Räntefritt!

Jag kan inte låta bli att fundera på vilket ansvar handeln har för vårt handlande! Jo, jag vet att jag är den som är mest ansvarig för min ekonomi och att det är jag som har ansvaret för att inte förköpa mig..men ändå!

Vi tittar ofta på Lyxfällan för det är intressant och ibland behöver man få små tips och framför allt varningar att inte hamna i lyxfällan. Jag blir förvånad över hur många olika krediter man kan få, inget kreditföretag verkar titta på hur mycket kredit man har utan bara om man har betalningsanmärkningar. Det är ju inte rimligt för en vanlig arbetare att ha mer kreditmöjligheter än man har i årsinkomst....ändå är det ofta så.

För en vecka sedan var det en ung tjej som inte hade nåt arbete men ändå hade ett Mastercard med en kredit på 50 000:-, men hon hade en skuld på 85 000:-...jag undrar, varför hade de inte spärrat kortet när hon gick över kreditgränsen?

Igår satt jag och läste reklamen som ramlade ner i brevlådan i lördags. Det var ett blad från SIBA där man gjorde reklam för olika saker bland annat en skrivare men scanner för ca 320 kronor, billigt tänkte jag men sen såg jag...det var om jag köpte den med 10 månaders räntefri kredit! Jag tycker det är att luras...det innebär ju att den faktiska kostnaden är 3200 kronor! Sen fanns det ju andra saker man kunde inhandla med billigare priser...men, man måste handla för 2490 kronor!!

Likadant är det med Media markt.....lägsta kreditgräns är 20 000:- vilket innebär att om Du handlar nåt för 7000 kronor så får Du en kredit på 20 000:- vilket sen innebär att Du har ett ytterligare köputrymme på 13 000 kronor.

Återigen...jag vet att jag är ytterst ansvarig för min ekonomi men nog sjutton borde även handeln ta ett visst ansvar?

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Jag håller fullständigt med dig. Vi tittar också på lyxfällan och man fullkomligt häpnar över hur folk tillåts att skuldsätta sig långt över öronen!

Postat av: Ingrid

Både handeln och alla kreditinstitut som försöker övertyga oss om hur förmånligt det är att låna pengar av dem har ett ansvar. Men tar de det? Nej jag tycker verkligen att de är dåliga på den fronten.



Köp, köp, köp - bara 198:-/mån och när man sedan läser den lilla, lilla myrtexten längst ned i sidfoten får man se att man ska betala den summan i 24 mån. Mobiltelefonbolagen är experter på just det säljknepet.



Det är inte lätt för den som är ung och oerfaren att inse vad som händer när man gör det ena köpet efter det andra där villkoren är sådana.



2010-11-01 @ 16:19:14
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Helen

Håller med............men törs inte kolla av Nokiareklamen. Det står fri frakt!

När en annan växte upp så lärde man sig pengars värde, man fick spara om man ville ha något extra!

Ha en fin kväll och var rädd om ryggen!

2010-11-01 @ 17:11:27
URL: http://blogg.amelia.se/bloggameliasecayman
Postat av: Karin

Ja, det tycker jag också.

Det är många som trillar dit och förköper sig.

Precis som i lyxfällan-exemplet så reagerar inte kreditinstituten över krediter som övertrasseras.

De hoppas ju på att tjäna så mycket mer.

Läskigt!

2010-11-01 @ 17:12:07
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: curlingmamman

Håller med,det är alldeles för lätt att låna pengar idag och man får hela tiden erbjudanden om att låna hit och dit!Ha en fin kväll!

2010-11-01 @ 19:22:15
URL: http://blogg.amelia.se/curlingmamman/
Postat av: Cattis

de där med krediter är ett gissel..om man inte har ekonomi att spara 2-300kr/månad? hur kan de komma sig att man anses ha råd med en kredit o betala en räkning varje månad på samma summa då? Dyrare saker måste man ju oftast låna till tex bil, hus lr liknande..men ibland har man ju tömt sparkontot för man varit duktig o köpt nåt kontant, sen kommer reklam med nåt skitbilligt o har man då en kredit liggandes är det nog lätt att använda den kan jag tänka..

2010-11-01 @ 19:54:16
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: Diana

Jag har handlat på kredit en gång, då läste vi igenom avtalet noga och betalade man inom 3 månader slapp man den där jäkliga räntan, så det gjorde vi. Jag förstår mig inte på människor som är så naiva och tror att de får saker "gratis". Jag menar, tar man ett lån så sitter man väl bra länge och räknar ut om man har råd att återbetala det eller ej?

Sen är det himla fult gjort av företagen, men man kan inte skylla ifrån sig utan ta sitt egenansvar!

2010-11-01 @ 19:55:11
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Gun

Jag håller med dig. Man har ett eget ansvar helt klart, men det är så lätt att falla dit när man får chansen. Det borde inte vara tillåtet att hålla på som företagen gör, med lockreklam och krediter som folk egentligen inte behöver.

2010-11-01 @ 21:52:38
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback