Min tredje lunga



Jag sitter i det gamla torpet från 1800-talet vid min nyinredda skrivplats och lyssnar på de ljud som tränger in genom de tjocka rödmålade träväggarna. Det är ljud som finns överallt men som blir så mycket tydligare här på landet. Jag tittar ut genom det tredelade fönstret framför mig, jag tänker de borde både målas och putsas. Innanför fönstret har jag sällskap av ett par surrande stora svarta flugor som jag funderar på om jag brutalt ska slå ihjäl med den gamla flugsmällan i rotting som vi hittade på en loppmarknad för några år sen eller om jag ska vara den djurvän jag gärna utger mig för att vara och bära ut dem istället.


Fåglarna kvittrar för fullt trots att det sägs att de slutar att sjunga när midsommaren är över, det verkar inte våra fågelvänner ha hört. Sädesärlan sitter på den slitna men fullt fungerande trädgårdsstolen och tittar mig rakt in i ögonen medan han ivrigt på sädesärlors vis vippar på stjärten. Vinden susar sakta genom den öppna blåmålade ytterdörren, jag hör hur den sakta sveper genom de nästan hundraåriga talltopparna som skyddar mig från insyn. Ute på det gigantiska sädesfältet ser jag några rådjur som avvaktande och trevande försöker ta sig till säkrare mark.


Den långhåriga skogkatten Lisa skymtar jag i syrenbersån, kanske var det just henne den vippande sädesärlan ville göra mig uppmärksam på. Det är trots allt bara ett par veckor sedan hon decimerade deras barnaskara.


Långt borta, bakom de skyddande tallarna hör jag bilar passera. Jag tittar på klockan och tänker att de är nog på väg hem från sina jobb. Hem till sina familjer, hem till nästa arbetspass.


Själv andas jag, jag andas i och med min tredje lunga.


Här i denna oas finns inga brummande fläktsystem som ibland ger mig känslan av att befinna mig på en ständig ålandskryssning, inga störande grannar av mänsklig art. Jag slipper höra när grannen går och gör sitt sista toalettbesök för dagen. Inte heller behöver jag höra när grannen kommer hem lite glad i hatten från krogen med en dieseltaxi. Jag slipper höra hur grannkillen sitter vid datorn framför sin öppna franska balkongdörr och chattar med sina vänner på msn...pling, plong, pling, plong.


Nej, härute kan jag bara njuta av att se alla fåglar och blommor när jag själv gör ett besök på hemlighuset fyrtio meter från torpet. Vid nåt tillfälle har jag blivit iakttagen av Mickel Räv när jag suttit med dassdörren på vid gavel.  Det enda som brummar här är den elektriska pumpen som pumpar upp vattnet jag behöver till mitt morgonkaffe. Jag får vakna hastigt och brutalt av en dusch i den mycket kalla vattnet direkt från pumpen på gården. Jag behöver aldrig oroa mig för att någon ska se när jag kliver ut iförd endast evadräkten.


Här kan jag andas, andas i och med min tredje lunga.

copyright Kajsalisa

Kommentarer
Postat av: ingmarie

Låter som om ditt torp är ett paradis. Så skulle jag också vilja ha det om jag bodde i en stad till vardags. Jag trivs i mitt lilla torp på 5 rum o kök och en enormt stor trädgård. Hoppas det går bra på din skrivar kurs...kram

2009-06-25 @ 09:24:08
URL: http://mimmiros.blogg.se/
Postat av: ingmarie

Jag skrev här men det kom inte in, varför vet jag inte, låter härligt med ditt torp måste jag säga....

2009-06-25 @ 09:26:27
URL: http://mimmiros.blogg.se/
Postat av: Cattis

eftersom jag haft lyckan att få besöka torpet så som du skrev så såg jag precis vad du menade...klockrent..min granne spelar pingis på datorn...de har fått till det ljudet exakt..me dont like..behöver nog ett torp..visst??? övertyga mig mera...återkommer mer än gärna till nya bloggen..kram..

2009-06-25 @ 10:24:00
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ett extra andnings hål är inte dumt att ha.

Det verkar såå skönt hos dig, att kunna gå så fritt utan att behöva tänka på några sura grannar som har synpunkter på vad man gör och inte gör.

visst kommer jag tillbaka och läser vad du hittar på.

Kram INgrid

2009-06-25 @ 17:22:04
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Tina

Tycker om den där texten, den ger verkligen en harminisk känsla :) Fortsätt skriv!



Kram Kurskamrat ;)

2009-06-25 @ 20:09:33
Postat av: Tina

Harmonisk*

2009-06-25 @ 20:10:12
Postat av: Pia

Så vackert du skriver, det kändes som om jag oxå var där!! Hit kommer jag tillbaka!

Kram vännen!

2009-06-25 @ 20:11:27
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Unika

Härligt skrivet! Både miljön, lugnet, atmosfären och dina tankar är jättebra beskrivet. Jag saknar bara det avlutade gamla skrivbordet med en vit spetsduk och en kanna med blommor på i ena hörnet och pinnstolen du sitter på. :)

2009-06-26 @ 09:09:54
URL: http://mammajag.blogspot.com
Postat av: Malin Öhman

Både vackert och tänkvärt! Skickar en sommarkram till dej! =)

2009-06-26 @ 23:16:35
Postat av: Ingela

Med stor glädje finner jag din underbara text om torpet i en blogg. Fortsätt att dela med dig, för det är för bra att ligga kvar i byrålådan. Kram

2009-06-27 @ 10:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0