Bysen...

...det är gotlands landskapspöke! Bysen lär vara människor som nån gång begått ett brott och därmed är dömda att vandra på jorden i all evighet. En grå liten gubbe som inte ser så mycket ut för världen som helst håller till i skogen. Han är inte elak men jädrar anamma vad han är full i F-N och ställer till en hel del förtret för skogsarbetarna, bland annat kan han lägga sig ner i skogen och se ut som en liten tuva eller stubbe och välta hela timmerlass....en riktig busgubbe med andra ord! Han kan också förvränga synen på en när man går i skogen så man går vilse men...då är det bara att vända tröjan ut- och in så löser man det problemet! Men, han värnar också starkt om skog och natur!


När kvällen väl kom till vårt hem som ramlade jag bara ner vid datorn och skulle surfa lite och det vet Ni väl hur det brukar sluta? Nå, efter mycket konstigt surfande hit och dit så hamnade jag på sidan som bilden ovan länkar till. Jag kommer från Hogräns socken på mellersta Gotland och om Ni lyssnar på mannen som talar så vet Ni ju precis hur min dialekt låter...eller inte!!!!!


Kommentarer
Postat av: Anna

Nja då har jag inte planerat in något. Men jag antar att jag har gjort det nu? :)

Postat av: janne

Det är nog samma som kallas "Myling" i Uppland

2010-01-13 @ 19:57:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback