Stockholm i mitt hjärta!

När jag var liten och bodde på Gotland så var det ett riktigt äventyr när man skulle få åka till Stockholm. Jag minns speciellt ett tillfälle, jag tror att jag gick i trean eller fyran. Jag vet att det var samma år som Cliff Richard vann melodifestivalen med Power to all my friends (eller nåt liknande) av nån anledning så den som vill kan ju googla och ta reda på det.

Min mamma skulle på nån kurs eller konferens till Stockholm och Moster skulle följa med och på julen avslöjades att jag också skulle få följa med. Mormor hade sytt en röd helklockad sammetskjol, jag tror bestämt det är det vackraste plagg jag någonsin ägt, jag ser den fortfarande klart och tydligt framför mig. Till det skulle jag ha en bussarongliknande blus i vitt med broderier på som Moster köpt till mig.
 
Vi skulle gå på teater och det var anlednignen till att jag fick så fina kläder, vi skulle gå på Folkan och se på musikalen Annie. I huvudrollen var det en liten flicka som hette Pernilla Wahlgren och jag minns att jag allt var lite avundsjuk på henne som fick stå på scenen. Idag är jag inte lika betagen i henne som jag var då.Nu har jag gjort lite egen googling och insett att minnena blandats ihop lite Pernilla Wahlgren var fel men Cliff Richards var rätt. Annie var något senare så antagligen var det en Kardemumma-revy vi var och tittade på!!



Vi bodde givetvis på hotell och inte vilket hotell som helst utan på Hotel Reisen som jag idag har förstått är ett ganska exklusivt hotell. Blivande och jag promenerade utanför det i december när vi senast var i Stockholm
och nog ser det lite lyxigt ut!!



Idag bor jag endast 50 minuter med tåg från Stockholm men åker mycket sällan dit vilket jag kan tycka är synd för vi har nog en av de vackraste huvudstäderna i världen. En stad som rymmer massor av natur men också massor med underbara museum. Waldemarsudde får man inte glömma när man besöker Stockholm inte heller Hallwylska bör glömmas bort.



Shopping kan man ju ägna sig åt också även om det inte är nåt som står högt på listan för min del om man bortser från bokshopping då förstås, jag kan omöjligt besöka Stockholm utan att göra ett besök på Drottninggatans Bok och Bild.



Det är alltid bra att göra lite research innan man åker nånstans och då rä det bra att det dyker upp lite nya sidor där man kan hitta information.
Här kommer ett tips om information om Stockholm och naturligtvis kan man hitta det på fler ställen!!

Kommentarer
Postat av: Pia

Tänk att vissa minnen är så där glasklara!!! Du hördes se väldigt fin ut i de där kläderna.. :)

För mig var det lite samma sak, men då var det inte stora huvudstaden som gällde utan det större samhället(Gällivare) 6 mil från byn. Vi kanske åkte in en gång i mån/varannan månad. Då tittade vi i klädaffärer, besökte Lantmännen(!) och mina föräldrar köpte alltid en Budapeststubbe med sig hem. Jag känner LYCKA i kroppen varje gång jag ser eller äter en bit av det bakverket! :) För resorna var så roliga, något annorlunda..

Postat av: TT

Jadu, man har då minnen. Tänk att man minns kläder så himla bra!

Jag har Cliff-singeln, älskade den låten. :o)

Är sällan i Stockholm numera och det beror väl på att syrran som bodde där dog 2003.

Känns inte som samma greja att åka upp och shoppa eller bara vara där.

Men i vår ska jag dit i alla fall med svärsonens mamma, det ska bli skoj!

2012-03-11 @ 22:13:31
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback