Elisabeth

Idag vill jag gratulera alla som heter Elisabeth och det inkluderar också mig själv!!

Jag döptes en gång i världen till Elisabeth men har just aldrig kallats för det. Min morfar kallade mig för Fia-Lotta när jag var liten och hur lätt är det för en ettåring att säga Elisabeth? Jag började alltså kalla mig för Ia och på den vägen är det. Enda gången jag blivit kallad Elisabeth var när mina föräldrar ville betona att nu är det allvar...så för mig är Elisabeth ett namn man står i givakt till. När namnlagen förändrades i början på 80-talet så var jag nog den första att knacka på dörren till Patent-och registreringsverket för att få lägga till det namn jag använde som mitt.....Ia.

Vill dock betona att jag gillar namnet Elisabeth även om jag själv inte kan identifiera mig med det.

Svensktoppen och jag är lika gamla dvs vi såg dagens ljus båda två under året 1962 jag var dock lite tidigare på banan eftersom jag föddes i april och svensktoppen hade premiär den 13:e oktober. Då hamnade den här melodin på andra plats i den allra första listan.



Naturligtvis finns den skivan i min skivsamling och jag gissar att jag fick den av min moster i julklapp det året!

I helgen fick jag en kombinerad namnsdagspresent och julklapp och alla möjliga presenter av samma moster. Den förtjänar verkligen lite uppmärksamhet för den är underbar och jag har trånat efter den länge. Jag hade tänkt ge den till Blivande Maken i julklapp men han får nåt annat!



150 fåglar samlade i samma bok med fantastiska bilder och beskrivningar....den är en njutning att bläddra i!



Som om inte bilderna vore nog så kan man lyssna på alla fåglar också....den är helt otrolig!!!! Till och med katterna i familjen uppskattade denna gåva...så ett stort tack till moster!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Grattis till oss idag!

Jag heter också Elisabeth och under några år på läroverket fungerade det som mitt tilltalsnamn, allt för att underlätta för lärarna för vi var två som hade nästan samman namn:

Ingrid Svanborg (det var jag) och Inger Svanborg, det blev för jobbigt för dem, så jag fick heta Elisabeth.



Ha en fin namnsdag!

Kram Ingrid

Postat av: Cattis

ja...självklart finns de en liknande koppling med mitt namn, Catharina....det används som du säger vid allvar...dock inte i vuxen ålder...då anävder jag de bara när jag ringer till myndigheter..har funderat på att byta till Cattis...men du vet..fylla i papper..krångel..

Grattis på Elisabeth dagen iallfallm för Ia har väl ingen egen dag?

Kram..

2009-11-19 @ 18:26:49
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: coolbettan

Tack för gratulationen:)

Och Grattis i efterskott till dig!

Kram

2009-11-20 @ 13:58:04
URL: http://coolbettan.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej och tack för tipset, jag har insett att en cd-skiva är en nödvändighet för att lära sig något om fåglakvitter!

2010-06-20 @ 11:30:57
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback