Sista lördagen i augusti!

Igår var alla barnen hem och åt mat. Jag gjorde först en Norrlandsrulle som bestod av tunnbröd innehöll en röra av rökt älg, bacon, kantareller, creme fraiche och pepparrot....gott!
Sen gjorde jag salivadoftande kycklingfile med risotto! Jag gjorde riktig risotto med arborioris som kokades i buljong och vitt vin och som sedan rördes ihop med riven parmesan och hackade kryddor samt lite citroncest...smakade också jättebra! Kycklingfilén stekte jag bara lite lätt först och sedan lade jag på vackra salviablad och lindade in i lite lufttorkad skinka. Alla åt och var nöjda...påstod att det avr gott och det tror jag på för jag tyckte själv att det smakade jättebra!

Senare på kvällen kom några av äldste sonens kompisar hit och umgicks lite innan de gick vidare på krogen....mycket trevligt!!! Till och med dotra valde att vara hemma hela kvällen!

Vaknade i morse av att jag behövde pudra näsan och insåg snabbt varför...Kajsa Katt hade valt att lägga sig på min mage och sova....precis på blåsan! Så det var bara att lyfta undan henne, hon blir gärna som en tung klump när hon sover, och knata upp. Försökte sen somna om men icke så det  var bara att knata upp vid halv åtta och läsa tidningen och dricka lite kaffe. Lyssnade som vanligt på radion, först Ring så spelar vi och sedan Melodikrysset, som för övrigt var väldigt enkelt idag...kan man få önska sig lite svårare nästa vecka kanske...nåt att bita i!!!!!



Efter det satte vi oss i bilen och åkte till svärmor. Vi var lite sugna på att komma ut i skogen och då valde vi att slå två flugor i en smäll!! Vi tog bilen upp till skogen efter att vi fått lite lunch hos svärmor, tog korgarna och med gott hopp om svamp letade vi oss in i skogen. Vi hittade massor av svamp men inga vi kände igen dvs Karl-Johan och kantarell!!! Däremot fanns det massor av lingon vilket jag ju läst i tidningen att det ska vara en bristvara i år i våra skogar?!

Det finns lingon i skogen!

Vi letade dock oss tillbaka till bilen för det var ju svamp vi ville ha!!!! Körde ännu längre in i skogen och hittade ett bra ställe att  parkera bilen på och sen ut igen! Rätt som det var när jag gick där så förändrades hela skogen...jag hade kommit fram till den del av skogen som eldhärjades mitt i sommaren! En skogsbrand är ju nåt mycket märklgit...det är ju förödande för den markägare som drabbas men också nåt gott för skogen och allt som lever i den! Nu menar jag inte att en hel skog bör brinna ner men det händer ju otroligt mycket i en skog som brunnit! Tänk om man kunde komma ihåg att fotografera skogen på samma ställe på samma datum varje år under många år framöver. Det vore himla intressant att få följa!

Skogsbrand har härjat!

När jag visat detta för sambon så klev jag vidare i skogen och vad får jag se??????

Här får man nästan frossa....kantarellfrossa :P

Dessa och fler därtill har vi nu ätit till kvällsmat tillsammans med benfri kotlett och faktiskt färdigköpta potatisklyftor!!! Måste erkänna att det är ytterst sällan jag köper nåt färdiglagat eller ens halvfabrikat, tycker att det mesta sånt smakar lite illa!

Nå, en skön dag i skogen med ganska gott resultat i korgen och hjärnan lite utrensad det fick vi och nu är det dags att krypa ner i soffhörnet!

Kommentarer
Postat av: Anna

Taaack för en super kväll Ia =)

Hade as kalas.. eller blev ja askalas?? ;)

Postat av: Cattis

porter..inte öl, fel av mig..de värsta är att jag hade inte ens kul innna huvudvärken heller så jag har inte gjort mig förtjänt av den tycker jag..

2008-08-31 @ 15:47:46
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: Anonym

porter..inte öl, fel av mig..de värsta är att jag hade inte ens kul innna huvudvärken heller så jag har inte gjort mig förtjänt av den tycker jag..C yaa.

2008-08-31 @ 15:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback