På resa med LCHF i bagaget

Innan vi åkte var jag lite fundersam på hur det skulle gå att kombinera resandet med LCHF, jag trodde inte att det skulle vara några direkta problem men funderade gjorde jag. Jag hade också en tanke på att vi kanske fick ta semester från LCHF vilket faktiskt är okej att göra....nån gång.

På resan har vi ju stannat till tre gånger för att besöka vänner och det är väl kanske då det är svårast, dels för att många inte riktigt vet vad LCHF är utan tror att det är en diet i mängden. På restaurang kan man ju själv välja och behöver heller inte vara artig vilket man kanske känner när man är hemma hos någon.  Det känns ju lite jobbigt att tacka nej när man vet att värden eller värdinnan ansträngt sig för att erbjuda en något gott att äta när man kommer på besök!

Vid första besöket hos min vän från den postala tiden i Stockholm var det absolut inga problem. Jag fick ett sms av henne kvällen innan där hon frågade om vi ville ha smörgås eller kaka när vi kom. Jag svarade att vi äter inga kolhydrater så en slät kopp passar oss utmärkt...jag får då ett snabbt svar, keso och hallon kanske smakar bra? Härligt med människor som inte ifrågasätter utan bara gillar läget. Jag kan berätta att keso och hallon smakade utmärkt!!!

Nästa besök var ju hos min största inspirationskälla när det gäller LCHF,
Svorskan, så det var ju absolut inga problem!!! Det där med problem återkommer jag till!

Sista besöket var hos Moster och innan vi åkte dit sa jag till Blivande, jag skulle inte bli förvånad om hon har googlat och grejat!!! Som bekant så känner man ju sina löss på gången så visst hade hon det!!! På kvällen när vi kom fick vi ost, avocado och räkor, till frukost fick vi turkisk yoghurt och hallon och till lunch innan vi for hem fick vi grillat kött med zucchinisallad....helt perfekt!!!!! Zucchinisalladen hade hon hittat recept till på nätet och då kallades den för alternativ potatissallad och jag lovar....den var mycket godare än potatissallad!! Jag kommer själv att göra salladen till lördagens sommarfest!!!

Jag blir alldeles rörd när jag tänker på vilka ansträngningar Moster gjort, ett STORT tack!!

Nu vill jag återkomma till problem, problem är egentligen inte ordet jag borde välja men kommer faktiskt inte på något annat! Det ska inte vara problem hos någon annan än hos mig själv och då är det jag själv som gör det till ett problem!!! Vi skulle aldrig komma på tanken att begära att våra vänner skulle göra mat enkom för oss men däremot vill jag gärna tala om att vi äter inte kolhydrater så koka inte så många potatisar eller koka inte spagetti till ett helt regemente för vi kommer inte att äta det! Så Du som har vänner som tillhör LCHF-gänget, bli inte nervös och tro att det ställs krav på Dig. Se till att det finns en grönsakssallad och en klick smör att lägga på köttet eller fisken så kommer vi LCHF'are att vara helt nöjda!!!

Men maten i Tyskland då? På båten ner på måndagen åt vi en bautasallad med skaldjur och vi tog ett par extrabyttor med dressing och det höll oss mätta resten av den dagen, på kvällen när vi väl kom till ett hotell så åt vi en bit av den medtagna gorgonzolan!

Eftersom vi bodde på hotell så ingick ju frukostbuffé och då kunde vi välja helt själv vad vi ville äta...flera ägg, brieost inlindad i salami, naturell yoghurt. Kaffe som alltid serverades med grädde, så nu har jag lärt mig att dricka kaffe med grädde...ingen mera mjölk för min del ( innehåller mycket mjölksocker). Visst känns det skumt att sitta och bara äta pålägg vid en frukostbuffé men jag brukar inte kolla vad andra äter så det gör nog inte andra heller ;)

På dagarna stoppade vi i oss några fantastiska korvar som man köpte i små påsar ungefär som snacks, mycket gott!

På kvällarna åt vi eine kleine suppe dvs en 3 dl fisksoppa och det höll vi oss riktigt mätta på! (En kväll åt jag faktiskt snitzel för det "måste" man göra i Tyskland men jag insåg att det måste man inte alls).

LCHF fungerar på det sättet att man behöver inte äta lika mycket mat längre för man blir fortare mätt på fett och man håller sig mätt längre på fett. Man får inga sockerdippar eftersom man inte äter några kolhydrater alltså behöver man inte mellanmålen.

Vårt matkonto har aldrig tidigare varit så lågt för numera äter vi när vi är hungriga inte hela tiden! Den här resan med en del av eskapaderna hade aldrig fungerat så bra om vi inte ätit LCHF för våran stresströskel är mycket högre nu. Blivande hade fullkomligt spårat ur redan på campingplatsen och jag hade väl fått ett sammanbrott när VISA-kortet var borta....nu har vi kunnat ta det lugnt och hantera jobbiga situationer med lugn och klokhet!! Den som säger att man blir dum i skallen av att inte äta kolhydrater har inte en aning om vad de pratar om!!!!!