Grattis!

Idag fyller min lillebror 40 år och då är det väl på sin plats att gratulera! Han befinner sig på Gran Canaria och påstår att det är nästan övervärme...23 - 28 grader...helt perfekt tycker jag!!

Men å andra sidan käre bror...är det inte värmen man betalar för när man åker till Gran Canaria??



Här är han dock något yngre...lite skojigt är att jag ser på detta foto att han har min gamla t-shirt på sig som jag och mina kamrater gjorde till UNF-föreningen vi var aktiva i...Tåilu hetter vi! Nån som vet vad det betyder?

När vi nu ändå är igång med "konstiga" ord....jag vet ju att det är en och annan gotlänning som läser min blogg så nu ber jag om hjälp. Min svärmor frågade mig i lördags vad en brya är....jag vet precis men kan inte riktigt förklara för jag hävdara tt jag har aldrig sett nån sån här uppe på fastlandet! Jag tycker inte att man kan säga rakt av att det är en tjärn..men nåt ditåt är det väl!!

Vi hade en liten brye i vårt änge..ops, där kom nästa gotländska ord..ett änge är inte en äng...ett änge är mer likt en hage....nå, där åkte vi skridskor på vintern och om vi ville så kunde vi doppa oss på sommaren men...vi fick för oss att det kryllade av blodiglar där då så vi åkte nog hellre till Tofta och badade!

I skolan så åkte vi skridskor i bryen i Vall....där för övrigt en scen i filmen Jack är inspelad...tror han cyklar ner i den eller nåt..där åkte vi skridskor och det är då en större brya!

Nu har jag gjort min förklaring...nån som kan ge nåt bättre?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis till han, så gott med värme,,,,,läääängtar,,

2009-03-02 @ 12:41:29
Postat av: Nancy66

Ja, det var jag som skrev,,,hihi

2009-03-02 @ 12:42:08
Postat av: Anna

Haha ja det har du rätt i, blev så nöjd ju :)



Hälsa grattis till bror din om du pratar nå med han!

Postat av: Magga

Brye är ofta en djupgrävd brunn där man kylde ner mjölkspannen på sommaren när man mjölkade ute ofta väldigt kallt vatten.

2009-03-02 @ 18:01:12
Postat av: Gunsan

Nä men se på tusan,,Är det inte lilla Dicken jag ser där haha. Hur gammal är han på detta kort? Så minns jag absolut inte honom hehe. Du Måste hälsa honom en stor grattiskram från Gunsan :-). Det där med Gotländskan kan vara svårt ibland,,men det första är en spillkråka va? och det andra är som en vattenpöl på åkern till djur tex eller hur man nu skall förklara detta hihi. Ha en fin kväll. Kram

2009-03-02 @ 18:11:38
URL: http://gun62,bloggspace.se
Postat av: Ingrid

Tack för kommentaren hos mig!



Nu blev jag ju tvungen att se vad du fått för förslag på "brye". Jag tycker att din egen stämmer allra bäst. Grävd är de ju inte, för det är ett naturligt vattenställe, men det är klart att om djuren gick där och drack så rensades den på somrarna för att inte sina. Och visst har man varit med om att åka skridskor på en brye.



/Ingrid

2009-03-02 @ 19:41:09
URL: http://dagbok.stenstugu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback