Känsligt ämne

På radion pratar de idag om att donera organ, ett ämne som är otroligt laddat för mig. I skrivande stund är jag en egoistisk människa men jag är medveten om det och jag jobbar på det!

Min familj vet att när den dagen kommer då jag inväntar på mitt sista andetag så vill jag ner i jorden hel och hållen...jag vill inte kremeras och jag vill inte att någon tar mina organ....jag vill ner hel och hållen!

Jag är fullt medveten om att jag kommer inte att behöva dom dit jag ska men jag vill ha dom med mig!

Vad grundar sig mina tankar och känslor på?

Jo, jag funderar på..ska man rädda liv till vilket pris som helst? Om man nu funderar på det onda och det goda enligt bibeln...är det enbart gott att rädda liv?

Här kan man tänka och grubbla hur länge som helst och hur man grubblar beror på vilken situation man befinner sig i. Jag är nämligen säker på att när den dagen kommer, när jag eller framförallt någon av mina nära och kära behöver ett organ så tänker jag annorlunda....då är jag beredd att släppa alla mina tankar om att INTE donera organ!

Varje gång man pratar om organdonation så känner jag att jag närmar mig ett beslut om att kanske jag kan tänka mig att släppa ifrån mig, om det nu finns nåt som går att använda...och det känns skönt för jag vill inte vara egoistiskt...men ändå funderar jag...

donationsregistret kan Du tala om vad Du vill.....jag avvaktar ett tag till.

En av anledningarna till att jag börjar vackla är att i slutet av sommaren så förlorade en av mina nära vänner sin son, en 25-årig man och nybliven pappa....hade han kunnat räddas om det funnits organ? Näe, förmodligen inte men nånstans i världen kanske det fanns en annan ung man, nybliven familjefar som kunnat räddas. En familj hade kunnat besparas denna outhärdliga sorg som det innebär att förlora ett barn, en make, en son.

Vad tänker Du?

Kommentarer
Postat av: TT

Jag donerar gärna och har anmält till registret för jag tror bara det är själen som vandrar vidare.

Jag hade med stor säkerhet inte haft någon lillebror kvar om inte han fått en ny lever efter lång sjukdom.

Postat av: Krönikören

Jag tänker som så att när jag är död så är det bra om någon annan kan ha glädje av något från min kropp. En kompis har nyligen klarat sig från leukemi tack vare en benmärgsdonation. Det är i och för sig från en levande människa, en människa som i mina ögon är en hjälte.

2010-10-19 @ 11:58:05
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Krönikören

Jag ser att du har Allers nr 37! Hoppas du har den kvar. Kan du hjälpa mig och kolla om det är en novell i som handlar om en grannkäring som försvinner?



Tack tack tack tack!



2010-10-19 @ 12:03:25
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Pia Hagman

Jag har anmält mig till Donationsregistret för många herrans år sedan! För mig är det självklart eftersom jag gärna vill ta emot ett organ om jag behöver eller om mina barn, Gud förbjude, skulle behöva det! It goes both ways, eller vad det heter!



Men jag kan förstå hur du känner också. Hade samma funderingar innan jag bestämde mig. Jag tror dessutom på ett liv efter detta och hur fasen ska man klara sig utan hjärta, njurar eller hornhinnor!! Så, efter mitt beslut, håller jag tummarna för att man liksom inte kommer att behöva dessa organ i himlen!! :o)



Det jag däremot inte vill användas till när jag dött är "medicinsk forskning". Det kan tyckas som dubbelmoral och för mig själv kvittar det, men för mina anhöriga tror jag att det skulle vara jobbigare. Att någon ska karva i mig, både här och där kontra att man plockar ut hjärtat och syr igen.



Jag tror att det är viktigt att diskutera frågan INNAN något händer. Att i chock och sorg ta ett beslut tror jag är jättesvårt. Är man då osäker på hur den döende hade tyckt, ja då tror jag att man tar det säkra före det osäkra och låter bli att donera några organ.



Bra att du tog upp det här. Ska prata med tjejerna nu när de är nästan vuxna. Vi har pratat lite om det för några år sedan då vi såg ett program om en liten kille som väntade på ett nytt hjärta.



Sorry för mitt långa "inlägg"!! ;o)

2010-10-19 @ 12:15:48
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Krönikören

Vad snäll du är! Ett par veckor åt vardera hållen om du har. "Ringer en klocka" - tror du att du har läst den? En ung ensamstående mamma, grannen som har bott utomlands, lekplats som byggs om... Det är min novell som de skrev om så hiskeligt att jag inte gick med på publicering.



Tack snälla du!

2010-10-19 @ 12:20:59
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: ingmarie

Visst kan jag tänka mig att donera , jag har bestämt mig för att brännas när jag dör, varför bränna det som fortfarande går att använda, kan vara till användning för andra. Jag har inte gott med i något doneringsregister som någon här skriver om, det får dom som är efter mig bestämma om donation av delar av min kropp

2010-10-19 @ 12:24:06
URL: http://mimmiros.blogg.se/
Postat av: Eva

Jo, jag har anmält mig till att donera.

Och jag vill kremeras. Mor & Far är oxå kremerade. Det funkar bra, kan de så kan jag!

2010-10-19 @ 12:31:55
Postat av: Ellis

Gud vad hemskt om den 25 årige mannen.



Jag är lite som du egoistisk.. Jag vet inte om jag vill skäras upp och delas runt världen omkring.. Jag vill vara hel.



Men sedan också vill jag inte begravas hel och låta massa djur äta av mig.. Jag vill nog kremeras.. Vet ej.. Jag mår dåligt att tänka på det om jag skall vara ärlig, de gör döden så verklig.

2010-10-19 @ 14:18:15
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Majsan

Precis som Du är jag inte helt på det klara med om jag vill donera (tror inte jag får numer efter cancern) Men som Du säger; när jag själv står inför faktum att något av mina barn behöver organ, då vill jag i första hand att mina eventuella organ (om jag kan donera t,ex en njure nu) skall gå till mina barn före någon okänd... och om jag behöver ett nytt hjärta? Ja, då får jag väga för- och nackdelar då.. och kanske omvärdera mina nuvarande ståndpunkter i den frågan..



Allt är inte så enkelt som många tror.. (och till skillnad från Dig, skall jag kremeras och skickas upp i en raket=fyrverkeriraket, om det är godkänt då.. jag vet att någon jobbar på att få igenom en sådan form av spridning av aska. Om det inte är klart då, så skall jag spridas i havet)

2010-10-19 @ 14:51:18
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Ama de casa

Jag har redan meddelat att dom kan ta vilka delar dom vill av mig. Först var jag lite tveksam på ögonen, dom syns ju utåt liksom. Sen kom jag på att jag nog inte behöver dom heller.

2010-10-19 @ 16:54:36
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Karin

Jag har ingen nytta av något när jag har lämnat min kropp.

Det är många år sedan jag anmälde mig och Elin till donationsregistret.

Hoppas någon kan få nytta av något i min kropp när jag lämnar in.

2010-10-22 @ 20:56:38
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback