Sista träffen!


Att ha en kurs med pensionärer är ganska speciellt för framför sig har man en otrolig kunskapsbank. Det är människor som har mer liv bakom sig än framför och alla har en massa erfarenhet som man själv inte har och det måste man respektera!

För oss som hållit på med datorer en längre tid och faktiskt upplever mycket som självklart så är det en utmaning. Vi beställer kläder på Ellos utan att blinka, vi betalar våra räkningar på internet utan att ens fundera på varför vi gör det!!! Så är det inte för den äldre generationen, de litar inte på tekniken på samma sätt som vi gör och det är bra tycker jag!!!

Men just detta gör att det blir en utmaning att genomföra denna kurs...men jag gillar utmaningar!! Jag vill få dom att lita på tekniken men att ändå fortsätta att vara kritiska.

Till idag hade jag gjort en Power-point för att visa hur man betalar räkningar via Swedbank och Nordea ( det var de två banker som användes i gruppen så tro inte att det var nån favorisering ;)). Just detta med bankkonton är ju lite speciellt som jag också nämnt tidigare, vem vill skylta med sitt bankkonto offentligt?
Jag vill mest visa dom hur det ser ut, visa dom miljön så att de skulle känna igen sig när de väl ordnat sina dosor mm på sina respektive banker. Här fick jag dock en liten utmaning då jag själv jobbat så många år inom bankvärlden, att inte gå för djupt in i detaljer men ändå hjälpa dom på väg med OCR och kontonummer...jag tror jag fick en skaplig balans i det!!

Jag hoppas att jag lyckades få dom lite intresserade av detta för är det nåt internet är bra till så är det just bankaffärer. Där finns det pengar att spara!

Efter det så gick vi åter igenom detta med att mejla och bifoga filer. Några av dom hade lyckats väl hemma medan en del drabbats av hjärnsläpp men, på't igen. Jag tror att de flesta nu behärskar detta!

Efter lunch gjorde jag en sammanfattning av vad vi gjort under dessa fem träffar. Hur man hittar bloggar att läsa, hur man hittar Ellos, SVT - play, Tv3 - play, Sveriges Radio. Det senare var populärt för flera av dom upptäckte att de nu kan spara minst 24 kronor i månaden genom att skicka in melodikrysset via hemsidan. Ja, massor av såna där tips och trix som man kan ha användning för på nätet!!

När klockan närmade sig två rundade jag av och de överaskade mig med en bukett av jätteformat med tulpaner!!!!!



Att få vara IT-pedagog för den här gruppen har varit toppen och jag är så glad att jag får förnyat förtroende efter sportlovet....då kör vi tre träffar till!!!!

Idag har jag också haft en åhörare och för Er som eventuellt känner en viss oro för att ha en erfaren pedagog som sitter och studerar Er så kan jag bara lugna Er med att det är helt okej! "Hon" gjorde inte mycket väsen av sig och vid ett par tillfällen var det faktiskt riktigt positivt och bra att ha en assistent!!!

Personligen så uppskattar jag dessa besök då den kritiken kan få mig att utvecklas och bli bättre, så välkommen tillbaka!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0