Engsö slott



I måndags gjorde vi ytterligare en utflykt och vi styrde kosan mot Ängsö och Engsö slott. Det här är en plats som ligger mig varmt om hjärtat, det är som att förflytta sig till en annan plats ungeför som de flesta brukar säga om att komma till Gotland. Naturen på Ängsö är speciell och vissa av platserna påminner en hel del om den gotländska naturen, kanske är det en av anledningarna till att jag blir varm i kroppen när jag kommer dit men också för att det bor så många underbara människor därute. Under många år bodde jag i omedelbar närhet till ön och fann vänner för livet bland öborna....kanske har öbor en speciell karaktär?

Här är ett collage med bilder av interiören från slottet



Att det spökar på slottet är väl känt och det är till och med dokumenterat av sk ghostbusters från Amerika!! Jag har själv haft upplevelser i trädgårdsflygeln men det tar vi en annan gång för nu var det slottet som besöktes.

 

Utsikt från övre våningen.

Ni minns kanske att Ungsonen åkte i fängelse förra veckan? Här får han prova på att gå ner i fängelsehålan på Engsö slott tillsammans med Blivande....behöver jag säga att de kom ut snabbt innan vi hann låsa?



Naturligtvis drack vi kaffe och det kaffet går inte av för hackor, faktiskt det godaste kaffet vi fått under våra utflykter! Tyvärr glömde jag att ta foton på fikabrödet men jag rekommenderar verkligen Engsötårtan!! Men muggarna fick äran att komma på foto och jag tycker det är ett utmärkt val att ha muggar med slottet på!

  En plats att vila på! 

Det finns många sägner om slottet och här är bland annat kedjan som det spelades tärning om med djävulen. Läs gärna mer HÄR om olika historier som sägs ha utspelats på slottet. Där finns också fler bilder som är trevliga att titta på.



Som vanligt kan man klicka på de små bilderna och de blir större!!!


Kommentarer
Postat av: Gun

Vad spännande! Jag vill höra mer om spökerierna! :D

Postat av: Diana

Bilderna innifrån slottet var jätte fina, där hade jag gärna gått runt och drömt mig bort!

2010-07-28 @ 16:16:02
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Vicke

det var fina bider, du har det bra ser jag

2010-07-28 @ 20:36:27
URL: http://vickesblogg.bloggplatsen.se/
Postat av: Karin

Sprang ni inte på Brita ?

Var det henne du träffade i trädgårdsflygeln förut kanske ?

Jag har för mig att det ska finnas något träd som det är något konstigt med där i slottsträdgården, men det står det ju inget om på sidan om Engsö...

Har jag blandat ihop det med något annat ställe kanske ? - Så kan det vara... :D

Nu är jag trött och ska i säng.

Det har blivit dålit med blogglivet de senaste dagarna, och det finns väl risk för att det inte riktigt blir som det varit med det om det fortsätter med jobbtillfällen, men det känns onekligen bra att få lite pengar i plånboken ! - Även om det inte är några fantasilöner kommunen betalar. :)

2010-07-28 @ 22:13:48
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback