När ödets stjärnor faller



av Maeve Binchy.

När jag väljer en Maeve Binchy från bokhyllan då vet jag precis vad jag får, hon är vad man kan kalla ett säkert kort.

Första halvan av boken går åt till att lära känna alla karaktärer vid namn och placera dom rent geografiskt. Ibland kan det vara lite för många namn för min hjärna men helt plötsligt sitter man där och vill inte släppa boken. Man tycker att det är okej att beställa pizza två dagar på raken bara man slipper släppa boken för nåt så trivialt som matlagning!

Det blev inte pizza för oss men jag var strategisk nog att inhandla mat som krävde minsta möjliga insats från min sida.

I den här boken får man följa två flickor från en liten bu utanför Dublin som otippat blir vänner för livet. De växer upp under 50-talet och börjar studera på universitetet och umgängeskretsen utökas. Kärleken gör entré.

Några av karaktärerna är som exotiska fjärilar och sprider både glädje och förargelse omkring sig i den katolska lilla samhället.

Trots att den händer sorgliga och tråkiga saker så mår jag så bra av att läsa den, vill veta mer, vad hände sen?

Har förstått att den filmatiserats men har inte kunnat hitta den på DVD. Nån som kan tipsa????

Kommentarer
Postat av: Trebarnsmamman

Circle of friends hette filmen. I samband med filmen släpptes även boken i typ en upplaga med den titeln också. Så böckerna före filmen hade orginaltitel, sedan blev det filmtitel och uppenbarligen trycks boken nu igen med första titeln. Boken är i alla fall superbra. Filmen är sämre, men jag gillar den också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback