Lönsam söndag

Jag har länge gått och funderat på för- och nackdelar med fast telefoni (IP-telefoni från Bredbandsbolaget) och för ett år sen kom vi fram till att så länge Dotra bodde hemma så skulle vi nog ha den kvar då det sällan fanns pengar på hennes kontantkort till hennes mobiltelefon. Under sommarhalvåret ville vi ju att hon skulle kunna kontakta oss när vi var i torpet.

Under hösten valde hon att köpa ny telefon med abonnemang och då försvann ju det argumentet. Jag började då fundera på vilka det var som ringde oss på den fasta telefonen och kom fram till att de flesta som ringde var telefonförsäljare och sen var det två till, Exmannen och Bästa vännen. Att ha en fast telefon för dessa kändes helt onödigt. Försäljarna slipper man gärna och Exmannen och Bästa Vännen kan vi nog lära att ringa på mobilen ;)

Sista veckorna har det gått en reklam från Telenor på teve om portabelt internet och det väckte mitt intresse. Idag har vi en fast uppkoppling från Bredbandsbolaget här i stan och ett mobilt internet som fungerar sisådär i torpet (troligtvis på grund av att den lilla stickan är slutkörd). Det portabla skulle kosta 349 kronor per månad vilket skulle bli lite billigare än det vi har idag.

I söndags morse tog jag tag i saken och kollade de senaste fakturorna från Bredbandsbolaget och insåg snart att vi kastade bort massor av pengar, på den sista fakturan hade vi ringt fem samtal och det hade kostat oss 125 kronor!!!! Alltså 25 kronor per samtal, det är inte billig telefoni!! Det blir alltså 1500 kronor på ett år, det kan jag ringa mycket för på den mobil jag ändå har!

Sagt och gjort, i söndags ringde jag Bredbandsbolaget för att säga upp våra abonnemang hos dom för att byta ut till det portabla hos Telenor.

Naturligtvis försökte den trevliga killen att få oss att behålla alltihop men vi hade bestämt oss och då kom ett erbjudande.....Bredbandsbolaget kunde erbjuda exakt samma portabla erbjudande men 100 kronor billigare per månad! Jag slog till!!

Nu betalar vi alltså 249:- per månad för ett portabelt bredband som fungerar utmärkt kan jag berätta för det kom igår och det var nästa lika enkelt att installera som de säger på teve-reklamen och vi kan koppla upp tio enheter på routern. 

Vi slipper dessa kostnader;

Bredband 329:-
Telefon 125:-
Mobilt bredband 99:-

Ni får själva räkna ut hur mycket pengar vi sparar på ett år men det är mycket pengar....så i helgen åker vi och köper en ny teve till vardagsrummet så jag får en teve att titta på i sovrummet :)



För Er som brukar ringa på den fasta telefonen så får Ni lära Er att ringa på mobilen från och med den första april!!!


Kommentarer
Postat av: Gun

Vad skönt att göra sig av med onödiga kostnader. Vi funderar också på att säga upp fasta telefonen (som också är IP-telefoni), men har inte tagit tag i det än.

Postat av: Anonym

Hos telenor kunde du haft kvar hemtelefonen och portabelt bredband för 249

2012-03-18 @ 21:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback