Idol

Vi är inte några jätteentusiaster när det gäller Idol utan föredrar att bänka oss framför Diggiloo nästa vecka På spåret på fredagskvällarna men det går ju ändå inte att värja sig mot programmet Idol och musikintresserade är vi. På litet avstånd har vi följt idolerna på deras väg mot Globen och nu är det ju bara de riktigt stora stjärnorna kvar...det börjar bli riktigt tufft. Nu kan jag inte längre bara säga Heja Olle för att han kommer från Gotland, det är inte längre mitt gotländska hjärta som styr! ( Själv är jag en ivrig påhejare av Linnea)

Igår blev jag mycket besviken när jag läste tidningarna,
Jay torskade i ett drogtest i går!

Varför blir jag besviken? Ja, för det första blir jag naturligtvis besviken på Jay som under hösten berättat flitigt om sitt brokiga förflutna med både missbruk och andra svårigheter och detta är absolut inget problem för mig. Använder man sina dåliga erfarenheter till nåt bra är det toppen! Men....

...att man under pågående kontraktsperiod bryter mot kontraktet...det gör mig besviken!

Mest besviken blir jag dock på ledningen för IDOL, de har upprättat ett kontrakt där de blivande idolerna förbinder sig att inte använda berusningsmedel under den pågående tävlingen annars riskerar de uteslutning. Gång på gång läser jag i tidningen att det festas rejält med alkohol men...de får en reprimand och så är det bra med det. Alkohol är en socialt accepterad drog men i min värld är det lika illa även om nu hasch dessutom är en illegal drog...så är ett kontrakt är ett kontrakt. Jag vill bara påpeka detta så ingen får för sig att det är Jay jag är ute efter.

Detta kontrakt verkar ju inte ha nån som helst betydelse och så har det ju varit under alla år så varför bry sig verkar deltagarna tänka.  Jag tänker mig denna tävling som en Idoltävling där de som deltar är förebilder för våra unga och det bör vara det primära också för ledningen.

Tycker Du att jag är obstinat...ja, kanske men när ska man dra gränsen, hur långt ska man tänja gränserna? Nu vill jag inte påstå att Idolreglerna ska jämställas med lagen, det vore att gå på tok för långt, men vad är det för signaler vi sänder när vi tillåter nåt fast det är förbjudet? Om våra barn snattar, ska vi tillåta det första gången för det var ju bara en gång...ska vi tycka att det är okej att de röker hasch, för det var ju bara en gång...ska vi tillåta att de begår brottsliga handlingar, för det var ju bara en gång?
Jag blir förvånad när jag hör vuxna människor säga...ja men Jay är ju så bra så det är klart han ska få en chans till....jaha, så om det nu varit Weise (som blev utröstad igår) så hade det varit okej att han blev utesluten för han är inte så bra?
Någon säger också att det är inte att göra Jay en tjänst genom att utesluta honom, återigen, det handlar inte om Jay, det handlar om tillåtet och otillåtet och att visa vad som är rätt och fel. Jay kommer för övrigt att få hjälp med sitt missbruk och det är jag den förste att applådera.

En annan tanke som dyker upp hos mig är att idrottsmän som dopar sig...de blir avstängda och det redan efter första gången de blir påkomna och där har jag hittills inte hört någon som protesterat, mer än den drabbade förstås och andra som har intressen i idrottspersonen.

Vad allt handlar om här är pengar såklart, Jay är favorittippad och det skulle bli en stor ekonomisk förlust att utesluta honom! Mammon har talat!

Eftersom jag är övertygad om att jag kommer att bli emotsagd i denna fråga så säger jag redan här att OM jag behöver svara på nån kommentar så gör jag det i mina egna kommentarer så att alla kan följa en eventuell diskussion för jag är medveten om att detta är en het potatis!!


Kommentarer
Postat av: Nancy66

Jag håller med dig till fullo. Jay skulle ju givetvis blivit avstängd då han har gjort ett kontraktsbrott, men han är kvar och röst har han.

Han är fortfarande min favorit. :)



Precis som du skrev jag i min blogg att jag är glad att han får hjälp genom ett åtgärdsprogram och hoppas verkligen han blir frisk från sitt beroende.



Ha en fin dag,

Postat av: Gun

Nja, jag förstår ditt resonemang, men tycker det är en svår fråga, och jag tror nog mer på att hjälpa än att slänga ut. Det känns mer som de tar sitt ansvar, och stöttar honom, genom att de låter honom vara kvar och ställer krav på att han tar emot hjälp, istället för att sparka ut honom, vilket nog skulle sluta i katastrof för hans del.

Det här med förebild, jovisst, och man ska helt klart ha nolltolerans när det gäller droger. Men ungdomar behöver också få se att man kan få en andra chans, och stöttning när det går fel. Det är inte samma sak som att acceptera ett missbruk tycker jag.

2010-11-20 @ 11:31:58
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Cattis

helt klart tycker jag regler är till för att följas, så han borde inte få vara kvar. Sen är det väl bra om han får hjälp, men nånstans undrar jag om han vill det...han kanske vill ha den där biten kvar i sitt liv? för har han fått hjälp tidigare med sitt missbruk och ändå trots att han skrivit kontrakt med Idol röker så undrar man..iaf jag..

2010-11-20 @ 11:33:47
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: Gun

Jag kom på en annan sak, det här med dopning är en annan sak, och har en annan aspekt, nämligen att man lurat till sig en möjlighet till bättre resultat.

2010-11-20 @ 11:34:28
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Inte ska du bli emotsagd - jag säger precis detsamma!



Håller man sig inte till reglerna, ska man diskvalificeras vare sig man tävlar i Idol eller springer 400 m häck.



Ponera att vår lille Olle också tog till lite speed av någon sort, då kanske han skulle kunna skutta omkring på scenen lite mera, för han får ju hela tiden kritik för att han är för stel och rör sig för litet.



Nej det enda vi tittare kan göra är att låta bli att rösta på Jay, trots att han helt klart är bäst, men alla ska följa reglerna och tävla på samma villkor.



Kram och ha en fin helg!

2010-11-20 @ 12:50:29
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: TT

Jag håller med dej, speciellt vad gäller alkoholintaget på festerna. Där borde det också vara stopp.

Men jag tycker ändå att det jag läste i tidningarna idag att han får stanna om han söker hjälp är vettigt... gör han inte det ska han ut.

2010-11-20 @ 14:29:16
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Ia

Jag tycker att min vinkling på jämförelsen med doping och droger är ganska likvärdig...det handlar om att bryta mot reglerna! Att bryta mot reglerna är det jag hakar upp mig på!

Inte på Jay och hans missbruk...regelbrottet som sånt! Precis som Tyra och förtydligar....det ska även gälla alkoholen...och det under denna tävling där dessa regler är förutnämnda!



Sen ska alla ha en andra chans men då pratar vi om en andra chans i livet...inte i en tävling!!!!



Sen är det inte på något vis så att jag är anti människor som har problem med droger eller har haft...och det vet alla som känner mig på riktigt för då skulle mitt liv levas i en lögnbubbla men den biten är helt privat!!

2010-11-20 @ 15:04:52
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag måste ju hålla med dig, även om jag är en smula kluven i den här frågan...

För precis som du tycker jag det blir väldiigt konstigt när man ställer upp regler, som sedan inte betyder någonting.

Det är faktiskt galet!

Till min stora idol Jays försvar kan jag ju då dra till med att alla borde straffas, som har brutit mot reglerna. - Och då kanske det inte blev en enda kvar, men jag inser ju hur mitt resonemang haltar...

Ändå vill jag ju att Jay ska få vara kvar, och tror att han blir knäckt om han åker ut på grund av det här.

Att få mer bekräftelse tror jag kan hjälpa honom, och stärka hans självkänsla.

Jag vet alltså inte riktigt vilket ben jag står på egentligen... :/

Så knäpp är jag... :D



2010-11-20 @ 15:20:25
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Freedomtravel

Det är väl alltid pengar som styr i den här världen dessvärre... Jag tycker att han borde åka ut, men så blir det nog inte, om han inte ställer till det ännu värre förstås...

Hejar också på Linnea... hon är ju underbar! :)

2010-11-20 @ 15:55:47
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: carola

Vad jag har hört så är det fler som brutit och fått stannat kvar??

Handlar nog inte om att det är för att han är favorit han får stanna.



TV4 är väl schysst som ställer upp anser jag, som hjälper honom med behandling och ger honom en chans.

Tyckr även Jay är stark som inför hela Sverige står för det han gjort, inga bortförklaringar.



Finns dock värre saker anser jag som det borde läggas ner energi och tid på:)

Han är liksom oss mänsklig.



kram igen...vifter med fredsflaggan

2010-11-23 @ 08:06:07
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag kan nog också hålla med om att "man har regler för en anledning".. och då borde man hålla det oxå.Inte bara med detta utan oxå när det gäller alkohol och det tror jag inte att de gjort. Dock tyckte jag nog att de var bra, TV4 alltså, när de krävde en motprestation av honom om han inte skulle sparkas ut.

Kram!

2010-11-23 @ 14:27:00
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback