 10:31:20
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Tess

Det ska jag göra, så fort jag läst klart den jag håller på med nu. Har en kategori med massa böcker jag läst i bloggen om du inte sett det.



Hehe ja, hon behöver nåt annat att läsa än bert-böcker ;P

2008-08-22 @ 10:33:24
URL: http://tess021.blogg.se/
Postat av: Tess

Bilden av en främling tycker jag är ruskigt bra, verkligen läsvärd! Hade du läst den?



2008-08-22 @ 12:27:37
URL: http://tess021.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback