Ohygieniska män?????

Rakar Du Dig under armarna? Varför gör Du det?

Den här tanken har legat och gnagt hos mig under flera år för jag tycker det är så dödligt trist att raka mig under armarna och att raka benen, jag förstår egentligen inte vitsen med det! Men...jag gör det, dock inte så ofta numera som för kanske tio år sen. Idag gjorde jag det igen för jag kände när jag var upp på jobbet i tisdags att det kändes inte bra att gå dit med orakade ben och capribyxor (eller vad det nu heter). Inte för att någon tittade extra vad jag märkte eller att någon sa nåt...utan det var mera känslan från min sida. Dessutom var några veckor sedan jag rakade mig under armarna men det löste jag genom att sätta på mig en skjorta utanpå den kortärmade klänningen ;)

Jag förstår inte varför jag reagerar så för vi är ju skapta med kroppsbehåring även om det minskat under de senaste årtusendena och alla har det!

Genom åren som jag gått och funderat på detta så har jag frågat människor runt omkring mig....och vid flera tillfällen så har jag fått till svar att det är ohygieniskt att inte raka sig....plötsligt slog det mig...

Om det är så måste ju de flesta män vara ohygieniska!!!!!


Kommentarer
Postat av: ingmarie

jag har aldrig rakat ben eller under armarna, har så lite hår och ljust så det nästan inte syns och då är det ingen ide tycker jag, men det är ju bra för dom som har mycket hårväxt att det finns rakhyvel eller vad man nu använder

2011-08-12 @ 14:25:38
Postat av: Gun

Jag har också funderat på det där, och rakar mig nästan varje dag i duschen, annars känner jag mig ofräsch.. Knäppt egentligen, och ohygieniskt är det ju verkligen inte. Att låta bli alltså.

Postat av: Majsan

En intressant fråga som jag tror många av oss ställer någon gång ibland. Själv började jag inte raka mig innan jag passerat 30. Det var som om jag då som först såg på mig själv på nya ögon vs hur världen såg på det där med kroppsbehåring.



Plötsligt fick jag för mig att jag luktade mer svett om jag inte rakade mig under armarna - det blev för visso lättare att hålla rent efter rakning. Sedan har det bara gått på i den banan. Nu har jag inget hår i vänster armhåla efter strålningen och under höger är det knappt tillväxt alls så det är sällan jag rakar mig där nu.



Mina ben har alltid varit väl håriga - utan att egentligen störa andra än mig själv. Rakning sker sällan men däremot använder jag VEET kräm ibland (funkar under armarna också) för att avlägsna det och det är för min egen skull, speciellt om somrarna. Fåfänga? Antagligen :D

2011-08-12 @ 15:36:07
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Svorskan

Nää, det handlar väl mer om kultur? I vissa kulturer anses det sexigt med kvinnlig hårväxt (varför blev inte jag född där!!! :D). Jag är fåfäng, men att raka mig orkar jag inte hålla på med. Jag epilerar (även under armarna). Då behövs det inte så ofta och det som växer ut är mer mjuka hårstrån. De första gångerna man epilerar gör det ont, men sen ger det med sig och är inte så farligt.

2011-08-12 @ 15:56:06
URL: http://svorskan.se
Postat av: krulli

Det är väl tvärtom? Håret finsn där för att skapa luft mellan tyg och hud så att vi svettas mindre. Dvs när vi rakar oss blir det risk för föer infektioner, mer svett och mer ohygieniskt?!

Rakar mig väldigt sällan, har dock tur som har vitt hår så det syns inte supertydligt, bara när det blir en tofs i armhålan eller man tror det ligger en karl i sängen! Då är det dags!

2011-08-15 @ 23:42:40
URL: http://krulli.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback