Catfight!

Nej, inte på jobbet men varje dag här hemma på gården!!

Jag hävdar med det bestämdaste att har man katt i stan så ska den katten vara innekatt! Våra städer är inte lämpade för att ha utekatter i. Varje dag blir en av gårdens katter påhoppade av en katt från granngården och de slåss så tussarna ryker och skriken ekar mellan husen. Senast igår hände detta på eftermiddagen och det som förvånade mig var att matte till den ena katten gick ut på balkongen och tittade på utan att agera!! Hon gick inte ens ut och släppte in katten trots att den satt bra länge utanför porten och skakade.

Tycker man att katter inte ska vara innekatter bör man avstå från att ha katt helt och hållet för det är inte bara andra katter som utgör en fara för de små utan staden rymmer många faror. Bilar och inte minst andra människor!

Våra katter är innekatter när vi bor i lägenheten och utekatter när vi är på landet och de har inga problem med det och så har det varit i nio somrar nu. Det händer ju att det ibland dyker upp nåt djur som Kajsa måste jaga iväg eller kanske rent av slåss litegrann med...hon går också under namnet Jansboskräcken därute!!! Ja, Ni kanske minns när hon spöade upp räven i början på sommaren :D Förra sommaren var en riktig jobbig sommar för Kajsa för då var hon i slagsmål med för oss helt okända djur men mården skulle kunna vara en motståndare hursomhelst så har hon sedan dess ett jack i örat.

För mig är det helt självklart att försöka sära på slagskämparna eller åtminstone störa dom så gott det går därför blev jag mycket förvånad när grannen bara stod som passiv åskådare på balkongen igår.

I vår familj har katterna lika självklar plats som vi människor, ibland lite mer...för mycket kanske men de har inte valt oss utan vi har valt dem och då ska vi ta hand om dem!!!

Just nu sitter jag och fryser för Lisa vill ligga på balkongen och sova, på nätterna är det trångt i sängen för Kajsa måste ligga vid våra fötter och F-N ta oss om vi försöker puffa undan henne....då kan man lätt räkna med antingen tio klor i foten eller 30 tänder...man vet aldrig!!! Hon är världens snällaste katt så det är inte av elakhet hon gör så utan för att försvara sin säng!!!

Om sängen är obäddad när Ni kommer hit så beror det på att Lisa låg där på morgonen....inte kan man störa en katts skönhetssömn?

Kort sagt.....det är inte vi som bestämmer i den här familjen!!!!



Måste bara ge Er en till för det här skulle lätta kunna vara Kajsa och jag!!!




Precis när jag skulle publicera så kom Kajsa och hoppade upp så nu ska jag gå och rensa näsan från henne ;)

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Det vet du väl att det inte är vi som har katter, det är katterna som har oss och i nåder accepterar oss med alla våra fel och brister.



Jag kan rekommendera Doris Lessings bok "Om Katter"!

Postat av: krulli

Det är smma hos mig, här är det katten som bestämmer Och om hon ligger på den delen av min säng gär jag brukar ligga så får jag flytta på mig, eller ligga vid sidan. Inget snack!

2011-09-23 @ 02:38:01
URL: http://krulli.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback