Första kurstillfället

Det har nu gått några dagar efter att jag träffade "min kurs" första gången.

Det var ett speciellt möte som jag nog kommer att bära med mig under lång tid. Jag har ju tidigare stått i pedagogens skor men denna gång var det annorlunda. Framför mig hade jag nio personer som satt där helt frivilligt vilket jag ju inte varit med om tidigare utan då har jag stått framför en skolklass där läraren bestämt att jag skulle komma.

Gruppen hade setts vid tre tillfällen tidigare så med andra ord var det fjärde gången för deras del. Som jag skrivit tidigare hade jag inte gjort upp nån direkt plan för hur dagen skulle se ut och det är jag mycket glad för för den planen hade spräckts.

Det är lätt att glömma att man själv varit nybörjare vid datorn och ta en massa saker för givet. Här var det bara att börja från början, hur hanterar man datormusen, vad är en internetadress osv....sånt som vi egentligen aldrig reflekterar över när vi sätter oss vid datorn.

Vi började dagen med att göra en presentation där jag berättade om vem jag var och hur min bakgrund såg ut. Hur jag kommit i kontakt med datorer osv. De fick presentera sig och berätta om de hade en mac eller en pc hemma samt om de hade tillgång till internet.

Efter det så repeterade vi lite av det som de gjort under de tidigare tre gångerna som varit före jul. Vi tittade på olika sidor på nätet som kan vara användbara.

Efter lunch visade jag några av de olika sociala medier som finns eftersom det blev diskussioner om dessa under lunchen men jag tror att det kanske får bli en egen kurs eftersom jag inte tror att alla har ett behov av dessa eller ens är intresserade. Dessutom så är det nog viktigast att få dom att känna sig hemma i internetvärlden.

Denna vecka kommer jag att göra en noggrannare planering som går ut på att alla ska skaffa sig ett eget mejlkonto och att alla ska få lära sig att mejla. Det kan tyckas att det är en smal sak att lära sig men så är det inte, var sak har sin tid!

Framöver hoppas jag hinna med att lära ut hur man betalar räkningar via internet eftersom det är nåt som efterfrågas men jag har inte kommit på ännu hur det ska gå till rent praktiskt för bankkonton är privata och det kanske man inte vill skylta med på en kurs. Så är det nån som har nåt tips emottages detta tacksamt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0