Sovrummet, är det privat???

Vilket fantastiskt sätt att fira den nioåriga förlovningsdagen på...plocka svamp!!!!

Som jag skrev så klädde jag mig och gick sen ut och letade upp Blivande som verkade ha fastnat i skogen, blev ju lite orolig att vargen eller räven tagit honom ;) Vi har alltså varg på riktigt runt hörnet och i början på juli blev en varg påkörd bara en dryg kilometer från farstudörren! Räv vet Ni ju att vi har men efter att Kajsa spöade upp den i våras så har jag inte sett skymten av den :P

Jag hittade honom med rumpan upp i luften plockandes svamp i massor! Jag hjälpte honom att plocka "rent" i vår närmaste skog och sen gick vi hem och la det på köksbordet.

Väl framme i den skog som var vårt egentliga mål så hittade vi några stycken här och där och lite misströstan kändes måste jag erkänna. Men vi fortsatte för om inte annat så var det en härlig skogsdag. I den här skogen finns ett område som är som en egen skog, första åren gick jag inte ens in i den för den...signalerar nåt oroväckande men framförallt luktar det älg!!! Vi tror att det är älgens sovrum och det är ju ett rätt privat rum!Tidigare i augusti så var vi där och skulle kolla svampläget och när jag var på väg in i den lite mera snåriga skogen brakade det till och jag la benen på nacken och sprang mot Blivande som i sin tur gjorde likadant, fast han sprang ju mot vägen förstås!! Sen började vi skratta så tårarna sprutade...för vilket djur det än var så skulle vi inte ha haft en chans att springa ifrån det om det ville "fånga" oss men så stark är känslan när man går in i denna skog, nerverna är på helspänn!!

Igår kändes det nästan ingenting så jag tog mod till mig och letade mig in i skogen, som är en ungskog, och där stod dom...överallt!!! Jag plockade och plockade i min jacka, korgen bär alltid den store och starke Blivande, det var så mycket så jag hade inte ens tid att meddela mig med mitt sällskap. När jag plockat allt jag såg just i den dungen var jag tvungen att leta upp Blivande för att tömma jackknytet som då vägde säkert ett par kilo!! Sen gick jag inte tillbaka till just den delen av skogen, nånstans får man ju dra gränsen för sina hjälteinsatser ;) Vi fortsatte att gå i resten av skogen och tio över tolv kom vi överens om att det var dags att vända. Den bit som tar tio minuter att gå normalt tog en timme och fyrtio minuter!!!!! Hela skogen lyste lite överdrivet gul av kantareller!!

Vi gick bara och fnissade för det var så häftigt! Vi brukar ju plocka ganska mycket svamp varje höst men denna går nog utöver det mesta, aldrig någonsin har jag plockat så mycket!!! När vi kom till stan vägde jag in nästan sex kilo svamp och gjorde en uträkning på hur många liter korgen rymmer....drygt nitton liter!!!!

Sen satt vi och rensade den medan vi tittade på en film och när vi var klara så såg grytan ut så här...



Grytan rymmer tio liter!!! Idag på morgonen har jag stoppat ner svampen i påsar och in i frysen...tio påsar till vintern och fortsätter det så här så ska jag nog kunna infria ett löfte om en kylväska på en trapp någonstans i Skåne i oktober!!!!

Kommentarer
Postat av: Husfrun

Men oj vad svamp! Härliga grejer :)

Själv är jag rätt skeptisk till djup skog, fast jag tänker mer på mördare som lufsar runt där, inte på farliga rovdjur ;) (jodå, mördare håller till i skogen).

Postat av: Gun

Men åhhhh, vad underbart! Vi har ett trattkantarellställe där vi plockar nästan varje år, men gula kantareller har vi inte lyckats hitta ordentligt någon gång.

2011-08-29 @ 15:31:18
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Husfrun

Sv. usch, nu har jag googlat. Vilka otrevligheter. Men visst är det så, att mördarna smyger omkring i den mörkaste skog. Skäms.

2011-08-29 @ 17:23:30
URL: http://villafreja.blogspot.com
Postat av: Diana

Vilket himmelrike ni bor vid! Det är ju nästan värt alla farliga djur... När du är i skåne, svänger du in om mig och lämnar av lite? Vi var ute på Hallandsåsen och letade förra helgen men kammade noll...

2011-08-29 @ 21:20:07
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Wow! Vad med kantareller - vilken lyx!

:-)

2011-08-31 @ 17:29:45
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback