Kalla mig INTE dum och lurad!

Det pågår något märkligt i samhället just nu, nåt som jag inte förstår. Den här veckan har man verkligen gått in för att fördumma oss LCHF-are. Det påstås lite här och där att vi skulle vara puckade som gått på den här kolhydratgrejen. Jag förstår inte....vaddå gått på?

Det sägs att
köttindustrin står bakom den här "dieten" som jag föredrar att kalla livsstil och att vi skulle ha blivit lurade....

Jag har ingen rätt att döma någon utifrån livsstilsval och jag anser nog att ingen annan har rätt att döma mig heller. Men alla har självklart rätt att ifrågasätta och undra....hur fungerar det...hur mår man...osv.

Just nu verkar det dock helt egalt att häckla oss som valt denna livsstil och jag tycker att det nästan känns lite obehagligt. Visst det har i många år varit nåt skamligt att äta mycket fett men jag trodde att samhället var mer öppet idag och tillåtande!

Nu väljer man alltså att dra in miljön i LCHF-diskussionen och att undersöka detta är naturligtvis på sin plats. Vi ska självklart vara kritiska och se vad som händer med vår miljö, det har jag inget att invända emot. Måste väl också tillägga att jag är ganska okunnig vad det gäller växthuseffekten men när jag läser på medan jag skriver detta inlägg så inser jag att nåt är fel i debatten.

Det är inte bara betesdjur som som släpper ut metangas när de andas utan alla risodlingar släpper ut lika mycket!!! Det blir lite spännande här känner jag för såvitt jag vet (utan att raljera) så innehåller ris en massa kolhydrater och det undviker vi LCHF-are att äta medan det finns en stor del av världens människor som kanske bara äter ris. Här kan Ni välja att missförstå mig men det får stå för Er!! HÄR finns intressant läsning.

Jag tror aldrig att vi LCHF-are kommer att bli lika många som risätarna! Jag tror att vi alla, oavsett livstil, är lika skyldiga till växthusgaserna och värst är bilarna. Det är där vi måste lägga vår energi på att minska bilkörningen men hur ska det gå till när vi har stora länder som ganska nyligen fått ekonomisk möjlighet att skaffa bilar. Jag citerar text från länken ovan.

"När en ökad del av befolkningen i länder som Kina och Indien nu börjar leva en västerländsk livsstil blir situationen ohållbar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kommer enbart Kina att ha 1,1 miljarder bilar om 25 år. I dag finns totalt 0,8 miljarder bilar i hela världen."

Jag tror att vi väljer att sila mygg och svälja kameler i den här diskussionen huruvida fett påverkar klimatet!!!

Nu kliver jag ner i sandlådan själv, för jag måste ifrågasätta nåt annat!! Hela denna light-industri som är enorm, påverkar inte den klimatet?? För det måste ju tillverkas saker som får lightgrädden att bli tjock som vanlig grädde men innehålla 36% mindre fett och allt sockerliknande som produceras. Det är inte utan att jag tycker det är lite skrämmande för det är mer acceptabelt, för alla ska ju vara så smala och vackra på utsidan men vi vet inget om insidag med alla dessa "låtsas"-produkter....lika lite som vi vet den långsiktiga effekten av LCHF, det ska naturligtvis påpekas.

Så länge jag mår bra, vilket jag gör, så kommer jag att fortsätta att leva LCHF-liv. Jag vet att jag stoppar i mig rena saker utan tillsatser och jag vet att vågen ständigt minskar...vad mer kan jag begära???

Jo, att andra inte kallar mig dum och lurad!
 


Kommentarer
Postat av: Svorskan

Kunde inte sagt det bättre själv. ;) Och sen är ju frågan om de som väljer att äta LCHF och äta kött, om de inte hade ätit kött annars? Jag äter inte mer kött nu än tidigare, jag äter bara mer fett. Dvs att jag slänger inte fettranden på kotletten och jag tror och hoppas att köttindustrin efterhand låter bli att slänga fett och låter det sitta kvar på det man köper. Jag förstår inte hur det går åt MER kött, att det är FLER djur som behöver fodras och slaktas. Som sagt, JAG äter inte mer kött - bara mer fett. Med LCHF har jag blivit mer miljövänlig, jag utnyttjar mer av djuren och samtidigt låter jag bli frukt och rätt mycket grönsaker. Jag kan inte komma på att jag förbrukar mer av något (bortsett från fett som från början borde sitta på köttet jag äter av och alltid har ätit av ), jag förbrukar ju MINDRE.



Jag har också funderat på andra saker du nämner. Och en annan sak, en "äkta" LCHFare handlar råvaror och i första hand utan tillsatsämnen och KRAV-märkta och ekologiska.



Jag vill påstå att jag aldrig har gjort så mycket för naturen och miljön genom vad jag äter som jag gör nu.

Postat av: Ingrid

Jag envisas ju med att tycka att alla de där olika dieterna vare sig de heter LCHF, ABS, Flygvärdinnedieten, GI-metoden, Atkinsmetoden, Rikshospitalets diet t ex, är förkastliga.



Man ska äta en omväxlande kost som innehåller alla näringsämnen kroppen behöver och inte utesluta vare sig den ena eller den andra. Vi människor är ju allätare!



Men sen är det ju så, att var och en blir salig på sin tro och ingen ska behöva känna att man blir kallad dum eller lurad. Fortsätt du med LCHF om du känner att du mår bra av det.



För övrigt är Rikshospitalets diet den enda jag har provat på och den är helt vansinnigt dum, men kul att följa. Jag har gjort den i två omgångar, för många år sedan.



Här tänkte jag klistra in en länk till den, men det går ju inte att göra det här hos dig, så vill du kolla på den får du leta upp den själv.

2011-09-04 @ 12:35:26
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gun

Jag håller med dig, tror inte heller det är sämre för miljön att äta kött än ris.. Jag får också försvara LCHF:are hela tiden, och då följer jag inte ens LCHF, men känner många som mår så väldigt mycket bättre (bättre värden, mindre värk, kunnat sluta medicinera osv) sedan de började med den livsstil som LCHF innebär. De som är mest kritiska är ofta de som inte ens vet vad det handlar om. Många tror till exempel helt felaktigt att man inte får i sig alla näringsämnen kroppen behöver genom den kosten och att man bara äter fett. Att jämföra LCHF med flygvärdinnedieten eller någon annan vansinnig och farlig bantningsmetod är helt fel. LCHF är ingen bantningskur.

2011-09-04 @ 13:20:11
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Pia

Respekt borde vara ledordet.. Respekt för vilken metod man än väljer.



Jag har själv kört GI och vet att det fungerar. Det jag däremot kan vara lite rädd för just när det gäller de kolhydratfria dieterna är de långsiktiga effekterna. Hur påverkar det innanmätet..



Men detsamma gäller alla light-produkter som är sockerfria och innehåller fejkade saker.. Hur påverkar det kroppen i längden?



Ibland är det inte lätt att leva! :)

2011-09-04 @ 14:54:32
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Guggelutt

Heja Kisselisa!!!

2011-09-04 @ 22:02:25
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback