Herr und Frau Dumkopf

Båtresan gick bra och vi behövde inte använda livbåtarna, det gungade knappt. Vi levde på gamla meriter eftersom vi båda är vana vid båtresor sedan vi var små...Blivande är ju finne och jag är gammal gute ;)

Sen började vår Rügenvistelse, Ni blir väl inte förvånade om jag säger att vi satt i den näst sista bilen som fick köra av båten???? Vi åkte naturligtvis direkt till Bordershop - ett rejält tilltaget plåtmagasin fullt med allehanda alkoholhaltiga drycker, säkert ett mecka för många!!! Vi hittade några flaskor att shoppa, det skulle ju bli så gott med ett glas vin när vi väl fått "vår" stuga som vi skulle hyra. Vi hade ju inte bokat något innan för från många håll hade vi fått höra att det var inga problem, det fanns gott om stugor, rum och campingplatser lediga på Rügen!! Så när klockan var halv sex så satte vi kurs mot den underbara lilla stugan som vi målat upp i vårt inre!!!!

Det är en fantastisk natur på denna ö, bokskogarna är så täta och mulligt gröna så man blir alldeles andäktig. Jag trivs ju extra bra eftersom böcker är det bästa jag vet! (Idag ska kameran fram så Ni ska få se hur underbart det ser ut!!

Rätt som det var mitt ute på landet bland åkrar och skogar så blev det helt plötsligt gatstensgator (inte kullersten) och så var man mitt i en liten by, där hittade vi ett hotell så som bra ut. Klev ur bilen och gick fram till dörren och insåg att det var ju stängt till klockan sex! Personalen fanns på gräsmattan och verkade bry sig nada om oss *hmm*

Vi fortsatte på småvägar, ibland kom vi fram ibland fick vi vända för att det i slutet av vägen stod en skylt som talade om att det var en återvändsgränd ;)

Vi letade oss runt halva Rügen för att få tag på ett rum eller en campingplats och till slut lyckades vi. Lustigt nog på den campingplats som vi tittat mest på hemifrån. Inte speciellt billigt men vid det laget var vi ganska desperata för vi hade varit vakna många timmar och kroppen började säga ifrån. I och för sig så vet jag inte vad det kostar att campa i Sverige men nog tycker jag att nästan fyrahundra kronor för en natt i eget tält är ganska mycket!!!

Vi fick en karta i vår hand över campingplatsen och när jag tittade på den så kände jag att det kunde lika gärna ha varit en karta över Shanghai för den var näst intill obegriplig!!! Till sist hittade vi det område där vår lilla plätt skulle finnas och då började regnet vräka ner, inte ett stilla sommarregn utan ett häftigt plaskregn! Nånstans började tröttheten och hopplösheten ta ut sin rätt och jag såg hur Blivande höll på att lacka ur vilket inte händer så ofta men när det händer så vill man att det ska ta slut snabbt :D Campingplatsen påminde om en kåkstad man sett på teve från Etiophia eller så. Det var presenningar över tält och eldarna lyste både här och där. "Vår" plats var dessutom belägen nere som i en gryta av sand och barr med massor av träd runtomkring

Vi åkte tillbaka till receptionen och fick våra pengar tillbaka och med ett rysande känsla av lättnad gick vi till bilen i hällregnet och körde vidare. In på hotell och pensioner och ut lika fort....fullt överallt!!!! Till sist sa jag till Blivande att nu åker vi till Bergen, som är stora staden på Rügen, och hittar ett hotell, nu får det kosta vad det vill! Vid första hotellet i Bergen blev vi upplysta om varför det var så svårt att få ett rum....tyskarnas semester började igår och alla tyskar tycker att man ska tillbringa sin semester på Rügen!!!!! Han hade inget rum att erbjuda men ringde runt till sina kolleger och vips hade vi ett rum!!! Kostade förvisso 80 euro men vid det tillfället var en säng värt nästan det dubbla ;) Vi lyckades leta oss fram till hotellet och jag kände en kort rysning när jag såg byggnaden, det såg inte allt för kul ut men....sova!!!!!! Vi gick in i byggnaden men hittade inte någon reception utan stod där som två dumhuvuden tills en annan gäst kom och hjälpte oss.....man var tvungen att öppna en stängd dörr ;) När vi kom innanför den dörren kändes det som att jag plötsligt deltog i en scen av "Allå allå emliga armén"! Det satt en mindre pigg kvinna och rökte och mannen som mötte oss såg....lite rolig ut! Lokalen var en mörk och inrökt typisk tysk bar.

Vi fick vårt rum och knatade upp två våningar i ett urtrist trapphus och kom upp i en ännu mer urtrist korridor och hittade vår dörr. Innan jag låste upp så såg jag framför mig ett sunkigt hotellrum med ett läskigt polyesteröverkast som tvättas hundra gånger för mycket så nopprorna höll ihop textilen!!!

När jag öppnade dörren förstod jag precis vad barn känner när de får ett Kinderegg.....det var helt fantastiskt! Ett härligt krämgult rum utan överkast (jag tycker att överkast på hotell är ganska äckliga ) när jag kom in i badrummet så var nästa överraskning...superfräscht!!!! All spänning släppte och vi korkade upp vinflaskan och satte oss ner och skrattade över skillnaden mellan campingplatsen vi ryser fortfarande. Utanför fönstret har en fågel kvittrat hela natten fantastiskt vackert och detta hotell är en dröm!!!

När vi kom ner till frukost i morse så fick vi se att runt hörnet fanns ett underbart uterum som öppnade sig ut mot en trädgård man inte ens kunde drömma om fanns runt denna gamla Godtemplarloge!! Tyvärr får vi inte bo kvar då det är fullt i natt så nu ska vi ge oss ut på jakt efter ny bostad.....önska oss gärna lycka till för vi ska försöka ta oss till Rostock också!!!!!!

Kommentarer
Postat av: TT

Fantastisk berättelse! :o) Jag trodde tyskarna hade tidigare semester men nu vet ni då till nästa gång.

Postat av: Lasse

Hoppas att ni får det kul i Rostock. Besök gärna Heiligedamm ( en gammal kurort ), Bad Doberan ( en hälig liten stad med ångtåget Molly )och Warnemünde.

2011-07-19 @ 09:49:45
Postat av: Ingrid

Hoppas att fortsättningen går lite smidigare, men det blev ju ett kul inlägg, din beskrivning av era vedermödor.



Lycka till!

Kram Ingrid

2011-07-19 @ 11:04:00
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gun

Hahahaha, vad roligt berättat, skönt att hotellet var så bra! :)

2011-07-19 @ 20:45:13
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Cattis

skrattar så jag kvider...

2011-07-19 @ 21:43:57
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: Bodypalace

:D

2011-07-19 @ 22:11:09
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Micke

Haha, inte lätt med boende nä.. Hoppas det gick bättre nästa natt.

2011-07-20 @ 16:13:48
URL: http://kludd.se
Postat av: Ama de casa

Vilken härlig överraskning att rummet var så fint :-)



Ja, inte är det billigt att campa. Sista natten på vår semester valde vi att ta ett hotellrum inklusive frukost för 50 euro. Det var fint (men med en Fawlty Towers-personal). Vi hade utsikt över campingen vi hade tänkt ta - där kostade det 52 euro för en natt...

2011-07-25 @ 10:21:40
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback